Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (37)

Senaste inläggen Skärgården Kyssningsfartyg och färjor Last/tank/bulk och ro-ro fartyg Lots, arbetsfartyg och fiskebåtar Sjöräddning/militärafartyg, isbrytare/bogserbåtar Segelfartyg/motorbåtar Hamnar, broar och slussar Mat från havet Fyrar och sjömärken Övrigt Om sajten iFokus
Last/tank/bulk och ro-ro fartyg

Världens mest miljövänligaste oljetanker

2019-09-11 13:02 #0 av: Jimmy.L

Den 150 meter långa Thun Venern, som drivs med biogas eller naturgas beskrivs som världens mest miljövänligaste oljetanker.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-09-11 13:11 #1 av: Jimmy.L

Fartyget har isklass 1A och har en dödvikt på nästan 18 000 ton.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-09-11 13:16 #2 av: Jimmy.L

"Fartygen är utformade för att göra så litet avtryck på miljön som möjligt. Att driva ett fartyg med gas eliminerar utsläppen av svaveloxider och minskar utsläppen av kväveoxider med upp till 85 procent. Naturgas minskar koldioxidutsläppen med cirka 20 procent medan biogas eliminerar dem helt" skriver Thunbolagen.

Anmäl
2019-09-11 13:19 #3 av: Jimmy.L

Aktern på henne.

Anmäl
2019-09-11 13:30 #4 av: Jimmy.L

Från Djurgårdsfärjan. 

Anmäl
2019-09-11 13:51 #5 av: Göstage

Förnämligt att våra rederier ligger långt framme i de här sammanhangen.

Fina bilder! Tummen upp

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-11 13:56 #6 av: Jimmy.L

#5 Tack. Ja kul att man har kommit så långt med miljövänliga fartyg.

Anmäl