Annons:
Etikettövrigt
Läst 450 ggr
[Göstage]
2019-09-08 13:20

Har du varit sjösjuk någon gång?

Om man följer TV-serien "Över Atlanten" så har man kunnat konstatera hur alla utom en av de ovana sjöfararna råkat ut för att bli sjösjuka, men vad är sjösjuka egentligen, och kan man förhindra den?

Joakim Dahlman, doktor i medicin och forskare vid Chalmers sjöfart och marin teknik har skrivit en lång och intressant artikel  om sjösjuka. Här är ett kort utdrag:

"Sjösjukan, eller rörelsesjukan som samlingsbegreppet lyder, är något som i princip kan drabba alla, ibland då vi minst anar det. Och den behöver inte yttra sig i form av svårt illamående och kräkningar. Att rörelsesjukan påverkar oss fastslog redan Hippokrates, som under sina seglingar konstaterade att vågorna på havet skapade oro i kroppen. 

Det enda som håller rörelsesjukan borta är ett icke fungerande balansorgan. Att rörelsesjukan inte förekommer när balansorganen är skadade, tyder på att de utgör en viktig komponent i ett fysiologiskt samspel där även synen och informationen från muskler är viktiga komponenter. Uppkomsten av rörelsesjukan beror på att den information som kommer till oss från synen, balansorganen och muskulaturen inte överensstämmer."---

https://www.atlantica.se/skepparguiden/tips-pa-sjon/sjosjuka/

Har du varit sjösjuk någon gång eller har tips på några "kurer" för att undgå att må illa i sjögången? Berätta gärna!

Annons:
[Göstage]
2019-09-08 13:31
#1

För många år sedan deltog jag i en gruppresa med båt från Göteborg till England (på den tiden de resorna fanns). Överresan dit var rena drömmen - havet låg nästan stilla, och det var riktigt njutbart.

Hemresan var det totalt motsatta - det blåste 29 m/sek och sjöarna slog i fartygsplåtarna. Vi hade hytter långt ner i fartyget, och jag gav mig sjutton på att inte gå och lägga mig utan vandrade omkring högst upp i fartyget. Det visade sig fungera, och jag var rätt ensam i frukostserveringen.

En tid senare skulle vi till Danmark på en konferensresa med Stena. Det blåste 12 m/sek, och jag skröt lite om att jag minsann varit ute i riktig storm utan att bli sjösjuk. Så gick det som väntat - den ende som blev illamående var jag…🤢

Jag fick lämna konferensen och återigen trava runt på båten, och när de andra var klara och kom ut från mötet fick jag förstås en del välförtjänta pikar. 😉

[Jimmy.L]
2019-09-08 13:37
#2

Jag har aldrig blivit sjösjuk som tur är, har både åkt mindre motorbåt, seglat och åkt kryssningar.

Carmarino
2019-09-08 14:35
#3

Har råkat ut för både sjösjuka och att klara mig från den. Brukar även bli åksjuk i bilar och bussar om jag inte kör själv, och/eller sitter i framsätet så att jag kan se långt framåt.

Den gången jag kände av sjösjukan var vi ute i en lite mindre segelbåt (kölbåt) med ruff. Eftersom utrymmet i sittbrunnen var begränsat så fick jag och en annan sitta nere i ruffen. Det funkade inte så bra, så jag var rätt illamående när vi kom i land. Vad jag minns fick jag sitta i sittbrunnen på hemvägen. 🙂

Den gång jag inte kände av sjösjukan var när jag åkte färjan mellan Helsingborg och Grenå. Det var på hösten och det blåste rätt rejält. Fönsterrutorna i matsalen såg ut som i gamla tiders fiskaffärer - vattnet rann nerför dem i strida strömmar. Inte nog med det - när vi kommit nästan fram till Grenå så slutade den ena motorn fungera. Det resulterade i att båten gungade i sidled.

De få tappra som inte låg med huvudet i någon toalettstol eller vask, utan försökte sig på en sväng på dansgolvet, de kasade från ena sidan till den andra - och sedan tillbaka igen. Dansbanan lutade nämligen av gungningen så att det inte gick att stå upprätt. Jag dansade inte, utan satt på en stol bredvid dansbanan, och fick en drink utspilld i knäet av en kille som försökte dansa med glaset i handen.

Även om jag inte kände av sjösjukan så var det ändå obehagligt, så det var skönt när vi äntligen kom in i Grenås hamn. Där låg vi någon timme innan det var dags att åka hem igen - utan att motorn hade blivit lagad. Hemresan tog dessutom över en timme längre än beräknat, på grund av att färjan inte hade full motorkraft. Så vi var nog många som var lättade när vi äntligen kom i land i Sverige igen. Särskilt de som hade varit sjösjuka hela färden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-09-12 09:50
#4

Gustav "Gus" Andersson, kapten hos Royal Caribbean, led i början av sin karriär av sjösjuka. Så här berättade han 2017 för koncernens bloggsida.

"– Jag började jobba på lastfartyg som gick över Nordsjön. Då kunde det gunga ordentligt. Även vintrarna på Östersjön. Med tiden så försvann min sjösjuka men jag har stor förståelse för den som är orolig att bli sjösjuk. Våra fartyg är dock modernt byggda med stabilisatorer och det  känns nästan inte som att du är till havs. Våra gäster blir sällan ordentligt sjösjuka.

För Kryssningsbloggen ger Kapten Gus sina bästa tips för hur du övervinner sjösjuka. 1) Ha mat i magen. På en kryssning är det lätt att snabbt få tillgång till en liten bit mat, nästan oavsett tid på dygnet. Men det är också en balansgång – att heller inte vara för mätt. 2) I mitten av fartyget och på lägre däck gungar det ofta mindre 3) På större fartyg gungar det generellt mindre än på mindre fartyg. 4) Sjösjuketabletter och sjösjukearmband hjälper för många som upplever illamående. Sjösjuketabletter finns att få ombord om du behöver. 5) Det finns flera myter vad man bör äta för att undvika sjösjuka. Ingefära och gröna äpplen till exempel."

http://blogg.royalcaribbean.se/tag/tips-mot-sjosjuka/

Upp till toppen
Annons: