Annons:
Etikettövrigt
Läst 394 ggr
[Göstage]
8/22/19, 9:12 AM

Vad tänker du på när du hör ordet "hav"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och vad vill du läsa om (och gärna även skriva om!) på en sida om hav, kust, sjöar och båtar? Berätta!

Annons:
[Göstage]
8/22/19, 10:18 AM
#1

Så här associerade vinnaren i en tävling på Facebook kring ordet "hav":

"Ordet hav ger mig många associationer med bra känslor: salt, tång, klippor, sand, måsarnas skrik, doft av solvarm hud, vind, vågskvalp, barnskratt, krabbfiske, mareld. På senare tid kommer det tyvärr även hemska bilder i huvudet: plast, smuts, skräp, förorenat vatten, fiskar och djur som hänger döda i bortglömda nät, korallrev som dör, döda fiskar och djur med magen full av saker som människor dumpat i havet. Precis som andra har kommenterat så har havet alltid stått för liv. Vi måste hjälpas åt för att det ska göra det även i framtiden.”

Källa

Lona
8/22/19, 10:29 AM
#2

Främst bohusländska klippor (som även finns på Hisingen, precis nedanför Bohuslän 😉). Både frid och energi, promenader med hundarna. Sommar, Orust och mina morföräldrar. ❤️ Och så en liten tanke åt sjöar, hur blaskiga de är även när de är fina. Det går liksom aldrig att slå havet! Jag skulle tycka att det var intressant att läsa om olika typer av forskning som gäller kust och av samt relaterade ämnen men det kanske inte riktigt sajtens syfte? 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
8/22/19, 10:44 AM
#3

#2 Tack för att du delar med dig! Ja, visst är det något extra med vårt västerhav!👍

Sajten blir ju vad vi gör den till, och forskning kring kust och hav ryms absolut här. Sedan är det ju ett vitt ämne, som bland annat admin och jag tagit upp i olika trådar, till exempel kring havsmiljön eller om tekniska innovationer inom sjöfarten.

För egen del är jag lite extra intresserad av sjöfolkskultur, folklore och traditioner kring sjömansliv och tillvaron förr längs våra kuster. Och vackra båtar kan jag inte se mig mätt på!

Edit.

[Jimmy.L]
8/22/19, 12:32 PM
#4

Jo mer om forskning kring haven finns det att skriva om och jag har lite utflykter och annat som är inplanerad som kan vara intressant.

Lona
8/22/19, 9:32 PM
#5

#3, Ja, havet har alltid varit något speciellt, både mina far- och morföräldrar hade stuga vid kusten så det var en självklar sak att bada, åka ut med respektive båt, vara ute och pilka makrill eller lägga nät. Det var en hel sommars kamp för att lära mig att ro, jag och syrran hade en gummibåt som vi skulle lära oss på - varje gång blev det helt fel så jag fick hoppa i och bogsera den till land simmandes. Morfar hade väldigt roligt där han stod och tittade på från stranden.😃
Morfar hade en riktigt fin träskuta en gång i tiden, tyvärr fick jag aldrig se den eftersom han sålde den när vi var små och köpte en vanlig eka.

På senare år har havet fått en extra innebörd för mig. Min partner kommer från en släkt med lotsar, fyrvaktare och sjömän och även om han själv inte har det som yrke så ligger det i blodet på något sätt.🙂
Det var dessutom ute på "hans" ö i Roslagen som vi fick upp ögonen för varandra första gången så den är lite speciell - även om den ligger på Östkusten.😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
8/22/19, 9:36 PM
#6

"Havet förenar" heter det ju, så…😉

Trevligt med minnena från kusten också! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: