Göteborg längs älven
Bilden: Älvsnabbenbåtar i möte utanför Lindholmspiren.
Avenyn i all ära, men för den sjöfartsintresserade så är det mer spännade att se Göteborg från havsnivåperspektiv. Detta trots att mycket av hamnens forna hamnstadsprägel försvunnit - borta är sedan länge sedan lastbåtarna längs kajerna, och varven är också ett minne blott.
Idag är det nöjesbåtarna som tagit över, privata motor- och segelbåtar ligger vid sina bryggor eller besöker gästhamnarna, och kommersiella rundtursbåtar (Strömma bland andra) och skärgårdstrafiken tar oss ut till skärgården och havet. Paddan är en båt som sommartid går längs kanalerna och en bit ut på älven, och man kan lösa biljett på olika stationer och stiga på och gå av var man vill vid dessa stationer. Den som önskar uppleva äldre båtar kan ta sig en promenad till Maritiman bakom Operan, däremot är stadens sjöfartsmuseum stängd de närmaste åren för ombyggnad.
Som de flesta sjöstäder med självaktning håller sig staden förstås med kollektivt resande på vattenvägarna. För Göteborgs del består den trafiken av Älvsnabbenbåtarna (linje 285) som går i trafik mellan sex olika hållplatser på fastlands- och Hisingssidan (man kan åka i valfri riktning), samt älvskyttlarna som går fram och tillbaka mellan Stenpiren och Lindholmen, och som är gratis att åka med. Båtar med avgift har orange vimplar, medan de betalningsfria har en grön vimpel.
Älvsnabbenbåtarna har bekväma stolar i kupén, men vill man se mer av staden är det bättre att söka sig upp till "soldäck" när vädret så tillåter. Kan dock vara besvärligt för rörelsehindrade och barnvagnsförare att ta sig dit upp, men då kan man ta sig en titt från påstigningsdäcket eller från aktern nedanför trapporna till soldäck, även om utrymmet är begränsat.
Om man är på tillfälligt Göteborgsbesök och vill åka kollektivt finns det några kort som gör det enkelt att resa. Dels finns endygnskortet för 95:-, dels tredygnskortet för 195:- Det finns också varianter för medresande och/eller familj på ett kort. Korten löser man på förköpsställen eller laddar ner via app. Mer information om detta här.
I den här tråden koncentrerar vi oss i sakta mak på de sex anhalter som finns på Älvsnabbenlinjen. Observera att det är en personlig berättelse, så det kan säkert finnas såväl faktafel som saknad information. Rätta gärna de felaktigheter du upptäcker!
Edit.
Lilla Bommen är väl fortfarande ett nav för älvresenären (även om Stenpirterminalens betydelse ökat sedan ombyggnaden). Det känns som rätt plats att starta vår lilla rundtur härifrån. Många turister hamnar förr eller senare här, även om den pågågående utbyggnaden av Västlänken gör framkomligheten lite svårare. Enklast är kanske att gå gångröret ovan mark från Nordstan.
Står man på rätt ställe vid Lilla Bommen ser man faktiskt hela vägen upp till Götaplatsen. Det är alltså lätt att hamna här för stadsflanören, och skyskrapan (med lokala mått) som lokalhumorn döpt till Läppstiftet är lätt att se från många håll. Här ligger också Viking, den stora oceanseglare som fått sin slutliga hamnplats här. På den, liksom i hamnskjulen, finns det möjlighet att få sig en bit mat och/eller något att dricka.
Redan 1860 inleddes Lilla Bommens historia som en central hamnplats. Här lade passagerarbåtarna till, liksom lastfartyg. De senare har nu ersatts av en gästhamn, medan många passagerarbåtar alltjämt har sin fasta punkt i tillvaron här. Namnet "Lilla Bommen" har sitt ursprung i en faktisk bom, som tullen sköt för när man skulle spärra flyktvägen för något fartyg som man ville kontrollera. En tragisk händelse i Lilla Bommens historia är passagerfartygets Göta Elfs kantring vid kajen år 1908, då tiotalet passagerare omkom.
#1 Vid Lilla Bommen ligger GöteborgsOperan, vars entrédel är tänkt att påminna om fören på en båt.
En dag när åskmolnen tornade upp sig över Hisingssidan. I bakgrunden ser vi alltså Skanskaskrapan, eller Läppstiftet som byggnaden oftast får heta, liksom Barken Viking. Längs bortre kajen ligger några av passagerarbåtarna som har hamnplats här, och där syns också de hamnskjul som rymmer restauranger plus några butiker med maritim anknytning. Närmast har vi gästhamnen, som just denna dag gapade rätt tom.
Fina bilder. kul med lite historia bakom bilderna.
#7 Tack - vi får väl se var vi hamnar! 😉
Det är tätt mellan anhalterna på resan, och etappen mellan Lilla Bommen och Stenpiren är den kanske kortaste, och de flestas blickar vänds säkert åt fastlandssidan nu, då vi först passerar Operan sedan och Maritiman (den senare har ju en egen tråd). Till höger på den bilden skymtar Packhuset, som numera är statligt casino.
Stenpiren var länge ett sorgligt kapitel som utpost mot älven, men i sin nya skepnad som resecentrum ser det trevligare ut. (Bortsett från det gräsligt fula Delawaremonumentet, som finns kvar…)
Härifrån går ångbåtsklassikern Bohuslän samt Kungsö ut i sin sommartrafik. Den senare är genom sin Hönörutt stadens enda vattenförbindelse med norra skärgården, med undantag av vägfärjorna från Hisingen.
På fastlandssidan mitt emot Lindholmen och i riktning ut mot älvutloppet kan man nu se Stenas Danmarksterminal och Amerikaskjulet, där kryssningsfartyg brukar ligga. Den välbekanta pylonen med sjömanshustrun vid Sjöfartsmuseet och Masthuggskyrkan där bakom är välbekanta inslag i stadens skyline.
Klicka på bilden för lite större version.
Nästa anhalt, Slottsberget, kan väl sägas vara Lindholmens direkta motsats, en riktig idyll om man frågar mig. Det är en gammal välhållen kåkstadsdel som klättrar uppför bergssidan som ett fiskeläge i Bohuslän. Och det finns fler liknelser, för gör man sig mödan att klättra uppför de branta gatorna så ser man på trevliga skyltar på husen att många av de idoga varvsarbetare och hantverkare som slog sig ned och byggde hus här kom från fiskesamhällen längre upp längs kusten.
Annars kan man väl med viss överdrift säga att om det unga Göteborg studerar och jobbar på Lindholmen så bor de på Eriksberg, för här finns en modern bostadsbebyggelse, som fortfarande växer. Ändå finns det en trivsam blandning av äldre bebyggelse och modern, och spännande träbåtar vid pirer och kajen skapar mervärde.
Vi har nått resans ändpunkt, och höjdpunkt också - tycker jag! Klippans kulturreservat, stadens öga mot havet, som jag skriver mer om i andra trådar.
Här slutar resan, men här börjar äventyret - härifrån kan man, efter att ha njutit av reservatets charm, fortsätta sin vandring ut mot Röde Sten, Nya Varvet, Tångudden och ändå ut till Saltholmen. Där kan man stiga på en färja ut till södra skärgården, och sedan- ja, vem vet…😉
Tack skall du ha, du som hängde med på den här turen! Vi sätter en stor röd punkt här i form av Röde sten.
Och tack för att ingen påpekat diverse felskrivningar, som jag nu förhoppningsvis hunnit rätta till…😉
Underbar rundtur. 👍✨
Tack! Kan vara lättare att veta hur olika platser som nämns här och där i andra trådar befinner sig inbördes. Och som sagt är det en trevlig rundtur för den som turistar i staden, och väldigt enkelt att lösa biljett. Har man dygnsbiljetter kan man kosta på sig att hoppa av och undersöka olika områden utan att det kostar något mer att hoppa på båten senare igen.
Norrmännen landstiger vid älven! Åtminstone Petter Stordalen, som övertar Hotel Waterfront i Klippanområdet vid Älvsborgsbron från årsskiftet.
GP meddelar i en betalartikel att Götaverkens sista flytdocka som bogserades bort 2016 nu har gått till skrotning. Hon var en kär symbol för den på sin tid betydelsefulla varvsnäringen i staden, men nu när hon väl är borta från stadsbilden känns det ljusare och luftigare på det partiet av älvstranden.
Fjolårssuccén med en bemannad skräppråm som cirkulerar enligt turlista längs kajerna på älven återkommer nu. Praktiskt inte minst för centralt boende utan bil, och dessutom blir skräpet sorterat utan spill.
Göta älv är som vi vet ett betydande inslag i Göteborgs stadsbild. Torbjörn Dalnäs berättar i Sjöfartstidningen mer om älven, och inte bara ur göteborgskt perspektiv.
2023 Uppströms Drömmarnas kaj som vi skrivit om i en annan tråd rinner Säveån ut i Göta älv- gör gärna bekantskap med denna spännande maritim vildmark i Göteborg!
Edit: har tyvärr senare blivit betalartikel- synd på så rara ärtor…☹
Re:tired.
- Redigerat 7/2/23, 11:24 PM av Fornöga
#36 Lite tröst…😉
Re:tired.
Vad är väl en ltur med gondol i Venedig mot en gummibåtsfärd på Göteborgs kanal? 😉
Re:tired.
- Redigerat 10/7/23, 10:20 AM av Fornöga
Kajen vid Lindholmens nya färjeläge är nu färdig.
https://www.mynewsdesk.com/se/aelvstranden-utveckling-ab/pressreleases/nytt-faerjelaege-bidrar-till-lindholmens-utveckling-3280506
Trots att två av de tre bassängerna i Frihamnsbadet vid Göta älv var stängda större delen av sommaren ses inrättningen som en succé, men Mark Isitt i GP (ej låst artikel f.n.) vill gärna se att man tar steget fullt ut och anordnar badplatser direkt i älven.
Re:tired.
- Redigerat 11/11/23, 10:05 AM av Fornöga
2024 Bryggan längs älvstranden vid Klippan är ett populärt häng på sommaren, men den är avstängd på grund av dåligt skick sedan flera år, och den kommer inte att vara återställd heller till denna sommar.
Re:tired.
#20 ff Debatten om borttagandet av Slottsbergets färjeläge har nått GP:s ledarsida.
Re:tired.
- Redigerat 4/17/24, 9:38 AM av Fornöga