skärgården

Städa kust 4 april

2020-03-26 08:26 #0 av: Jimmy.L

Skräpet utmed våra kuster kommer från många olika håll. En del har kastats på stranden, en del har fallit från båtar. Oavsett vart skräpet kommer ifrån så orsakar det samma problem; varje år skadas tusentals djur på grund av nedskräpningen. Framför allt är plasten ett stort och allvarligt problem då det tar mycket lång tid för den att brytas ner, och plast i haven är ett akut problem som bara ökat de senaste åren.

https://www.stadasverige.se/stada-kust/

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2020-03-26 08:38 #1 av: Göstage

Tummen upp

Synd att det krockar med coronakrisen - kanske kan det bli ett städningsvarv senare på året också, när situationen (förhoppningsvis) lugnat ner sig och fler kan och vill ställa upp.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2020-03-26 08:42 #2 av: Jimmy.L

#1 Jo.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2020-03-26 09:04 #3 av: Taggeman

Jag kommer ha en egen städdag här på ön o rensa en sträcka på ca 600m,
Förra året fick jag ihop en brödpåse med skräp.
Så det kommer inte så mycket skräp flytandes här på ostkusten.Funderar
Får se hur det går i år för det har varit väldigt högt vatten (1m)  i havet ett tag som har dragit iväg med mer skräp.Våg

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2020-03-26 10:24 #4 av: Maleficum

#3 En brödpåse är verkligen ingenting! Vi har sommarstuga på västkusten och brukar städa på stränderna där och det är sopsäckar i massor man får ihop! Mest extremt var den gången jag och brorsan skulle ut och tömma hans krabbtina (ligger ganska nära där vi bor) och vi kom inte ens till den och lämna inte ens båten och lyckades ändå få ihop 6 stycken sopsäckar med skräp (plus en stor bit lastnät) av sånt som bara flöt omkring.

Om vi kommer ner till landet till påsk (som vi brukar, men man får väl se hur läget är när det närmar sig) så lär det bli lite strandstädning då.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-03-26 10:40 #5 av: Taggeman

#4 Tråkigt med allt skit som kommer från andra länder som ni får ta hand om.
Även på ostkusten kommer det skit från andra sidan viken men inte i så stora mängder.

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2020-03-26 10:42 #6 av: Maleficum

#5 Jo, finns mycket utländska förpackningar man kan hitta! Men man märker också att de saker som flöt i land för ett antal år sedan är helt annorlunda mot vad som flyter i land nu mera.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-03-26 10:58 #7 av: Jimmy.L

Vissa tror ju att havet är en soptipp.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.