Övrigt

I kajutan - lite OT 2

2019-08-03 16:23 #0 av: Göstage

Diverse som inte platsar i andra trådar. 

(Bilden knäppt på Sjöfartsmuseet i Göteborg.)

Tråd 1 här. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-03 18:04 #1 av: Göstage

Det upphittas ett och annat längs våra kajer och stränder som anmäls till myndigheterna. Vad sägs till exempel om en 22 meter lång båt? Slarvar man bort en sådan hjälper nog inte några senilsnören...

http://www.sjofartsverket.se/sjofynd (edit)

(Okej då, jag vet, den kan vara stulen och lämnad.)Skämtar

Anmäl
2019-08-03 18:36 #2 av: Göstage

"Drygt 600 deltagare sprang och simmade över och mellan öarna i Göteborgs skärgård under lördagens upplaga av Öloppet, som enligt arrangörerna är världens största tävling inom den snabbväxande sporten swimrun."---

GP (betalartikel) 

Om det varit öl-lopp hade man kanske varit kvalificerad...

Anmäl
2019-08-04 09:20 #3 av: Göstage

"Brädmannen" som väckte uppmärksamhet med sitt uppträdande vid paraden på den franska nationaldagen har nu i sitt andra försök lyckats korsa Engelska kanalen på sin flygbräda.

"Fransmannen Franky Zapata har under sitt andra försök lyckats att korsa Engelska kanalen på sin flygande bräda. Han flög över kanalen på omkring 20 minuter, med en genomsnittshastighet på omkring 140 kilometer i timmen och på en höjd mellan 15 och 20 meter.
Han lyfte från franska Sangatte vid 08.20 på söndagen och landade i närheten av Dover i Storbritannien."---

TT

Anmäl
2019-08-04 10:47 #4 av: eskils

#3 Häftigt! Förskräckt

Anmäl
2019-08-04 12:44 #5 av: Göstage

#4 Louis Blériot  skulle bara ha vetat..Skämtar

Anmäl
2019-08-04 13:13 #6 av: eskils

#5 Här är Louis i sitt lilla öppna flygplan 1909, med ett par cykelhjul som landningsställ... Frågan är om han ens hade flytväst på sig. Och går han inte med kryckor i början?

https://www.youtube.com/watch?v=mAR4axQCx2Q

Modiga män båda två.

Anmäl
2019-08-11 09:48 #7 av: Göstage

#6 Flygpionjärerna var intressanta karaktärer, tror jag. Som flygbaronen Cederström: drop out i skolan, cowboy och vaudevilleartist i Amerika, bonde i Sverige och senare driftig entreprenör innan det var dags att pröva vingarna som Sveriges förste pilot. Verkar ha varit en frisk fläkt!

Anmäl
2019-08-11 09:50 #8 av: Göstage

Lite sent in på säsongen, men nu är den äntligen här - glasskajaken, som kommer att dyka upp vid badplatser och bryggor i Stockholm.
I förbifarten plockar man upp skräp som flyter omkring.

Källa

Anmäl
2019-08-11 12:05 #9 av: Jimmy.L

#8 Verkligen synd att den dök upp så sent på säsongen. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-15 16:44 #10 av: Göstage

I staden Horta på Azorerna långt från närmaste fastland samlas Atlantseglare på Peter Cafe & Sport för att umgås och kanske få lite hjälp av den vänlige barägaren. Verksamheten startades av hans farfar, och det blev också ett postkontor dit post kunde skickas till och från resenärer.

Trots att det numera finns snabbare sätt att kommunicera ligger det fortfarande post och väntar på kommande hämtningar. Flitigaste postanvändare verkar faktiskt vara det svenska skolskeppet T/S Gunilla från Öckerö, som har post lagrad ända fram till 2028...

https://www.bbc.com/reel/video/p07kjh7q/the-post-office-930-miles-from-the-mainland

Anmäl
2019-08-17 12:17 #11 av: Göstage

Det finns sju stycken sjöräddningshundar i Sverige. Freya är en av dem.

"Freya, en 5-årig golden retriever, är utbildad sjöräddningshund, pedagogisk tjänstehund i skolan och patrullhund i hemvärnet.
Freya och hennes matte Maud Gustavsson blir utkallade vid behov om det finns personer i sjönöd där en hund kan göra nytta. Hon får rycka ut särskilt i mörker, dimma och när det är busväder ute.
– Då kan ju hunden arbeta precis som om det var strålande sol egentligen, berättar matte Maud Gustavsson."---

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/lAe6J3/hjaltehunden-freya-raddar-liv-ute-till-sjoss

Anmäl
2019-08-20 10:05 #12 av: Göstage

I början på 1800-talet blev danskarna berövade på sin flotta av engelsmännen, och i brist på annat började man tillverka kanonbåtar i olika storlek, inspirerade av den svenske fartygskonstruktören von Chapmans ritningar. Totalt byggdes 250 fartyg och båtar, och de allra minsta kanonförsedda båtarna var kanonjollarna.

År 2013 fick Korsør Produktionshøjskoles varv en förfrågan om att bygga en kopia av en kanonjolle, 2016 satte man igång bygget och i samband med  folkemødet nu på lördag skall man avlossa kanonen från den nysjösatta jollen Corsør. 

Maritime Danmark ger följande fakta om kanonjollen:
"Kanonjollen er 15 meter lang. 3 meter bred. Funktions vægt er ca 13 tons.
Besætningen på kanonjollerne har været skiftende fra 16-22 mand.
Der er 16 årepladser. Årene er 5,60 meter.
Kanonjollen har tre master og får et sejlareal på ca 55 kvadratmeter."

https://maritimedanmark.dk/?Id=41643

Anmäl
2019-08-21 09:55 #13 av: Göstage

En holländsk turist på besök i Norge råkade ut för hjärtstillestånd på katamaranfärjan M/S Tyring från Bergen till Nordfjord. Nu hade han otrolig tur i olyckan: ombord befann sig nämligen ett större antal nyutexaminerade läkare på väg till kurs. 

De satte igång med HLR, och då det inte gav resultat tillgrep de hjärtstartaren och fick liv i mannen igen. Några minuter senare mötte räddningshelikoptern upp vid färjeläget, och läkaren ombord på den visade sig ha varit lärare för läkaraspiranterna i mars i ämnet akutmedicin!

Han säger att läkarna gjort allt rätt. De hade redan försett honom med nål i armen för tillförsel av medicin intravenöst. "Det är sällan vi behövt göra så lite", konstaterar helikopterläkaren. 

Mannen har tillgodogjort sig behandlingen på sjukhuset i Bergen och är snart klar för hemresa. Han kanske skulle passa på att köpa en lott, med den turen?Skämtar

Källa.

Anmäl
2019-08-23 07:03 #14 av: Jimmy.L

Ett av Göteborgspolisens narkotikatillslag fick en oväntad vändning när en mås ingrep och stal den misstänkta påsen med knark.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/m%C3%A5s-stal-polisens-knarkbevis-1.17351292

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-23 08:10 #15 av: Göstage

#14 För 14 dagar sedan åt jag på en uteservering på Kungsgatan i centrala Göteborg. Där försökte en gråtrut norpa pizzan för mig, och den var framme flera gånger, inte bara hos mig utan också hos andra ätande, även på serveringen tvärs över gatan. Servitören bara skakade på huvudet och förklarade att så var det varje dag.

Gråtruten på bilden höll tillsammans med en artfrände till vid en pizzeria på Hönö. Där hade man satt upp en lapp med uppmaningen att inte mata dem. Spikarna på taket hjälpte inte, de satte sig bredvid dem.

Anmäl
2019-08-23 08:17 #16 av: Jimmy.L

Skrattar

På Skansen attackerar dom folk vid Bollnästorget så fort man kommer med mat och ska sätta sig vid borden.

Anmäl
2019-09-05 08:36 #17 av: Jimmy.L

God morgon sitter på pendeltåget mot Stockholm och ska fotografera MS Europa bland annat.

Anmäl
2019-09-05 08:56 #18 av: Göstage

Spännande! Tummen upp

Anmäl
2019-09-05 17:56 #19 av: Jimmy.L

Jag vill minnas jag skrivit något om M/S Sylvia? Hittar inget annars får jg starta en tråd om henne. 

Edit hittade tråden

Anmäl
2019-09-08 12:41 #20 av: Göstage

Till sitt 150-årsjubileum 2016 lät DFDS bygga världens största fartyg av legoklossar, det tolv meter långa Jubilee Seaways. Efter tre års turnerande i Europa skall nu fartyget plockas ner. Delarna kommer att säljas  portionsvis och intäkterna går till välgörande ändamål.

Källa

Anmäl
2019-09-11 11:57 #21 av: Jimmy.L

Skeppsholmen under renovering

Anmäl
2019-09-12 20:55 #22 av: Göstage

#21 Är det en dykare vid kajkanten?

Anmäl
2019-09-12 20:56 #23 av: Göstage

Den 23 september kl. 07.00 är det premiär för årets hummerfiske, kustbornas motsvarighet till älgjakten som det sägs vara. En av de stora frågorna är vad den första hummern kommer att kosta på fiskhamnsaktionen. Förra året blev kilopriset 83.000- det näst högsta, rekordet på 102.000 sattes 2012. 

Så här såg det ut på aktionen förra året - nästan mer folk där än när Nobelpristagaren i litteratur brukar tillkännages...

Anmäl
2019-09-12 21:09 #24 av: Jimmy.L

#22 Japp.

Anmäl
2019-09-14 13:22 #25 av: Jimmy.L

Robbans pizzeria i Tumba serveras på en bricka. 

Anmäl
2019-09-14 13:32 #26 av: Jimmy.L

Råkade gå in på resebyrån idag och boka en dagskryssning med Viking Line nästa lördag. Skrattar

Anmäl
2019-09-14 13:47 #27 av: Göstage

Ser man på - du borde vara värd guldkort vid det här laget!Skämtar

Anmäl
2019-09-14 13:54 #28 av: Jimmy.L

Har bara 520 i båtpoäng. Skrattar Krävs 1000 p för pluskortet.

Denna gång bokade vi "lyxfrukost" på utvägen. 

Anmäl
2019-09-14 14:26 #29 av: Göstage

Se där ja - ja, nordbor är ju noga med frukosten ombord fick vi ju veta häromdagen...Skämtar

Anmäl
2019-09-14 14:34 #30 av: Jimmy.L

Ja 187 kr för "lyxfrukost är inte farligt, mack och kaffe i kaffet ligger på 80 kr,

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.