Annons:
Etikettövrigt
Läst 624 ggr
[Göstage]
8/2/19, 8:06 AM

Havsbegravningar allt vanligare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Allt fler väljer havet som begravningsplats, visar statistiken.

"Antalet människor som vill få sin aska spridd till havs har ökat stadigt under de senaste 15 åren. Det skriver Bohusläningen. – Jag skulle säga att 99 procent av alla våra ansökningar handlar om havet, säger Lars Schill, jurist på Länsstyrelsen i Västra Götaland, till tidningen."---

 "Vinga i Göteborgs skärgård är den plats som absolut flest vill bli spridda på, skriver tidningen. – Det man kan se är att folk vill vara nära naturen. Vi går allt mer från att ha stora tunga gravstenar och gravplatser som man måste sköta om. Många tänker att då slipper man belasta de anhöriga när man inte har en fast gravplats, säger Lisa Larsson, begravningsrådgivare på Fonus begravningsbyrå i Uddevalla, till Bohusläningen. För askspridning i havet och sjöar har man i Västra Götaland en praxis om att det ska vara minst hundra meter från land. Om askan ska spridas på land får den endast spridas på en ödslig plats, minst 500 meter från bebyggelse, uppger GP." 

https://www.expressen.se/gt/allt-fler-vill-fa-sin-aska-spridd-till-havs/

Annons:
Lona
8/2/19, 9:04 AM
#1

Det är lite kluvet, det där med gravstenar. Både farfar och min "svärfar" är spridda i havet på ställen som betydde något för dem. Min farfar är det ärligt talat ingen som bryr sig om, han hade kunnat få ligga och ruttna för min del, men "svärmor" saknar faktiskt en gravsten. Hon vill ha en speciell plats att gå till och vårda. Det har fått bli en kompromiss, de har satt en minnessten vid familjegraven.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
8/2/19, 9:17 AM
#2

Här blir det allt vanligare med askgravplats. För 8.000kr i 25 år, då får man en fin plats i en vacker plantering, namnet på ett litet lönnlöv i metall, plats för två urnor. Ingen behöver sköta, vattna eller plantera. Men ändå en plats dit anhöriga kan gå med en liten blomma om de vill. Dessutom ligger den Kyrkogården i en så vacker park så finare kan man inte vila!

Jag har inte bestämt mig riktigt än. Jag är fånig med kremering, tanken får mig att rysa, men alternativet är lika illa. trots att man vet att man är 100% borta! Ja den som lever får se,….nej just det , det får jag ju inte…..WL

Lona
8/2/19, 10:01 AM
#3

#2, Jag är själv helt inställd på kremering. Alla mina nära anhöriga ligger i samma minneslund och generationerna före mina morföräldrar ligger på samma kyrkogård men har riktiga gravar. Mamma kommer att hamna i minneslunden så småningom och jag vill också ligga där. Lite ironiskt är det ändå, när pappa hade dött besökte vi minneslunden för att se om det kändes rätt för honom (dödsfallet kom väldigt oväntat). Jag utbrister "Åh, här vore den perfekta platsen för morfar sen!" Tre veckor senare var han också borta… Dock är det en liten tröst att pappa och morfar ligger på samma plats i minneslunden, även om vi inte vet var.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
8/2/19, 10:27 AM
#4

Har redan bestämt mig för en havsbegravning, och jag har berättat för mina anhöriga var jag vill bli utströdd också.

Misstänker att de flesta väljer havsbegravning eftersom det är svårare att få tillstånd till att strö ut askan på land, just där man vill att det ska vara.

Sedan kan man ju fråga sig hur länge den "ödsliga platsen" förblir ödslig. Med tanke på hur det byggs numera så kan man inte vara säker på att det i framtiden inte kommer att byggas ens djupt inne skogen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/2/19, 7:21 PM
#5

Ett exempel på en fin ceremoni till havs.

https://www.gd.se/artikel/pa-en-sjomans-grav-vaxer-inga-blommor

Fast själv har jag valt en enklare form av avslut.

Upp till toppen
Annons: