Annons:
Etikettövrigt
Läst 526 ggr
[Göstage]
2019-09-28 10:19

Var det rätt att inte bärga Estonia?

Idag är det 25 år sedan Estonia gick under, en händelse som uppmärksammas i andra trådar här, bland annat denna. Fortfarande är händelsen ett öppet sår för många, i första hand släkt och vänner till de omkomna givetvis. 

Dåvarande biskopen Caroline Krook som ingick i det etiska råd som skulle ge regeringen vägledning i hur de skulle handla säger i dag att hon tycker att man nu bör bryta gravfriden för att gå ner och slutligen försöka fastställa den definitiva olycksorsaken. Idag har vi bättre tekniska möjlighet säger hon.

"– Jag tycker att man bör bryta gravfriden och göra en officiell undersökning av båten så att det inte blir privatdykningar. Det finns frågetecken om hur fartyget sjönk, och kan man räta ut dessa frågetecken så tycker jag att man borde göra det, säger Caroline Krook."---

Källa

Frågan: var det rätt att inte bärga Estonia?

Annons:
[Göstage]
2019-09-28 10:28
#1

"– Man lämnar inte över 700 personer i ett vrak på Östersjön och kallar det för grav. Det har vi aldrig accepterat", säger Lennart Berglund, Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga, SEA. 

_"Dessutom, menar fartygshistorikern Claes-Göran Wetterholm, har undervattenstekniken utvecklas så pass mycket att det bara är en tidsfråga innan det blir fler ovälkomna besök vid den här typen av vrak. Det har redan förekommit minst 30 dyk vid Estonia, varav ett skedde så sent som förra veckan.
_

– Jag har all respekt för att man ska låta de döda vila i frid. Men framtiden har ingen respekt för oss, säger Claes-Göran Wetterholm. 

Han, liksom Anders Eriksson, menar att det finns många exempel på liknande olyckor där bärgning av vrak och omhändertagande av omkomna skett utan tvekan. Den norska oljeplattformen Alexander Kielland och den ryska ubåten Kursk, är två sådana."--- 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/25-ar-sedan-estoniakatastrofen-flera-fragetecken-kvarstar/

Jag är av samma åsikt och röstade "nej".* Sedan tycker jag att skäl som angivits ovan om förbättrad teknik och störningar från utomstående att man bör återuppta de legala forskningarna på vraket.

* Rättelse: råkade först skriva att jag röstade  "ja" här ovan, men det skall vara "nej" vilket väl framgår av tillhörande kommentar.

[[eskils_]]
2019-09-28 10:55
#2

Röstade "Nej, hon borde ha bärgats"! 

Tycker det var ett skändligt svek av dåvarande (s)-regeringen att inte bärga fartyget och så många av de omkomna som möjligt.

Lona
2019-09-28 14:11
#3

Jag vet för lite om saken, men rent spontant känner jag att man åtminstone borde försöka ta reda på orsaken till att hon sjönk. Främst de anhöriga borde få någon form av avslut och det är hemskt att folk dyker där. Vilket skick borde kropparna (om de finns kvar) vara i nu? Jag har hört alla möjliga spekulationer, från att de borde vara relativt bevarade pga trycket där nere till att de är förruttnade eller har förts bort av strömmar mm.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
2019-09-28 14:17
#4

Frågan är vart man skulle frakta henne till. Finns ju få varv.

Upp till toppen
Annons: