Annons:
Etikettövrigt
Läst 319 ggr
[Göstage]
2019-07-20 15:40

Djur ombord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det fanns en tid då vissa sjöfarande ansåg det som uteslutet att segla utan att ha katt ombord, och helst skulle den vara svart. Katterna ansågs kunna spå väder, och de förvarnade om när storm var i annalkande. Råkade katten lämna fartyget strax innan man skulle lägga ut sågs det som ett riktigt dåligt omen. 

Om inte förr så i takt med att det infördes karantänsregler så blev det mer sällsynt med katter ombord, åtminstone på handelsfartygen. Däremot är det ingen ovanlig syn att se katter och hundar ombord på fritidsbåtar.

I den här tråden kommer djuren, såväl katter och hundar som andra djur, att beredas generös plats ombord. Bilder och berättelser är förstås välkomna!

Annons:
[Göstage]
2019-07-20 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vissa gillar livet ombord till fullo…

[Göstage]
2019-07-20 16:00
#2

Första gången jag googlade på "skeppskatt" blev jag rätt förvånad, för vissa katter som har polydaktyli, det vill säga har fler tår än normalt, kallas även för "skeppskatter". I vissa sammanhang har de setts som en egen ras, vilket dock avvisats av andra, och det brukar rekommenderas att inte avla på dem.

Hur som helst - de katter som förekommer här är katter med så många tår som katter brukar ha…🐱

[Göstage]
2019-07-20 16:12
#3

Lör 28/9 2019  kl 11-18 arrangeras Skeppskattens dag ombord på isbrytaren S:t Erik på Galärvarvet i Stockholm. Första gången den arrangerades var förra året, och det blev en framgång. 

https://www.sjohistoriska.se/besok/kalender/skeppskattensdag

MonicaLagerquist
2019-07-20 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Pepparotens Valdemar numera Tyson är en corni´s rex som är son till en av mina katter.

Stolt ägare till fem La permer

[Göstage]
2019-07-20 16:53
#5

Den verkar ha koll på kursen! 🙂

[Jimmy.L]
2019-07-20 17:12
#6

#3 Möjligt att jag besöker den utställningen passar bra då det är marknad på Skansen den helgen.

Annons:
[Göstage]
2019-07-20 19:04
#7

Jo, jag skall bada igen, jag har ju bara varit i sex gånger senaste timmen!"

[Göstage]
2019-07-21 14:43
#8

När vi talar om djur ombord så tänker vi numera säkert på våra husdjur, men det transporteras ju andra djur över haven, och ännu vanligare var det förr. Alla hästar som transporterades till krigsfronter eller andra djur som medföljde fartygen för att bli föda- inte svårt att inse det lidande de utsattes för under resorna.  Så här kunde de se ut på Ostindiska kompaniets fartyg som gick fram och åter till Kina.

"När skeppet Hoppet lämnade Göteborg 1748 förde det med sig 2 oxar, 1 ko, 22 grisar och 96 fjäderfän (gäss, änder, kalkoner och höns). Redan vid Cádiz fylldes det på med ytterligare 1 ko, 2 kalvar, 16 får, 2 getter, 14 grisar, och 510 spanska höns.99 Till detta kom självklart mat för djuren. Det var inte unikt för Hoppet. 

När Morén lämnade Kanton den 2 januari noterade han de djur som fanns ombord, och de må bara ha haft 1 ko, och 28 får och getter, men detta kompletterades med 39 grisar, 8 duvor, 30 gäss, 196 kapuner och 376 höns. Morén sammanfattade det till ”Lefwande creatur: 625”. Man tänker inte alltid på vilken mängd djur som fanns ombord. Den 23 maj samma år var Moréns skepp nere i 359 djur, varav 209 var fjäderfän.100 De sköldpaddor de fiskade vid stopp på vägen hölls vid liv ombord i fem till sex veckor.101 Lukten, trängseln och mattillgången måste ha påverkat livet ombord, och visar tydligt hur skeppet inte var statiskt, utan förändrades under färden, inifrån och ut."---

Lisa Hellman, Historisk Tidskrift 134:3  2014: "Ett ensamt skepp på öppet hav", sid. 375 (pdf).

[Göstage]
2021-03-18 10:47
#9

Norska katten Tobis gick till sjöss på fiskebåt.

Nysgjerrige katter på jakt etter mat eller varme havner stadig på ufrivillige ferier, ifølge professor.
[Göstage]
2021-05-17 10:46
#10

Schipperke är en hundras som åtminstone förr tjänstgjorde som arbetsvilliga råttfångare ombord på kanalbåtar i Belgien, och namnet lär betyda "liten skeppare". Man läser här och där att rasen inte är så förtjusta i att bada. Men det finns undantag…

  • Redigerat 2021-05-17 10:46 av [Göstage]
anarki
2023-11-24 16:18
#11
Som människans bäste vän, har båthunden en självklar plats ombord. Och självklart finns det mängder av tillbehör för våra fyrfota vänner.
  • Redigerat 2023-11-24 16:18 av anarki
Upp till toppen
Annons: