Annons:
Etiketterfärjorkryssningsfartyghaverier
Läst 2025 ggr
[Jimmy.L]
9/15/19, 7:47 AM

Estonia, samlingstråd

Svenska anhöriga och överlevande efter fartygskatastrofen har i flera år försökt få estniska staten att utreda Estonias förlisning ytterligare. Nu ska en domstol i Tallin pröva om den estniska regeringen har gjort fel som inte svarat på de anhörigas krav.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7299202

Svenska anhöriga och överlevande efter fartygskatastrofen har i flera år försökt få estniska staten att utreda Estonias förlisning ytterligare. Nu ska ...
  • Redigerat 6/10/22, 8:21 AM av Cojimar
Annons:
[Göstage]
11/27/19, 9:54 AM
#1

Besked från Estland har skänkt nytt hopp till de som vill se en ny utredning kring katastrofen.

"Estlands regering överklagar inte den dom som en förvaltningsdomstol meddelade i september. Beskedet betyder att Estlands regering nu måste förklara hur Estonia kunde sjunka."--- 

"Beskedet betyder att Estlands regering nu måste förklara hur Estonia kunde sjunka. – Och det finns det ingen möjlighet att göra utan att gå ner och kolla hålet var hålet i vraket sitter, säger Lennart Berglund, ordförande i Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga, SEA."---

"Måndagens besked från Tallinn innebär att den estniska regeringen nu måste svara. – Det är ett stort genombrott, säger Lennart Berglund. Det är första gången man har gläntat på dörren till en ny undersökning."---

https://www.fokus.se/2019/11/beskedet-estlands-regering-maste-forklara-varfor-estonia-sjonk-robotkamera-har-filmat-vraket/

[Jimmy.L]
1/27/20, 8:07 AM
#2

Var finns Estoniautredningens arkiv? Den enkla frågan ledde till en djupdykning i ett helt nytt haveri: dokumentationen är utspridd över tre länder och delvis osorterad, delvis försvunnen. En viktig del av bogvisiret slängdes i sjön av haverikommissionen redan 1994 och nu är också Estonias nödbojar borta, visar Spotlights granskning. I Estland vill förre statsåklagaren och Estoniautredaren Margus Kurm bryta gravfriden och se nya dykningar på regeringens uppdrag.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

[Jimmy.L]
1/28/20, 6:30 PM
#3

Det 25-åriga avtalet om gravfrid vid Estonia är både unikt och problematiskt. Estlands förre statsåklagare och Estoniautredaren Margus Kurm anser att gravfridsavtalet inte hindrar Estland att dyka om syftet är att utreda Estoniakatastrofen. Havsrättsjuristen Henrik Ringbom vid Åbo Akademi ger honom rätt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/28/jurist-gravfriden-inget-hinder-om-estland-vill-dyka-till-estonia

[Jimmy.L]
9/16/20, 7:43 AM
#4

Vid Estonia-katastrofen 1994 omkom 852 personer.

Nu 26 år senare avslöjar en dokumentärserie nya fynd om Nordens största sjöolycka.

– Vi vill belysa vad som verkligen hände och ge de drabbade flera svar, säger regissören Henrik Evertsson i ett pressmeddelande.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PR35Kb/dokumentar-avslojar-nya-fynd-om-estonia-katastrofen

[Jimmy.L]
9/28/20, 7:09 AM
#5

Experter som granskat bilderna på hålet i Estonias skrov är eniga – ett objekt har trängt in i med mycket stor kraft från sidan.

En teori är att det rör sig om en ubåt.

– 500-600 ton, det är den kraften som måste till för att få den här deformationen, säger Jørgen Amdahl, professor i marin teknik i den nya dokumentärserien på Dplay, ESTONIA - fyndet som ändrar allt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRaOOk/experterna-skadan-orsakad-av-kraft-pa-600-ton

[Göstage]
9/28/20, 7:40 AM
#6

Men med den kraften i kollisionen, skulle det då inte finnas ett ubåtsvrak i närheten? Är det sannolikt att den skulle kunna fortsätta sin färd efteråt, även om den har ett starkt skrov?

Annons:
[Jimmy.L]
9/28/20, 7:41 AM
#7

#6: Ingen aning.

[VSK]
9/28/20, 8:29 AM
#8

#5:

Sen med tanke på att hålet inte är avlångt bakåt så betyder det på att kraften som träffat måste ha kommit i hög hastighet, alternativt att Estonia stått hyfsat till när vittnen hörde den kraftiga smällen.

600 ton blir ju tusentals ton när det kommer med fart. Växer i kvadrat med ökad hastighet.

Kan ju ha varit en torped utan detonation. Har för mig ryssarnas då snabbaste torped gjorde 60 knop (offentlig siffra). En knop är 1.852 km/t (om inte minnet sviker mig, är många år sen jag hade båt).

Är ägare av filmen som förbjöds av Sverige, Finland och Lettland (va det väl?) Baltic Storm av Jutta Rabe.

  • Redigerat 9/28/20, 8:30 AM av [VSK]
[Jimmy.L]
9/28/20, 8:40 AM
#9

#8: Finns torped som gör 350-500 km/tim. Fast skadan är fyra meter högt och 1,2 meter brett ganska så ovanlig skada för en torpedträff.

  • Redigerat 9/28/20, 8:42 AM av [Jimmy.L]
[Göstage]
9/28/20, 8:42 AM
#10

#8 I mina ögon är torpeden i så fall mer sannolik än en ubåt. Sedan säger ju en dykare som säger att han sett skadan att det verkar ha skett en explosion inifrån.

Ja, det är ju ofrånkomligt att det uppstår teorier och spekulationer, och allt går tillbaka till den klantiga handläggningen av katastrofen, främst från svensk sida.

[VSK]
9/28/20, 8:47 AM
#11

#9:

Va inte illa. Låter overkligt i mina "ögon" sett men har noll intresse så jag följer inte utvecklingen alls.

#10
Jutta Rabes team har sett hålet. Det nämner hon i filmen som flera länder försöker få bort från marknaden.

-

En kompis far hade åkt på kryssning och var på väg hem när denna händelse med Estonia skedde så han var med på fartyget som kom först till platsen, och ja det var massor med folk i vattnet. En händelse som var hemsk att skåda men ingenting mot de som låg i vattnet eller var kvar i skeppet.

Fruktansvärd katastrof detta.

[Jimmy.L]
9/28/20, 9:01 AM
#12

VA-111 Sjkva gör minst 200 knop (370 km/h). Men i sådan hastighet borde den ha orsakat jämnare hål.

(Experiment torpeden Skvall som exploderade på Kursk sägs nå 500 km/h)

[VSK]
9/28/20, 9:12 AM
#13

#12:

Fast en torped kanske inte måste gå i full fart. Lär var ett antal sjömil Estonia passerat sen smällen hördes tills hon gick under. Nu är det länge sen jag snortat information om denna katastrof men mitt minne säger mig att man sett sprängskador på fästena till bogvisiret så antingen en extremt samordnad attack eller så sviker minnet mig gällande fästena till bogvisiret och dessa skador va redan innan Estonia lämnade Estland.

Kan tänka mig att Jutta Rabe samt alla andra för mig okända letat efter liknande bevis.

Gällande snabba torpeder så det enda jag minns va att man måste få bort vattnet före själva torpeden. Minns jag rätt tro.

Annons:
[Jimmy.L]
9/28/20, 9:25 AM
#14

#13: Det finns inga kända ryska torpeder som ökar eller sänker farten på den tiden.

Av bilder jag har sätt från bogvisiret finns det inga sprängskador, det är låssprinten som har gått av.

[VSK]
9/28/20, 9:26 AM
#15

#14:

Okies.

Många år sen så minnet sviker.

[Jimmy.L]
9/28/20, 4:17 PM
#16

Dokumentärfilmare har hittat ett hål i skrovet på Estonia – och påstår att det fanns där när fartyget sjönk 1994.

Nu slår utredaren Mikael Huss tillbaka.

– Jag vet inte var de skulle ha hittat hålet, säger han
https://www.expressen.se/nyheter/utredaren-slar-tillbaka-fanns-inget-hal-i-skrovet/

[VSK]
9/28/20, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

De ansvariga när katastrofen skedde har gått under jorden totalt.
Förmodligen så håller de till hos Bildt, mannen som visste att bogvisiret hade lossnat innan man hittade skeppet på havets botten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KlvEV/nya-fakta-ligger-pa-bordet--sanningen-maste-fram

[Jimmy.L]
9/30/20, 11:08 AM
#18

Statens haverikommission har inlett en granskning av hålet i M/S Estonias skrov.

Myndigheten för nu diskussioner med både Estland och Finland om nästa steg.

– Vi överväger vad de nya uppgifterna kan få för konsekvenser, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på haverikommissionen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAnqKw/myndighet-utreder-halet-i-m-s-estonia-efter-avslojandet

[Jimmy.L]
9/30/20, 6:19 PM
#19

Statens haverikommission uppges ha inlett en granskning av uppgifterna som framgick i dokumentären om M/S Estonia. Men utan en lagändring får inga nya dykningar ske, menar åklagare Helene Gestrin som vid Göteborgs tingsrätt åtalat två svenskar som deltog i filmprojektet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklagare-ingen-far-komma-i-narheten-av-vraket-efter-estonia

[Jimmy.L]
9/30/20, 6:35 PM
#20

Linus Andersson, 37, är expert på att undersöka vrak. Nu står han åtalad för att ha deltagit i filmningen av Estonia, där man upptäckte en stor och hittills okänd skada i skrovet.

– Sverige kan inte hävda egen lagstiftning på internationellt vatten, säger han bestämt och menar att han är oskyldig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/linus-fran-goteborg-ar-atalad-for-estonia-filmen

Annons:
[Jimmy.L]
10/1/20, 9:05 AM
#21

Hålet i skrovet uppstod när Estonia med stor kraft träffade havsbotten. Att det blivit synligt först nu beror på att vraket under de 26 år som passerat sakta glidit längs botten.

Det menar Tuomo Karppinen och Heimo Iivonen, som för Finlands räkning ingick i den för Estland, Finland och Sverige gemensamma haverikommissionen.

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-teorin-sa-uppstod-halet-i-estonia-7002074

[Jimmy.L]
10/1/20, 5:26 PM
#22

En ubåt av äldre snitt, med spetsig förstäv, skulle kunna åstadkomma det hål som nu upptäckts på m/s Estonia. Det menar Jan Grönstrand, ingenjör som arbetat med ubåtar i Sverige.

https://alandsradio.ax/aland-idag/ubatsingenjor-om-estonia-ryktena-ar-sannolikt

[Jimmy.L]
10/2/20, 7:01 AM
#23

Sverige har anklagats för att försöka mörka att en svensk ubåt orsakade hålet i Estonias skrov, av en tidigare estnisk statsåklagare.

Estlands premiärminister Jüri Ratas har krävt att det görs en ny utredning av olycksorsaken.

Nu svarar Statens haverikommission.

– Estland är flaggstat. Bollen ligger till stor del på deras planhalva, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör för Statens haverikommission.

https://www.expressen.se/nyheter/haverikommissionens-svar-pa-estlands-estonia-krav/

[Jimmy.L]
10/2/20, 2:17 PM
#24

Efter avslöjandet om ett hål i Estonias skrov kommer det att göra en ”preliminär bedömning” av de nya uppgifterna som ska jämföras med den gamla haveriutredningen från 1997.

Det meddelar Statens haverikommission under fredagen.

https://www.expressen.se/nyheter/en-preliminar-bedomning-gors-av-nya-estoniafyndet/

[VSK]
10/2/20, 7:42 PM
#25

Eftersom alla inte har fb så klistrar jag inte två av Stefan Torrsells inlägg som jag finner extra intressant (givetvis med tillstånd av Stefan Torrsell). Då iFokus inte stödjer att man klistrar in med formatering så drar jag egna radbyten för att det inte ska bli en enda stor klump av all text.

För tre dagar sen skrev Sfefan detta:

"Jag måste erkänna att jag har aldrig tidigare sett något filmat hål på M/S Estonias vrak.

Jag vet att det har funnits hål.
Manövrerade ROV (ungefär som drönare men under vatten) har filmat inne på bildäck.

De filmerna är från den officiella dykningen utförd av Sjöfartsverket den 3 december 1994.

De hålen i skrovet gjordes av inhyrda dykare, har jag läst i anteckningar från utskottsförhör i riksdagen.
Dykarna skar helt enkelt upp en lucka i skrovet och lät en ROV filma inne på bildäck.

Jag har tittat timmatals på andra filmer som säger att det ska finnas spränghål och andra hål, men jag har aldrig kunnat urskilja något.
Bilderna har varit för suddiga.
Men trots det har jag varit 100 % övertygad om att vatten trängde in i Estonia genom ett hål.

Det hål som Henrik Evertsson har filmat, och dessutom filmat mycket tydligt, är ett nytt hål.

Ingen har tidigare talat om det hålet.
Det sitter på styrbords sida (höger sida) ungefär 55 meter akter om fören.

Alltså mer akter än de hål andra har talat om.
På så vis är det nya hålet som avslöjades i går en sensation.
Vad jag vet så har det hålet inte varit känt av någon, inte heller av mig.
Hur Evertssons hål har uppstått vet ingen än så länge.
Därför är det bra att den estniska regeringen redan har fattat beslutet att undersöka varifrån hålet har kommit.

De två regeringspartierna i Sverige borde ha förklarat samma sak att Estonia ska utredas på nytt.

Moderaterna och KD borde också hovsamt föreslå en ny utredning. Skam vore det annars.

Resten av riksdagens partier har inget större politiskt ansvar just nu.
Utred. Det finns inget annat alternativ.
Det ska göras av oberoende internationell expertis."

För två dagar sen detta:

"Hålet som Henrik Evertsson har hittat på Estonia väcker många tankar och känslor.

Jag har ännu inte hunnit fatta allt som sker.
En reaktion överraskade mig.
I går kväll fick jag ett litet embryo till panikattack.
Från ingenstans.

Jag befinner mig i ett lugnt och harmoniskt tillstånd. Saknar problem och fiender. Eller rättare sagt jag undviker energitjuvar och sådana som vill mig illa.

Jag har varit med om detta tidigare.
När jag jobbade på Sjöfartsverket förde jag dagbok under en tid därför att miljön var underlig med inslag av korruption.
Regeringskansliet lät Sjöfartsverket göra som verket ville så länge tjänstemännen skyddade regeringskansliet och de ansvariga för Estonia.

Sjöfartsverket gjorde en elegant mörkläggning.
Stora delar av svenska folket förstod aldrig någonting.
En del okunniga säger konspirationsteorier om sanningen för att visa att de ännu inte har förstått.

En journalist ringde för många år sedan och ville ha en del uppgifter. Jag letade fram min dagbok.
Jag läste och började må tjuvtjockt.
Först trodde jag att jag hade ätit något olämpligt.

Sedan förstod jag att när jag läste mina tidigare anteckningar hamnade jag i samma sinnestillstånd som när jag skrev ner dem.
Jag har under tidigare år suttit timmar i sträck och analyserat för att kunna förstå vissa förlopp,
en del djupt tragiskt och smärtsamt.

Jag har stått vid gravstenar och talat med skurkar.
Ofta var jag melankolisk.
Allt släppte.

Men så kom avslöjandet om hålet i Estonias skrov för två dagar sedan.
Tusentals är berörda på något vis.
Ute i periferin är jag en av dem.
Makten håller på att bli avslöjad.

Jag hörde moderaten Anders Björk, dåvarande försvarsministern, på radion i går.
Han ljög, men inte på det där undfallande viset, utan maktmedvetet.
Han påstod saker rakt ut i luften som den som vet att den har kraftfull uppbackning från omgivningen.
Han behövde inte bry sig om sanningen.

Det bekom honom inte ens när reportrarna påpekade att han hade fel.
Så talar den verkliga makten när den ljuger om 852 människors död.
Jag hade talat med en god vän i telefon under dagen.
Jag berättade att jag alltid är försiktig för egen del.

Offentligheten ger mig visst skydd, men någon kan smussla knark i min ficka eller anklaga mig för våldtäkt.
Sådant har hänt förr.

Så fick jag ett tips i går om en knarkande Sverigedemokrat i en filmsnutt i Expressen.
Jag hade lyssnat på kommunfullmäktige i Norrköping och hade talat fem sekunder med kokainisten.
En tidningsbild från Norrköpings tidningar klipptes in i filmen, med en bild på mig, men där framställdes jag på den goda sidan, alltså antiknarksidan.

Det var bra, men visar hur skört allt är.
Det hål som Henrik Evertsson har hittat är ett nytt hål.
Hål nummer ett är det hål som Jutta Rabe hittade för nästan 20 år sedan.

Varför hittade inte Evertsson Rabes hål och varför hittade inte Rabe Evertssons hål?
Vad är på gång?

Och tidigare smärtsamma bilder flimrade förbi vad som verkligen hände olycksnatten och känslan kom över mig av all den ondska som våra makthavare bär på och all den ondska som de är kapabla till.
Som en smäll i solarplexus fick jag plötsligt ont i magen.

Obehaget sköt upp i tinningarna och upp i bröstkorgen.
Jag ville inte ringa någon och besvära.
Det är många människor nu som går igenom värre saker.
Paniken gick över efter en dryg plågsam timme.
Jag har full förståelse för alla människor som plötsligt drabbas av obehagligheter som de inte kan påverka.

Det är osanningar som får människor att må dåligt."

Jutta Rabe bekostade expeditioner ur egen ficka som till slut blev till en film, Baltic Storm (som jag har så klart). Skulle Jutta Rabe träda in på svenskt, finskt eller lettiskt territorium och åka fast så får hon finkan utan rättegång. Kan bara betyda att Jutta Rabe fick fram betydligt mer bevis än det vissa regeringar ville.

[Jimmy.L]
10/2/20, 8:37 PM
#26

Mycket teorier om vad som hänt men ingen nämner att hon inte var byggd för att gå över öppet hav. Hon är byggd för kortare tur över öppet hav alltså max 2-3 timmar max. Hon är ju från början byggd för sträckan Åbo - Stockholm.

Samma typ av bogvisir ska ha haft problem på ett annat fartyg något år tidigare läste jag på tidigare forumet Landgången.

[VSK]
10/2/20, 8:44 PM
#27

#26:

Nu är det här många år sen jag fick det berättat för mig men en kille jag pratade med berättade om varför han aldrig åker på kryssning mer. Han hade åkt med nåt slags fartyg/färja där det blivit fel på bogvisiret bakom, men kaptenen gjorde som man skall göra vid såna situationer, nämligen backa med flytetyget.

Många år sen som sagt var, och anledningen till att jag frågade killen varför han aldrig ville följa med på kryssning gjorde mig nyfiken. Efter vårat samtal så förstod jag han betydligt bättre.

Annons:
[Jimmy.L]
10/2/20, 9:05 PM
#28

#27: Idag finns det bogvisir, sen en skyddsport mot vatteninträngning och sen en till skyddsport. Totalt tre skyddsportar och sen larm och sensorer.

[Jimmy.L]
10/2/20, 9:07 PM
#29

Intressant artikel från 2014.

Jan Laue, en tysk professor som arbetade på uppdrag av den så kallade Tyska expertgruppen, konstaterade år 2000 en stor förändring av vrakets läge jämfört med vid förlisningen. Fören låg nu tio meter djupare än aktern. Den påbörjade övertäckningen orsakade sannolikt bottenskred.

https://www.nyteknik.se/fordon/estonia-finska-radarn-missar-vrakplundrare-6397737

[VSK]
10/2/20, 9:12 PM
#30

#28:

Säkerheten är så klart betydligt högre idag än för 25-30 år sen eller mer.

Gillar du läsa böcker så får du köpa Stefan Torrsells bok om Estoniakatastrofen om du nu inte redan läst den.

[Jimmy.L]
10/2/20, 9:15 PM
#31

#30: Jo direkt efter olyckan så svetsade dom igen bogvisiret innan dom tog fram nya säkerhetsregler.

[VSK]
10/2/20, 9:35 PM
#32

#31:

Japp, kommer ihåg detta. Va med på nyheterna ett antal ggr.

[Jimmy.L]
10/3/20, 6:21 AM
#33

Estland har varit drivande i att olycksorsaken bakom Estoniakatastrofen måste utredas på nytt efter fyndet av ett stort hål i fartygets skrov.

Att bärga Estonia skulle kosta över 1 miljard kronor – så nu förbereder landet en egen expedition ner till vraket.

– Estonia ligger på ett djup på mellan 80 och 85 meter, säger Marge Kohtla, chef för Estlands kustbevakning till estniska statsägda EER News.

https://www.expressen.se/nyheter/estland-planerar-egen-undersokning-av-estonia/

[Jimmy.L]
10/8/20, 7:07 AM
#34

Ett filmteam hörde av sig med ett erbjudande, och Linus Andersson från Göteborg visste att det kunde sluta i rätten. När han blev försäkrad om att anhöriga gett sitt stöd till dokumentärfilmen om Estonia – åkte han med teamet till vraket och skickade ner sin dykrobot i havet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-ar-roboten-som-filmade-estonia-linus-styrde-med-tv-spelskontroll

Annons:
[Jimmy.L]
10/8/20, 6:26 PM
#35

Från Estland upprepas nu önskemålet att Finland och Sverige ska delta i en ny och grundlig utredning om vad som orsakade Estonias förlisning 1994.
I dag informerade kabinettsekreterare Robert Rydberg riksdagens utrikesutskott.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7570795

[Jimmy.L]
10/8/20, 8:09 PM
#36

Utredningsarbetet kring skadorna på M/S Estonia blir allt mer konkret.

En tidsplan är under beredning samtidigt som experterna på myndigheter i tre länder diskuterar specifika detaljer som kan förklara gåtan.

– Vi är överens om att göra detta och i grunden hur det ska göras, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW7dm5/dokumenten-avslojar-sa-ska-halet-i-estonia-utredas

[Göstage]
10/10/20, 8:38 AM
#37

"Vraket av Estonia måste undersökas på nytt för att räta ut alla frågetecken", skriver Inga-Britt Ahlenius på Kvartal. Hon är bland annat medlem i regeringens Estoniagrupp.

"Den estländska regeringen – som flaggstat för Estonia – har nu föreslagit att en ny utredning ska undersöka Estonias haveri, eftersom ny information kommit fram. Utredningen ska ske oberoende och under insyn. Den ska undersöka skadorna på skrovet och deras möjliga samband med förlisningen. Man inbjuder därför Sverige och Finland att medverka i arbetet att förbereda en sådan utredning."

"Det är en inbjudan som Sverige bör acceptera. Men Sverige tövar, verkar det. Men Estland som flaggstat kan nog även utan Sveriges medverkan fullfölja det initiativ som man nu så konkret gestaltat i sin inbjudan, att se till att en oberoende utredning tillsätts."

https://kvartal.se/artiklar/undersok-vraket-igen/

  • Redigerat 10/10/20, 8:39 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
10/14/20, 8:40 AM
#38

Upptäckten av ett stort hål i Estonias vrak ska utredas vidare, lovar inrikesminster Mikael Damberg (S) i SVT:s Morgonstudion:

– Vi måste ta reda på vad som orsakade hålet och få mer klarhet i vad det betydde för olyckans förlopp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mikael-damberg-s-om-kraven-pa-ny-estonia-utredning

[Jimmy.L]
10/14/20, 8:44 PM
#39

Regeringen utesluter inte att M/S Estonia kan undersökas på nytt. Ny teknik med 3D scanning gör det möjligt att skapa en detaljerad modell av vraket utan att dykare går ned.
– Med den här tekniken får du en enhetlig bild. Det är nästan som att bärga vraket, säger Ingemar Lundgren som undersöker vrak till Havs- och Vattenmyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-estonia-undersokas-med-ny-teknik

[Jimmy.L]
10/16/20, 6:42 AM
#40

Det kommer ta månader att analysera de nya Estoniabilderna, enligt estniska myndigheter.

Först efter det kan det bli aktuellt att bryta mot överenskommelsen om gravfrid.

https://www.expressen.se/nyheter/beskedet-manader-innan-estoniabilder-ar-utredda-/

[Jimmy.L]
10/21/20, 1:36 PM
#41

Det finns inte bara ett hål i styrbords sida på Estonia. Detta framgår av ett inofficiellt dokument som Estlands regering nyligen har publicerat.

https://www.sjofartstidningen.se/ytterligare-hal-i-estonia/

Annons:
[Göstage]
10/22/20, 7:34 AM
#42

"Regeringens ovilja att undersöka vraket är oacceptabel", skriver ett antal svenska debattörer, bland dem förra riksrevisorn Inga-Britt Ahlenius, på Aftonbladet debatt.

[Göstage]
10/26/20, 10:21 AM
#43

Kanal 5 visar den uppmärksammade Estoniadokumentären. Del 1 av 5 kl. 20:00 ikväll.

[VSK]
10/26/20, 10:28 AM
#44

#43:

Tack för tips.

Skall spela in alla avsnitten.

[Jimmy.L]
10/26/20, 11:39 AM
#45

#43: Jag har sätt alla avsnitt och det är bara avsnitt 5 som är intressant att se.

  • Redigerat 10/26/20, 11:39 AM av [Jimmy.L]
[Göstage]
10/26/20, 11:42 AM
#46

#45 Okej, då får man spara sig till dess det sänds.

[VSK]
10/26/20, 11:47 AM
#47

#45:

Kände till detta då sista avsnittet handlar om fyndet, men kan va intressant ändå att se alla avsnitten.

[Jimmy.L]
11/1/20, 2:09 PM
#48

Längst ner i källaren på polishuset Kronoberg förvaras den bortglömda Estoniautredningen.

Cirka 15 000 sidor ligger osorterat i 27 lådor.

Men stora delar av utredningen är hemligstämplad – bland annat fartygets lastmanifest, spaningsuppslag och korrespondens mellan Ryssland och UD.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last

Annons:
[Göstage]
11/2/20, 8:56 AM
#49

"Damberg vilseleder om Estonias militärtransport", skriver Lars Ångström på Expressen debatt.

(Ångström ingick på sin tid i den ursprungliga Estoniakommissionen.)

  • Redigerat 11/2/20, 8:57 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
11/3/20, 6:21 AM
#50

Det blir inget besked före årsskiftet om Estonias vrak behöver undersökas på grund av upptäckten av ett nytt hål i Estonias skrov, säger haverikommissionens utredare.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7590601

[Jimmy.L]
11/6/20, 7:33 AM
#51

Försvarsminister Peter Hultqvist lovar att Haverikommissionen ska få tillgång till alla hemligstämplade uppgifter som kan finnas om transporter av militär utrustning på den förlista passagerarfärjan Estonia.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7593348

[Göstage]
11/6/20, 8:01 AM
#52

#51 Kan man lita på det, tro? 🤔

[Jimmy.L]
11/6/20, 8:20 AM
#53

#52: Ja det är frågan.

[Jimmy.L]
11/8/20, 6:47 PM
#54

Riksåklagaren prövar nu om förundersökningen om brott i samband med Estoniakatastrofen ska tas upp på nytt efter de nya uppgifterna om tidigare okända skador i skrovet på Estonia i dokumentärfilmen om katastrofen på D-play.

https://sverigesradio.se/artikel/7592030

[Jimmy.L]
11/10/20, 6:23 AM
#55

Inrikesminister Mikael Damberg (S) har skickat en inbjudan till anhöriga och överlevande från Estonia efter de nya uppgifterna om ett stort hål i skrovet, skriver nyhetsbyrån Sirén.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/estonia-oeverlevare-bjuds-in-av-damberg.r-A9mobGj

Annons:
[Jimmy.L]
11/15/20, 8:19 AM
#56

Sveriges och Estlands haverikommissioner har granskat de nya Estoniafilmerna.

Nu ska myndigheterna ta ställning till om det ska göras nya dykningar vid fartyget.

Aftonbladet har som enda tidning fått se hela grundmaterialet – tre timmars undervattensfilm.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K4jKM/unikt-ramaterial-visar-nya-fynden-pa-estonia

[Göstage]
11/19/20, 12:35 PM
#57

#43 ff Prisad dokumentär.

"Journalisten och regissören Henrik Evertsson har tilldelats Stora journalistpriset i klassen Årets avslöjande för dokumentärserien “Estonia – fyndet som ändrar allt”, enligt ett pressmeddelande."---

TT

  • Redigerat 11/19/20, 12:35 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
11/19/20, 1:08 PM
#58

#57: Helt rätt person som får priset.

[Jimmy.L]
11/20/20, 6:53 AM
#59

Den estländske statssekreteraren Taimar Peterkop vill att dykare ska undersöka Estonias vrak före nästa sommar, säger han till dagstidningen Postimees. Men innan det sker vill Estland ha grönt ljus från Sveriges och Finlands regeringar.

https://www.expressen.se/nyheter/estland-vill-dyka-efter-estonia-fore-sommaren/

[Göstage]
11/20/20, 8:56 AM
#60

#59 Finland är nog inga problem, men…

[Göstage]
11/20/20, 8:58 AM
#61

#45 ff På måndag är det dags för det femte och avslutande avsnittet av dokumentären. TV5 kl. 19.30.

  • Redigerat 11/20/20, 8:58 AM av [Göstage]
[Göstage]
11/21/20, 10:07 AM
#62

Kent Härstedt, idag S-politiker, är en av överlevarna från Estoniakatastrofen. Han vill se en ny haveriutredning.

"Kent Härstedt var en av 137 personer som överlevde Estoniakatastrofen, där 852 människor dog.Nu hoppas han på en ny haveriutredning efter avslöjandet om att det finns ett stort hål i skrovet.

– Det är något som inte stämmer.---

"I dokumentären ”Estonia – fyndet som ändrar allt” avslöjas det att det finns ett stort hål i skrovet vilket har lett till en rad konspirationsteorier. Du och flera andra har vittnat om att ni hörde två rejäla smällar?

– Det gjorde jag absolut. Fartyget lade sig kraftigt på sidan två gånger och reste sig sedan igen. Alla föll handlöst, det kom så plötsligt. Jag råkade sitt vid ett räcke som löpte längs med baren och lyckades precis greppa tag i det. Så jag åkte inte ner med de andra. Jag blev helt förstummad av första smällen."---

"Hur reagerade du när du fick höra talas om hålet i skrovet?

– Å ena sidan blev det en bekräftelse på det jag och många andra redan trodde, å andra sidan blev man så överraskad när man fick se det på bild. Det har hela tiden funnits en hypotes om att vatten kommit in på mer än ett sätt, men det har bara avfärdats. Det finns så många frågetecken. Oavsett hålet är det oerhört viktigt att det görs en ny internationell oberoende utredning. Dokumentären är väldigt trovärdig och många vill träda fram nu och ge sina vittnesmål. Men att det ska till en fristående journalist för att allt det här ska dra igång är rätt anmärkningsvärt."---

"Tror du att sanningen kommer fram till slut?

– Jag är övertygad om att vi en dag kommer få veta vad som hände. Det här som har framkommit nu är en historisk möjlighet att ställa historien rätt. Det här är en större fråga än bara Estonia, det handlar om tilltron till rättssamhället."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvX3j/kent-harstedt-efter-avslojandet-det-ar-nat-som-inte-stammer

Annons:
[Jimmy.L]
11/23/20, 5:45 PM
#63

Det blir Riksenheten mot Internationell Brottslighet som ska pröva om förundersökning om brott i samband med Estonia-katastrofen ska återupptas.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7606208

[Jimmy.L]
11/24/20, 10:26 AM
#64

En begäran har kommit in till Åklagarmyndigheten om att förundersökningen från om Estonias förlisning ska återupptas. Enligt myndigheten handlar begäran om de nya skadorna som presenterades i den omtalade tv-dokumentären

https://www.expressen.se/nyheter/begaran-om-att-ateruppta-forundersokningen-om-estonia/

[[eskils_]]
11/24/20, 11:55 AM
#65

#64 m fl Bra om det blir en ny utredning och undersökning så sanningen kan komma fram.

  • Redigerat 11/24/20, 11:55 AM av [[eskils_]]
[Jimmy.L]
11/27/20, 7:31 AM
#66

I tre instanser på 1990-talet fattade åklagare beslut om att brottsutredningen om Estonias förlisning skulle läggas ned.

Nu har åklagare Karolina Wieslander fått i uppgift att utreda frågan på nytt – bör brottsutredningen återupptas?

26 år efter olyckan är dock de flesta eventuella brott preskriberade.

https://www.expressen.se/nyheter/efter-nya-fyndet-fragan-om-estonia-utreds-igen/

Estonia: Åklagare Karolina Wieslander har fått i uppgift att utreda frågan om Estonia på nytt – bör brottsutredningen återupptas?
[Göstage]
11/27/20, 9:51 AM
#67

#66 Hon skall utreda om utredningen kan återupptas. Ur artikeln:

"När hon kommer fatta beslut i frågan är oklart.

– Det vet jag faktiskt inte. Jag kan inte svara på det."

Ta god tid på dig, hälsar regeringen…

[Jimmy.L]
11/27/20, 1:49 PM
#68

#67: Utredning ska utreda utredningen 😱

[Göstage]
11/28/20, 11:59 AM
#69

I väntan på att dykningarna kan komma igång fortsätter spekulationerna om hålet i skrovet.

Estoniakatastrofen orsakades enligt haveriutredningen 1997 av att fartygets bogvisir bröts upp och lossnade, detta på grund av kraftiga vågslag mot visiret. En av de tekniska experterna som var med under den utredningen, Klaus Rahka, har nyligen publicerat en rapport om de nya uppgifterna.

”Det ser ut som att en stor konservöppnare har gått in och bänt upp hålet”, skriver han i rapporten. Han visar sedan med hjälp av bilder att Estonias bogvisir har utstickande delar som enligt honom har egenskaper som en konservöppnare.

Rahkas slutsats är att bogvisiret föll av, ramlade i vattnet och rev upp hålet i skrovet när fartyget passerade. Visiret kunde enligt honom ha legat kvar i vattnet ett litet tag på grund av luftfickor.

Rapporten har skickats till Statens haverikommission, men myndigheten vill inte kommentera innehållet."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KByKM/estonias-bogvisir-undersokt-pa-nytt

Statens haverikommission har undersökt Estonias bogvisir på nytt. En inspektion genomfördes nyligen vid Muskö örlogsbas. – Iakttagelserna kommer att ligga till grund för fortsatta analyser, säger Jonas Bäckstrand, chef för Estoniautredningen i Sverige.
Annons:
[Jimmy.L]
11/28/20, 12:49 PM
#70

#69: Intressant teori.

[Göstage]
12/5/20, 10:02 AM
#71

Nu åtalas dokumentärfilmaren och vinnaren av Stora journalistpriset Henrik Evertsson för dykningarna vid Estoniavraket. Betalartikel

Henrik Evertsson filmade vid Estonias gravplats. Nu har han nominerats till stora journalistpriset och åtalats vid Göteborgs tingsrätt.
[Göstage]
12/6/20, 10:40 AM
#72

Estoniadokumentären har fått många lovord, men har även fått kritik då den påstås ha givit luft under vingarna åt gamla konspirationsteorier, skriver YLE.

  • Redigerat 12/6/20, 10:40 AM av [Göstage]
[Göstage]
12/11/20, 7:06 AM
#73

"Varför tackade Sveriges regering nej när man erbjöds ta del av videomaterialet där hålet i M/S Estonias skrov är filmat?", undrar Inga-Britt Ahlenius med flera på Expressen debatt.

https://www.expressen.se/debatt/varfor-tackade-regeringen-nej-till-filmen-fran-estonia/

Lämna Stora journalistpriset i fred och finn svaren på de obesvarade frågorna om M/S Estonia. Varför tackade Sveriges regering nej när man erbjöds ta del av videomaterialet där hålet i skrovet är filmat? skriver Inga-Britt Ahlenius, Susanna Popova och Anders Ulfvarson.
[Jimmy.L]
12/14/20, 2:07 PM
#74

-Vi förstår bra att Finland och Sverige behöver tid. En ny undersökning av Estonia är ett känsligt ämne för våra samhällen.

Det säger Mart Luik, som är Estlands utrikesministers rådgivare och den diplomat som ansvarar för Estonia-förhandlingarna.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/14/varfor-har-inte-estonia-dykningarna-borjat-estland-kraver-en-grundlig-utredning

[Göstage]
12/14/20, 4:07 PM
#75

#74 De har väl insett att svenskarna vill göra ett antal utredningar innan de kommer till skott…

[Jimmy.L]
12/14/20, 4:08 PM
#76

#75: Exakt.

Annons:
[Jimmy.L]
12/17/20, 9:16 AM
#77

En majoritet av svenska folket vill se nya dykningar vid det förlista passagerarfartyget M/S Estonia. Fler än sex av tio personer vill att Sverige fortsätter utreda katastrofen, visar en opinionsundersökning som Novus gjort på uppdrag av SVT Nyheter.

– Det är skönt att höra, säger Anders Eriksson som överlevde katastrofen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-majoritet-av-svenska-folket-vill-se-nya-dykningar-vid-estonia

En majoritet av svenska folket vill se nya dykningar vid det förlista passagerarfartyget M/S Estonia. Fler än sex av tio personer vill att Sverige fortsätter utreda katastrofen, visar en opinionsundersökning som Novus gjort på uppdrag av SVT Nyheter. – Det är skönt att höra, säger Anders Eriksson som överlevde katastrofen.
[Jimmy.L]
12/17/20, 6:10 PM
#78

I en debattartikel i Dagens Nyheter går tio journalister hårt åt Estoniadokumentären och att den belönades med Stora journalistpriset i kategorin "Årets avslöjande". Samtidigt vill många svenskar se nya dykningar till vraket, visar en ny enkät.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/17/estoniadokumentaren-sagas-av-jan-guillou-och-flera-andra-tunga-journalistnamn

Samtidigt vill majoritet av svenskar se nya dykningar.
[Jimmy.L]
12/17/20, 7:52 PM
#79

Enligt uppgifter till Ekot så vill Statens haverikommission tillsammans med haverikommissionerna i Finland och Estland se en lagändring som möjliggör dykningar vid Estonia.

Under fredagen kommer en framställan skickas till regeringen om att häva gravfriden, erfar Ekot.

Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission, kan i nuläget inte kommentera den information som Ekot tagit del av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7629468

Enligt uppgifter till Ekot så vill Statens haverikommission tillsammans med haverikommissionerna i Finland och Estland se en lagändring som möjliggör ...
[Göstage]
12/18/20, 12:06 PM
#80

Digital pressträff idag fredag kl. 14.15 med Damberg och statens haverikommission.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) håller under fredagen en digital pressträff med John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission.
[Jimmy.L]
12/18/20, 2:39 PM
#81

Regeringen säger ja till dykningar vid Estonia

https://sverigesradio.se/artikel/7629565

Statens Haverikommission begär att regeringen häver gravfriden vid Estonias förlisningsplats.  Regeringen ser över hur lagen behöver ändras så att ...
[Jimmy.L]
12/21/20, 7:03 AM
#82

Henrik Evertssons dokumentär om Estonia leder till att tre regeringar beslutar genomföra nya dykningar till vraket – och belönas med Stora journalistpriset.

Samtidigt anklagar tio namnkunniga journalister med Jan Guillou och Janne Josefsson i spetsen filmaren för att ägna sig åt ”spektakulära konspirationsteorier”.

– De kommer med svepande anklagelser utan konkreta exempel, säger Henrik Evertsson.

https://www.expressen.se/nyheter/estoniafilmarens-svar-pa-kritiken-svepande/

Henrik Evertssons dokumentär om Estonia leder till att tre regeringar beslutar genomföra nya dykningar till vraket – och belönas med Stora journalistpriset.
[Göstage]
12/22/20, 8:02 AM
#83

#82 Johan Croneman i DN ställer upp till Evertssons försvar.

Ej betalartikel i nuläget.

Tio tunga journalister kritiserade nyligen Henrik Evertssons prisbelönade film om Estonias förlisning. Nej, han har gjort ett tankeväckande grundjobb.
  • Redigerat 12/22/20, 8:02 AM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
12/22/20, 1:34 PM
#84

Estniska experter och flera svenska granskande journalister hävdar att det nya hålet sannolikt uppkom när Estonia slog i sjöbotten.

Men botten där Estonia ligger består av 5–30 meter mjuk lera, enligt handlingar som Statens haverikommission begärt in.

– Det känns osannolikt att det skulle ha orsakat hålet, säger Martin Schreuder vid Chalmers tekniska högskola.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia

Estniska experter och flera svenska granskande journalister hävdar att det nya hålet sannolikt uppkom när Estonia slog i sjöbotten. Men botten där Estonia ligger består av 5–30 meter mjuk lera, enligt handlingar som Statens haverikommission begärt in. – Det känns osannolikt att det skulle ha orsakat hålet, säger Martin Schreuder vid Chalmers tekniska högskola.
[Jimmy.L]
1/7/21, 8:40 AM
#85

Riksåklagaren har beslutat att Konstitutionsutskottet – KU – ska pröva om ansvariga ministrar som Carl Bildt, Ingvar Carlsson och Mona Sahlin ska åtalas för eventuella brott i hanteringen av Estoniakatastrofen, rapporterar Ekot.

Åklagare har redan fått i uppdrag att pröva om förundersökningen om övriga brott ska återupptas – och KU ska nu pröva om brott har begåtts av tidigare ministrar – exempelvis Carl Bildt, Ingvar Carlsson och Mona Sahlin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41blXR/ex-ministeratal-kan-vackas-for-estoniakatastrofen

Riksåklagaren har beslutat att Konstitutionsutskottet – KU – ska pröva om ansvariga ministrar som Carl Bildt, Ingvar Carlsson och Mona Sahlin ska åtalas för eventuella brott i hanteringen av Estoniakatastrofen, rapporterar Ekot.
[Jimmy.L]
1/7/21, 12:51 PM
#86

#85: Tidigare ministrar som Ingvar Carlsson, Carl Bildt och Mona Sahlin kommer inte att åtalas för eventuella brott i samband med Estonia-katastrofen.

Riksåklagaren hade efter två anmälningar begärt att KU ska pröva frågan.
KU:s beslut är att inte åtala de tidigare ministrarna säger KU:s ordförande Karin Enström, moderaterna, till Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/7641290

Tidigare ministrar som Ingvar Carlsson, Carl Bildt och Mona Sahlin kommer inte att åtalas för eventuella brott i samband med Estonia-katastrofen. Riksåklagaren ...
[Göstage]
1/14/21, 10:31 AM
#87

Ändring i Estonias gravfridförklaring påbörjad.

Ett lagförslag om ändringar i gravfriden runt Estonia ska vara klart i mars.
  • Redigerat 1/14/21, 10:32 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
1/16/21, 7:19 AM
#88

Den pågående utredningen kring Estonia och de kommande dykningarna vid vraket förväntas totalt kosta 50-55 miljoner kronor, kan Ekot i dag berätta.
Gäller bland annat konsulttjänster för tekniken för fjärrstyrda undervattensfarkoster.
"Ska man genomföra nån form av dykaktiviteter så krävs det extra pengar för att kunna täcka det", säger Jonas Bäckstrand på haverikommissionen.

https://sverigesradio.se/artikel/kostnad-for-nya-dykningar-50-miljoner

Den pågående utredningen kring Estonia och de kommande dykningarna vid vraket förväntas totalt kosta 50-55 miljoner kronor, kan Ekot i dag berätta. Gäller bland ...
[Jimmy.L]
1/24/21, 7:46 PM
#89

Han hyllas för sin dokumentär om Estonia som lett till att tre regeringar vill starta en ny undersökning av vraket – och är samtidigt åtalad för brott mot gravfriden.

Nu börjar rättegången mot Henrik Evertsson som riskerar upp till två års fängelse.

– Vi har inte begått något brott, vi gjorde en mycket varsam journalistisk undersökning, säger filmaren.
https://www.expressen.se/nyheter/estoniafilmaren-riskerar-fangelse-ett-ovanligt-och-spannande-mal/

Han hyllas för sin dokumentär om Estonia som lett till att tre regeringar vill starta en ny undersökning av vraket – och är samtidigt åtalad för brott mot gravfriden. Nu börjar rättegången mot Henrik Evertsson som riskerar upp till två års fängelse. – Vi har inte begått något brott, vi gjorde en mycket varsam journalistisk undersökning, säger filmaren.
[Jimmy.L]
1/25/21, 6:52 AM
#90

Under måndagen inleds rättegången mot journalisten Henrik Evertsson och vrakexperten Linus Andersson. Männen bakom den uppmärksammade och prisade dokumentären om Estonia. De båda står åtalade för brott mot Estonialagen i samband med att de skickade ner en dykrobot för att undersöka vraket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-inleds-rattegangen-efter-estoniadykningar

Under måndagen inleds rättegången mot journalisten Henrik Evertsson och vrakexperten Linus Andersson. Männen bakom den uppmärksammade och prisade dokumentären om Estonia. De båda står åtalade för brott mot Estonialagen i samband med att de skickade ner en dykrobot för att undersöka vraket.
Annons:
[Jimmy.L]
1/25/21, 3:50 PM
#91

Bertil Calamnius från Hudiksvall förlorade sin dotter när Estonia förliste 1994 och han ifrågasätter rättegången.

https://sverigesradio.se/artikel/estoniarattegangen-ifragasatts-av-hudiksvallsbon-bertil-calamnius

Nu startar rättegången mot journalisten Henrik Evertsson och en av hans medarbetare, som dök vid Estonia under arbetet med en dokumentär som avslöjade ...
[Jimmy.L]
1/25/21, 6:17 PM
#92

Åklagaren Helene Gestrin känner sig säker på att få en fällande dom – något hon måste vara övertygad om för att ens få väcka åtal.

– Dessutom har riksåklagaren gett mig åtalstillstånd. Det är nödvändigt när det som i detta fall rör sig om svenska medborgare på internationellt vatten, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/estoniadykningarna-knivigt-fall-for-goteborgs-tingsratt

På måndagen hölls rättegången mot Henrik Evertsson och Linus Andersson, svenskarna som deltog i dykexpeditionen vid Estonia. De bröt mot den svenska lag som värnar gravfriden vid vraket. Men de båda åtalade anser att svensk lag inte gäller i detta fall.
[Göstage]
1/26/21, 9:51 AM
#93

Ser att femman kör Estoniafilmerna i repris. Fräck timing med tanke på rättegången!😉

[Jimmy.L]
1/28/21, 6:55 AM
#94

Inrikesminister Mikael Damberg håller i dag (08.45) pressträff för att lämna ny information om förändringar i gravfridslagen. Regeringen meddelade tidigare i vinter att de på Haverikommissionens anmodan kommer att genomföra ändringar i lagen för att kunna genomföra nya undersökningar av M/S Estonia.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/presstraeff-om-gravfriden-efter-estonia-avsloejandet._CqJ6S5pP

Inrikesminister Mikael Damberg håller i dag (08.45) pressträff för att lämna ny information om förändringar i gravfridslagen. Regeringen meddelade tidigare i vinter att de på Haverikommissionens anmodan kommer att genomföra ändringar i lagen för att kunna genomföra nya undersökningar av M/S Estonia.
[Jimmy.L]
1/28/21, 9:00 AM
#95

Regeringen lämnar ett förslag på en lagändring för gravfriden vid Estonia.

Det berättar inrikesminister Mikael Damberg på torsdagsmorgonen.

– Vi vill införa ett nytt undantag i det gravfridsskyddade området, säger ministern.

https://www.expressen.se/nyheter/damberg-haller-presstraff-om-estonias-gravfrid/

Ministern berättar om arbetet med att förändra lagen om gravfrid.
[Jimmy.L]
2/8/21, 6:38 AM
#96

I dag ger tingsrätten i Göteborg sin dom mot två män i ett filmteam som åtalats för brott mot lagen om gravfrid vid färjan Estonias vrak.

Teamet sänkte ner en dykrobot till vraket – och fick bilder som lett till att katastrofen utreds på nytt.

https://www.expressen.se/nyheter/de-filmade-estonia-i-dag-faller-domen/?referrer=todays-news

I dag ger tingsrätten i Göteborg sin dom mot Henrik Evertsson och hans kollega som åtalats för brott mot lagen om gravfrid vid färjan Estonias vrak.
[Göstage]
2/8/21, 9:00 AM
#97

Anders Hellberg har varit journalist i 45 år, sista 20 åren på DN, och även skribent i båtpress. Han är en av författarna till boken "Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång" (1996). Nu hävdar han på Kvartal att det nya fyndet saknar betydelse.

Den som väger samman vad vi säkert vet och vad vi kan sluta oss till bortom rimligt tvivel kan med säkerhet säga: vi vet vad som hände Estonia.  
Annons:
[Göstage]
2/8/21, 11:05 AM
#98

#96 Frikännande dom för filmaren.

Journalisten Henrik Evertsson åtalades misstänkt för brott mot gravfriden efter att ha filmat Estonias vrak och visat upp skador i den uppmärksammade dokumentärfilm.en “Estonia – fyndet som förändrar allt”.
  • Redigerat 2/8/21, 11:06 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
2/8/21, 11:07 AM
#99

#98: Skönt.

[Jimmy.L]
2/9/21, 7:42 PM
#100

å måndagen friades Linus Andersson, med rötterna i Oskarshamn, och Henrik Evertsson från brott mot gravfriden i samband med dykningarna för dokumentärserien "Estonia – fyndet som ändrar allt".
Redan dagen efter påbörjade Andersson arbetet med fortsatta Estonia-undersökningar, då han fått tillgång till att undersöka bogvisiret. Om filmteamets teorier stärks kan det bli nya dykningar vid vraket i sommar.

https://sverigesradio.se/artikel/dagen-efter-friande-domen-nu-vantar-nya-estonia-undersokningar

På måndagen friades Linus Andersson, med rötterna i Oskarshamn, och Henrik Evertsson från brott mot gravfriden i samband med dykningarna för dokumentärserien ...
[Jimmy.L]
2/24/21, 1:26 PM
#101

Åklagaren överklagar nu den friande Estoniadomen.

– Till skillnad från tingsrätten så anser jag att Estonialagen är tillämplig i detta fall, oavsett om de åtalade personerna befunnit sig ombord på en svensk eller tysk båt. Lagen står inte i strid med folkrätten utan kan tillämpas mot svenskarna som fanns ombord, säger kammaråklagare Helene Gestrin.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/estoniadom-oeverklagas-anser-lagen-gaeller-aeven-paa-tyska-baatar.ndZnJtw-N

[Göstage]
2/24/21, 1:52 PM
#102

#101 Ja, det väl lika bra att få saken prövad i högre instans, så att det blir ett prejudikat. Det kan ju komma andra dykare, med andra syften.

  • Redigerat 2/24/21, 1:53 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
3/11/21, 12:52 PM
#103

Regeringen har i dag beslutat om en lagråds­remiss med förslag på en ändring i gravfridslagen.

Syftet med det här är att möjliggöra för dykningar för att utreda förlis­ningen av M/S Estonia.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/regeringen-vill-moejliggoera-dykningar-vid-estonia.9v7O06TEB

Regeringen har i dag beslutat om en lagråds­remiss med förslag på en ändring i gravfridslagen.
[Jimmy.L]
3/16/21, 6:47 AM
#104

Lagrådet ger klartecken till den föreslagna ändringen i grav­frids­lagen, som ska möjliggöra dykningar vid Estonia.

https://sverigesradio.se/artikel/gront-ljus-for-att-andra-gravfridslagen-vid-estonia--2

Lagrådet ger klartecken till den föreslagna ändringen i grav­frids­lagen, som ska möjliggöra dykningar vid Estonia. Endast dykningar på uppdrag av myndigheter ...
Annons:
[Jimmy.L]
3/24/21, 10:38 AM
#105

Åklagarmyndigheten uppger nu att man inväntar en preliminär bedömning från Statens haverikommission innan åklagare fattar beslut i ärendet.

– För att få ett bra bedömningsunderlag kommer jag att avvakta haverikommissionens arbete och resultatet av planerade dykningar. Först därefter kommer jag fatta beslut om det finns förutsättningar att inleda en förundersökning eller inte. Hur lång tid det tar innan jag fattar beslut kan jag i dagsläget inte bedöma, säger kammaråklagare Karolina Wieslander i ett pressmeddelandet.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/estonia-aaklagare-invaentar-besked-fraan-haverikommissionen.HtEAYtcwq

I samband med Dplay-dokumentären “Fyndet som förändrar allt” fick Åklagarmyndigheten in en begäran om att den nedlagda förundersökningen från 1990-talet om Estonias förlisning ska återupptas.
[Göstage]
4/12/21, 12:32 PM
#106

Vänsterpartiet vill att det beslut som fattades på nittiotalet om övertäckning av Estonia men sedan aldrig fullföljdes skall tas bort helt.

Sedan nittiotalet finns ett beslut som möjliggör att vraket av förlista Estonia kan täckas över med ett betongskal – trots gravfriden – något som Vänsterpartiet nu tar strid emot. Om detta rapporterar Ekot under måndagen.
  • Redigerat 4/12/21, 12:33 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
5/19/21, 7:31 AM
#107

Det blir tidigast om ett år som de nyupptäckta hålen i Estonias skrov kommer att undersökas ordentligt, kan Ekot berätta i dag.

En lagändring, som gör det möjligt att genomföra dykningar, väntas bli klar lagom till sommaren i år, men fokus i sommar kommer ligga på att granska bottenförhållandena.

"Jag har förståelse för om man tycker att det tar för lång tid", säger Jonas Bäckstrand, Haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör.

https://sverigesradio.se/artikel/halen-i-estonias-skrov-undersoks-tidigast-nasta-var

Det blir tidigast om ett år som de nyupptäckta hålen i Estonias skrov kommer att undersökas ordentligt, kan Ekot berätta i dag. En lagändring, som gör ...
[Jimmy.L]
5/27/21, 1:56 PM
#108

Riksdagens justitieutskott föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag som ska göra det möjligt att utföra nya dykningar på vraket efter m/s Estonia.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/justitieutskottet-sager-ja-till-nya-dykningar-pa-estonias-vrak

Riksdagens justitieutskott föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag som ska göra det möjligt att utföra nya dykningar på vraket efter m/s Estonia.
[Göstage]
6/1/21, 12:35 PM
#109

#4 ff Estoniadokumentären får en uppföljare.

Den omtalade dokumentären ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, av Henrik Evertsson, får en uppföljning, meddelar Discovery Networks i ett pressmeddelande. I dokumentären avslöjades ett hål i skrovet, som tidigare varit okänt.
[Göstage]
6/3/21, 8:37 PM
#110

R/V Electra har fått i uppdrag att i sommar undersöka bottenförhållandena där Estonia vilar.

Båten R/V Electra från Stockholms universitet ska i sommar undersöka hur havsbotten ser ut där förlista Estonia ligger. Thomas Strömsnäs, befälhavare ...
[Jimmy.L]
6/18/21, 9:58 AM
#111

Konstitutionsutskottet har återigen beslutat att inte gå vidare med att utreda nuvarande och före detta statsråd för eventuella brott kopplade till omständigheterna kring Estonias förlisning 1994.

Som Ekot rapporterat tidigare hade ett ärende lagts ner och tagits upp av KU flera gånger senaste halvåret, men nu är beslutet att inte gå vidare definitivt.

https://sverigesradio.se/artikel/ku-lagger-ned-estonia-arende-igen-inte-funnit-konkreta-brott

Konstitutionsutskottet har återigen beslutat att inte gå vidare med att utreda nuvarande och före detta statsråd för eventuella brott kopplade till omständigheterna ...
Annons:
[Göstage]
6/18/21, 5:18 PM
#112

Huvudsyftet med dykningarna på vraket kommer som väntat att vara att undersöka hålen som upptäcktes på filmbilderna.

¤ ¤ ¤

#111 Annat beslut hade varit sensationellt.

Sedan tidigare okända hål i skrovet på M/S Estonia har lett till beslut om nya dykningar på vid Estonia. Så ska hålen på färjan undersökas.
[Jimmy.L]
7/8/21, 6:53 PM
#113

Trosafartyget Electra af Askö med besättning från bland annat Nyköping, Trosa och Vagnhärad inledde under torsdagen en expedition. På uppdrag av Haverikommissionen ska de ta bilder av havsbottnen vid Estonia inför kommande undersökningar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/trosafartyg-deltar-i-estoniaundersokning

Trosafartyget Electra af Askö med besättning från bland annat Nyköping, Trosa och Vagnhärad inledde under torsdagen en expedition. På uppdrag av Haverikommissionen ska de ta bilder av havsbottnen vid Estonia inför kommande undersökningar.
[Göstage]
7/9/21, 8:36 AM
#114

Hoppas nu att dykningarna kommer att ge någon form av rimlig förklaring till det upptäckta hålet.

[Göstage]
7/12/21, 1:10 PM
#115

Två tidigare ej kända sprickor, 10-15 meter långa, har upptäckts på skrovet. Det är oklart om de uppstått under förlisningen eller vid bottenkänningen.

Två tidigare okända sprickor har hittats på Estonias skrov, bekräftar René Arikas, chef för den estniska haverikommissionen för TT. Sprickorna är 10–15 meter
[Göstage]
7/12/21, 3:22 PM
#116

#115 Svenska haverikommissionen gör i nuläget en mer försiktig bedömning, och talar om "data som antyder" att det finns sprickbildningar.

Den estniska haverikommissionen har efter dagens historiska undersökningar av Estonia sagt att man hittat två hittills okända sprickor. Från svenskt håll är man försiktigare.
[Jimmy.L]
7/15/21, 6:41 AM
#117

Statens haverikommission bekräftar för TT att botten runt Estonias vrak inte enbart består av lös sand.

Samtidigt har undersökningen upptäckt att bogrampen lossnat från ena gångjärnet och lämnat en fri infart till bildäck.

https://www.svt.se/nyheter/nytt-fynd-stenig-botten-runt-estonia

Statens haverikommission bekräftar för TT att botten runt Estonias vrak inte enbart består av lös sand. Samtidigt har undersökningen upptäckt att bogrampen lossnat från ena gångjärnet och lämnat en fri infart till bildäck.
[Göstage]
7/17/21, 8:48 AM
#118

Var det en ubåt som störde ut datainsamling från Estonia?

Undervattensoperationen vid Estonias vrak har nu avslutats. Utrustningen stördes vid ett tillfälle under veckan ut av en okänd källa.
Annons:
[Jimmy.L]
7/17/21, 8:53 AM
#119

#118: Vad det än var så tycks arbetet med att kartlägga området ha gått bra.

[Göstage]
7/17/21, 8:54 AM
#120

#119 Ja, det var en tillfällig störning. Skönt att undersökningen äntligen blev genomförd - nu återstår bearbetning och offentliggörande av materialet. Bra att estniska myndigheter finns med som garant för större öppenhet!

[Jimmy.L]
7/20/21, 7:42 PM
#121

Under tisdagen presenterade Estlands haverikommission resultatet av de undersökningar som de undersökningar som gjorts vid Estonias vrak den senaste tiden.
https://sverigesradio.se/artikel/tidigare-okanda-hal-i-estonias-skrov-bekraftade

Under tisdagen presenterade Estlands haverikommission resultatet av de undersökningar som de undersökningar som gjorts vid Estonias vrak den senaste tiden. Bland ...
[Jimmy.L]
9/14/21, 7:44 PM
#122

En privat Estoniautredning har påbörjats i Estland parallellt med den officiella utredning som i somras inleddes av Estland, Sverige och Finland. Kostnaderna för den privata utredningen uppskattas till 800.000 euro, varav 500.000 till 600.000 euro gäller dykningar till vraket.

https://www.sjofartstidningen.se/ny-estoniautredning-letar-efter-nya-svar/

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska shippingindustrin
[Göstage]
9/15/21, 1:06 PM
#123

Ännu en officiell delrapport har publicerats.

Haverikommissionerna i Estland och Sverige kunde i somras bekräfta att det finns skador på Estonias vrak. Nu framkommer
  • Redigerat 9/15/21, 1:06 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/18/21, 4:33 PM
#124

#122: En forskargrupp har påbörjat en expedition till Estonias vrak, rapporterar estniska ERR News.

Där ska de dyka och kartlägga bland annat skador samt undersöka bildäcket.

Gruppen SA Mare Liberum är grundad av offers anhöriga och seglar från Nederländarna. Den väntas vara på plats vid Estonia om två dagar. 46 personer är ombord forskningsfartyget och dykningarna är planerade till tio dagar.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/forskargrupp-paa-vaeg-till-estonia.1ErSAIgqO

En forskargrupp har påbörjat en expedition till Estonias vrak, rapporterar estniska ERR News.
[Göstage]
9/27/21, 12:32 PM
#125

Filmer från de senaste dykningarna på Estonia visar att hålen på skrovet är större än vad man tidigare sett, och det ser ut som om plåten buktar utåt, vilket inte stämmer överens med teorierna att de vållats av stenar på botten när fartyget slog i efter att ha sjunkit.

"De svarta partierna som framkommer i filmen kan vara så kallad gravrost, som har potential att bildas även i syrefattig miljö, säger professor Anders Ulfvarson. Som till exempel nere vid botten kring Estonias vrak. Men för att veta säkert måste materialet analyseras noggrant, säger han.

– Alla som tittar på det här ser ju att det är väldigt trasigt. Det kan orsaka att man börjar spekulera. Men det är bättre att vänta tills man får tilläggsinformation om vad de här ytorna gått igenom. Om man skulle gissa att det har med något pyrotekniskt att göra så kommer ju det att kunna avslöjas av metallografer, säger Anders Ulfvarson."

Se hela filmen på vår sajt sverigesradio.se (OBS ej i appen) Nytagna filmer på passagerarfärjan Estonias hål avslöjar fler detaljer kring skadorna ...
  • Redigerat 9/27/21, 12:36 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
9/28/21, 9:54 AM
#126

#125 Även en film på det andra hålet har nu publicerats.

För första gången kan Ekot i dag presentera en film på det andra hålet i Estonias skrov, som finns ett 20-tal meter längre akterut från det kända ...
[Jimmy.L]
10/3/21, 7:31 AM
#127

Frågan om Estonia transporterade militär utrustning när fartyget förliste har dryftats i 27 år.

Nu säger före detta hovrättspresident Johan Hirschfeldt, som utredde saken 2005, att han inte kan utesluta att det var så.

– Det kan finnas information som jag inte fick del av, säger han i en intervju med P1.

https://www.expressen.se/nyheter/forsta-orden-om-militara-transporter--pa-15-ar-/

Frågan om Estonia transporterade militär utrustning när fartyget förliste har dryftats i 27 år. Nu säger före detta hovrättspresident Johan Hirschfeldt, som utredde saken 2005, att han inte kan utesluta att det var så.
[Jimmy.L]
10/8/21, 11:01 AM
#128

Trots att han åtalades efter den första expeditionen valde vrakexperten Linus Andersson att medverka i en ny expedition vid Estonia i september. Fälls han i hovrätten riskerar han nu nya åtal.

– Vi håller fast vid att det är internationell maritim lag som gäller, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-dyk-vid-estonias-vrak-av-atalad-filmare/?referrer=todays-news

Trots att han åtalades efter den första expeditionen valde vrakexperten Linus Andersson att medverka i en ny expedition vid Estonia i september. Fälls han i hovrätten riskerar han nu nya åtal. – Vi håller fast vid att det är internationell maritim lag som gäller, säger han.
[Jimmy.L]
10/8/21, 4:41 PM
#129

Leran där vraket efter Estonia ligger döljer berggrund. Och bergets utseende kan förklara det hål i skrovet som avslöjades i en dokumentärserie förra året. Även om det är för tidigt att dra säkra slutsatser pekar en ny expedition på en naturlig förklaring till skadorna på vraket efter Estonia.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/troligen-naturlig-forklaring-bakom-halen-i-estonia

Leran där vraket efter Estonia ligger döljer berggrund. Och bergets utseende kan förklara det hål i skrovet som avslöjades i en dokumentärserie förra året. Även om det är för tidigt att dra säkra slutsatser pekar en ny expedition på en naturlig förklaring till skadorna på vraket efter Estonia.
[Göstage]
10/17/21, 9:55 AM
#130

Alla Estoniafilmer från sommarens dykningar är nu publicerade och kan ses på den estniska haverikommissionens hemsida, skriver SR.

Haverikommissionen har nu offentliggjort alla filmer från sommarens dykningar vid Estonias förlisningsplats. Totalt närmare åtta timmars material visar ...
[Jimmy.L]
11/16/21, 7:19 AM
#131

Nya resultat från sommarens undersökningar vid Estonias förlisningsplats presenteras under tisdagen på en pressträff i Tallinn i Estland.
https://www.expressen.se/nyheter/resultaten-efter-nya-fynden-pa-estonia/?referrer=todays-news

Nya resultat från sommarens undersökningar vid Estonias förlisningsplats presenteras under tisdagen på en pressträff i Tallinn i Estland.
[Jimmy.L]
11/16/21, 1:30 PM
#132

#131: Estonia vilar delvis mot en fast botten där berggrunden ser ut att sticka upp på flera ställen. Det skulle kunna förklara hålen och skadorna i fartygets skrov, men enligt Haverikommissionen är det fortfarande för tidigt att dra några slutsatser.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-visar-fast-berggrund-under-estonia-kan-forklara-halen-i-skrovet

Estonia vilar delvis mot en fast botten där berggrunden ser ut att sticka upp på flera ställen. Det skulle kunna förklara hålen och skadorna i fartygets skrov, men enligt Haverikommissionen är det fortfarande för tidigt att dra några slutsatser.
Annons:
[Jimmy.L]
1/10/22, 7:00 AM
#133

Haverikommissionen kommer i vår att på nytt undersöka Estonias vrak och kommer då att gå in på bildäck.

Enligt haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand ska alla delar som är tillgängliga undersökas.

Skulle omkomna påträffas kommer dom inte att bärgas eftersom det är polisens och åklagarens uppgift och dessutom hindrar gravfridslagen bärgning, enligt Jonas Bäckstrand

https://sverigesradio.se/artikel/haverikommissionen-undersoker-estonias-bildack

Haverikommissionen kommer i vår att på nytt undersöka Estonias vrak och kommer då att gå in på bildäck.Enligt haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör ...
[Jimmy.L]
1/25/22, 7:14 AM
#134

Nu inleds hovrättsförhandlingen om åtalet mot Estoniafilmarna. Två personer i teamet misstänks ha brutit mot gravfriden när de skickat ned en robot för att dokumentera vraket på Östersjöns botten.
https://www.expressen.se/nyheter/nu-inleds-ny-estoniarattegang-i-hovratten/?referrer=todays-news

Nu inleds hovrättsförhandlingen om åtalet mot Estoniafilmarna. Två personer i teamet misstänks ha brutit mot gravfriden när de skickat ned en robot för att dokumentera vraket på Östersjöns botten.
[Göstage]
2/2/22, 7:16 AM
#135

C More gör en storsatsning på en dramaserie om Estonia som skall börja spelas in i maj med planerad sändningstid i höst. Det blir en svensk, finsk och estnisk samproduktion.

C Mores storsatsning Estonia blir den största tv-serie som någonsin producerats i Finland.
[Jimmy.L]
2/15/22, 6:37 AM
#136

Brottsligt eller inte? I dag ger hovrätten sin dom om ett filmteams dykverksamhet vid vraket efter färjan Estonia.

I tingsrätten friades de åtalade. Hur dagens dom än blir, är det troligt att den överklagas till högsta instans.

https://www.expressen.se/nyheter/ny-dom-idag-om-dykningar-vid-estonia/?referrer=todays-news

Brottsligt eller inte? I dag ger hovrätten sin dom om ett filmteams dykverksamhet vid vraket efter färjan Estonia. I tingsrätten friades de åtalade. Hur dagens dom än blir, är det troligt att den överklagas till högsta instans.
[Göstage]
2/15/22, 2:32 PM
#137

#136 Återremitterat till tingsrätten.

Hovrättens beslut i målet om två män i ett filmteam som gjort dykningar vid Estonia blev ett bakslag – för tingsrätten. Männen friades i tingsrätten för att
[Jimmy.L]
2/15/22, 2:43 PM
#138

#137: Jag undrar om dom blir klara i år.

Cojimar
6/7/22, 8:15 AM
#139

#133 Den svenska Haverikommissionen inleder nya undersökningar av vraket. Man kommer att under en period av två veckor genomföra filmningar av hålen på skrovet och sätta ihop resultatet till en 3D-modell.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Under måndagen inleds årets andra expedition för att undersöka Estonias vrak som ligger på Östersjöns botten.  Målet är att dokumentera och bedöma hålen i styrbordssidan av fartyget.
Annons:
Cojimar
6/10/22, 8:22 AM
#140

#139 De nya undersökningarna är igång.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Undersökningarna vid Estonias vrak är nu i full gång, efter en tuff start. Nu tycks allt fungera och de första bilderna från fotograferingen har publicerats. – Vi vet att det finns tekniska utmaningar men nu har vi fått ordning på grejerna, säger haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand.
Cojimar
6/13/22, 7:20 AM
#141

Någon form av petroleumprodukt läcker ut från Estonia. Eftersom fartygets egna tankar tömts tidigare finns misstankar om att det är fordon på bildäck som börjar läcka.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Olja sipprar ut i havet från Estonia, visar nya undersökningar vid vraket. Sjöbevakningen har tagit tester på oljan och utreder nu varför den bubblar upp till ytan.
Cojimar
6/20/22, 9:36 PM
#142

Skadan på skrovet är nästan dubbelt så lång som man tidigare trott, visar ny film.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Skadan på fartyget Estonias skrov är nästan dubbelt så lång som vad den svenska haverikommissionen och dess estniska motsvarighet tidigare har trott.Det ...
Cojimar
7/1/22, 10:48 AM
#143

Om det fanns militärtransporter ombord bör regeringen släppa de uppgifterna, säger nu Ingvar Carlsson.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Regeringen bör offentliggöra om det fanns militära transporter på Estonia vid förlisningen. Det anser den tidigare statsministern Ingvar Carlsson.
[Södra_Stockholm]
9/23/22, 4:07 PM
#144

Åklagaren har överklagat Göteborgs tingsrätts dom i målet om brott mot lagen om skydd för gravfriden vid vraket efter passagerarfartyget Estonia.
https://sverigesradio.se/artikel/estoniadomen-overklagas

Åklagaren vill se skärpta straff i Estoniadomen. Två dokumentärfilmare som sänkte ner en dykrobot och filmade vid Estonia dömdes för brott mot lagen om ...
Fornöga
9/24/22, 8:36 AM
#145

#144 Låg liksom i luften.


Re:tired.

Fornöga
10/10/22, 8:39 AM
#146

Sara Hedrenius överlevde Estoniakatastrofen för 28 år sedan och ger nu ut en bok om den skakande upplevelsen. Ett kapitel kan läsas här.


Re:tired.

Sara Hedrenius överlevde Estoniakatastrofen. Nu vill hon berätta om sina upplevelser och har precis släppt boken ”… det ser illa ut”. – Jag har hela tiden avfärdat alla konspirationsteorier, men det finns många frågetecken och när de upptäckte hål i skrovet kände jag att jag ville veta mer, säger valldabon om bakgrunden till boken.
  • Redigerat 10/10/22, 8:39 AM av Fornöga
Annons:
Fornöga
12/22/22, 1:38 PM
#147

Försvarsmakten medger nu att det förekom att Estonia användes för hemliga militära transporter, men svaret på frågan om det även skedde vid tillfället då fartyget förliste är svävande.


Re:tired.

Försvarsmakten medger att Estonia användes till hemliga militära transporter. Redan 2004 kunde SVT:s Uppdrag Granskning avslöja att så var fallet.
Fornöga
1/23/23, 10:44 AM
#148

"Inga spår av någon kollision med ett annat fartyg eller flytande föremål – och inga tecken på en explosion.

Så lyder de preliminära slutsatserna från den nya utredningen om Estonias förlisning som i dag presenteras i Estland", skriver SVT Nyheter.


Re:tired.

Inga spår av någon kollision med ett annat fartyg eller flytande föremål – och inga tecken på en explosion. Så lyder de preliminära slutsatserna från den nya utredningen om Estonias förlisning som i dag presenteras i Estland.
  • Redigerat 1/23/23, 10:44 AM av Fornöga
Fornöga
4/6/23, 8:05 AM
#149

#148 Ändå: Svenska Statens haverikommission planerar nya undersökningar vid Estonia, bland annat för att utröna om den svartas beläggning man upptäckt kring hålet på skrovet härstammar från en sprängning.


Re:tired.

En blåsig höstnatt 1994 miste 852 personer livet när fartyget Estonia sjönk till botten.Nu planerar Statens haverikommission flera undersökningar av skrovet. ...
  • Redigerat 4/6/23, 8:06 AM av Fornöga
anarki
6/21/23, 11:02 AM
#150
Det blir ingen prövning av Högsta domstolen av dykningarna vid Estonia. Fallet tas inte upp och därmed står de fällande domarna fast.
Fornöga
7/18/23, 7:07 AM
#151

Nya teorier om orsaken till katastrofen uppstår ständigt, priset vi får betala för försummelserna i anslutning till haveriet.


Re:tired.

Vid nya undersökningar av fartyget Estonias vrak kommer ytprover tas från en beläggning nära de hål på fartygets skrov som väckt liv i alternativa teorier ...
  • Redigerat 7/18/23, 7:07 AM av Fornöga
Fornöga
7/18/23, 2:18 PM
#152

#151 Nu skall fartygets bogramp bärgas. "På tiden", säger överlevaren Urban.


Re:tired.

Nästan 29 år har gått sedan MS Estonia förliste. Nu ska passagerarfartygets bogramp bärgas – vilket kan vara den pussel
anarki
7/25/23, 6:15 AM
#153
Bogrampen som är en viktig pusselbit för att förstå förloppet när Estonia sjönk har plockats upp ur havet. Bärgningen försenades eftersom rampen behövde grävas fram för att inte riskera att gå sönder.
Annons:
Fornöga
9/21/23, 5:41 PM
#154

En undersökning genomförd av Tallins tekniska universitet på uppdrag av Estlands haverikommission ansluter till teorin att de omtalade skadorna på Estonias skrov uppstått när hon slog i havsbotten.

Källa.


Re:tired.

De tidigare okända hålen i Estonias skrov som uppdagades i en dokumentär 2020 uppkom sannolikt i samband med att fartyget träffade botten. Det visar en ny studie som genomförts på uppdrag av Estlands haverikommission.
  • Redigerat 9/21/23, 5:41 PM av Fornöga
anarki
10/9/23, 3:16 PM
#155
Nu kan SVT visa de första filmerna inifrån bildäck på Estonia. Bland annat syns det hål i skrovet som väckte stor uppmärksamhet i en dokumentär för tre år sedan. De nya filmerna och fordonsrampen som nu bärgats utgör nya bevis för hur Estonia förliste för nästan 30 år sedan.
Fornöga
10/9/23, 4:15 PM
#156

Vetenskapens värld ikväll TV2 kl. 20.00 med repriser 12/10 och 14/10 har rubriken "Estonia och myterna". Kan ses på SVT Play till 8 oktober 2025.


Re:tired.

Vad var det egentligen som hände när Estonia sjönk? En uppmärksammad dokumentärserie tvingade fram nya undersökningar av Estonias skrov. Vissa kritiska journalister hävdar envist att sanningen ännu inte kommit fram. Vi får följa med bakom kulisserna i forskarnas och myndigheternas undersökningar, och även träffa de privatpersoner och journalister som fortfarande för fram alternativa teorier. Och vi tar reda på vad forskningen egentligen säger om varför konspirationsteorier uppstår. Mitt i allt står också arkeologen Jonathan Lindström som förlorade sina föräldrar i Estoniakatastrofen - och som ser mytbildningen kring förlisningen som ett plågsamt sår.
  • Redigerat 10/9/23, 4:16 PM av Fornöga
Fornöga
10/14/23, 7:23 AM
#157

Den 30 oktober har den första dramaserien om Estoniakatastrofen premiär på TV4 (tidigare som betalobjekt på TV4 play). TT skriver:

"Men serien är ingen actionspäckad svensk version av "Titanic". "Estonia" innehåller visserligen dramatiska scener från själva förlisningen, men det är inte fokus för serien."---

"Merparten av handlingen utspelas i stället efter dramat på Östersjön med fokus på de anhöriga, räddningspersonalen och framförallt haverikommissionens arbete där det snabbt uppstår konflikt mellan ländernas utredare."---


Re:tired.

Det är ett nationellt trauma, men själva fartygskatastrofen står inte i centrum i TV4:s nya storserie "Estonia". – Skulle man ägna åtta avsnitt åt det hade det
anarki
10/14/23, 7:30 AM
#158

#157: Sådana serier brukar sällan bli bra men vi får se.

anarki
10/16/23, 6:18 AM
#159

Man har sätt olja vid haveriplatsen.
https://svenska.yle.fi/a/7-10043478

Gränsbevakningen följer med läckaget.
Fornöga
10/16/23, 9:52 AM
#160

#159 "Fartyget tömdes på olja 1996, men det har ändå ibland läckt olja, troligen från fordon ombord som nu börjar rosta.

– Det har ibland observerats utsläpp på havsytan speciellt efter att myndigheterna undersökt vraket. Just nu är ingen undersökning på gång vid vraket, men jag vill inte spekulera i orsaken till att man nu observerat utsläpp på ytan, säger Simola."(Mikko Simola, hef för sjösäkerhetsenheten vid Gränsbevakningens stab.)---

"Det är oklart om läckan Estonias läcka kommer från själva fartyget eller från bilar ombord på fartyget.

– Vi följer med det aktivt hela tiden. I dag var det ett litet utsläpp, säger Johansson." (Översjöbevakare Kristian Johansson vid Gränsbevakningsväsendet.)


Re:tired.

Annons:
Fornöga
11/21/23, 9:17 PM
#161

Nya undersökningar vid vraket, nu på estniskt initiativ.


Re:tired.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
  • Redigerat 11/21/23, 9:42 PM av Fornöga
Fornöga
2/15/24, 2:49 PM
#162

Ingen mer förundersökning på föreliggande uppgifter enligt åklagarmyndigheten.


Re:tired.

Fornöga
3/3/24, 10:02 AM
#163

Inga tecken på sabotage mot bogrampen på Estonia enligt Haverikommissionen.


Re:tired.

Det finns inga belägg för att Estonias haveri orsakades av ett sabotage av bogrampen, enligt Haverikommissionen som nu låtit att analysera rampen.Tekniker ...
Upp till toppen
Annons: