Kyssningsfartyg och färjor

Idag för 24 år sen gick Estonia under

2018-09-28 07:58 #0 av: Jimmy.L

24 år har gått sen den hemska olyckan där 852 besättnings och passagerare miste sina liv på Östersjön.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-28 08:07 #1 av: VoxBauers

Ingen trevlig händelse alls. Usch!

Vila i frid alla!Blomma

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-09-28 08:10 #2 av: VoxBauers

En intervju med Sara som överlevde! 

Från P3  tidigare i höstas:  https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1141086?programid=4977

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-09-28 08:10 #3 av: MonicaLagerquist

Usch den hösten minns jag med fasa. Min bästa väns man tog livet av sig den 14 september och sen gick Estonia under. Kände en av dem som dog. Vi hade vår häst i hennes stall.Blomma

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-09-28 08:12 #4 av: Jimmy.L

Nej verkligen inte,

Minnesmärke som dom anhöriga satte upp. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-28 08:35 #5 av: Göstage

Precis som vid alla andra dramatiska världshändelser så minns nästan alla, åtminstone i de drabbade länderna, hur de fick informationen och vad de gjorde i den stunden.

När jag knäppte på radionyheterna morgonen efter haveriet hörde jag hur man talade om att den finska militären satte upp sjukvårdstält vid kusten och trodde att det gällde någon stor övning. Sakta trängde det igenom att det var en verklig katastrof, men jag fick uppfattningen att det var ett fartyg mellan Estland och Finland som drabbats innan sammanhangen klarnade. 

Vad som senare följde, debatten om bärgning eller inte bärgning och politikernas handfallenhet inför den frågan. blev väl ytterligare ett nationellt trauma i sig.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-28 08:41 #6 av: Jimmy.L

Efter händelsen har sjöfarten och framför allt färjorna fått hårdare krav på hur dom ska vara utformade.

Anmäl
2018-09-28 09:33 #7 av: Jimmy.L

Svenska yle har en längre artikel om katastrofen.

https://svenska.yle.fi/dataviz/2014/estonia-20/

Försvarsmakten 

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/natten-da-estonia-forliste/

Anmäl
2019-04-15 13:59 #8 av: Göstage

På året 25 år efter att Estonia förliste kanske skuldfrågan slutgiltigt klargörs, åtminstone rättsligt. Vid katastrofen som inträffade den 28 september 1994 omkom 852 människor, varav 501 svenskar.

"Ett franskt mål om Estonias förlisning 1994 kan till slut ge svar på vem som bär skulden för katastrofen. Anhöriga har stämt både varvet och klassningsföretaget i fransk domstol."---

"Stämningsanspråken uppgår till cirka 400 miljoner kronor. Dom väntas den 19 juli."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA3lwQ/skuld-till-estonias-forlisning-kan-avgoras

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-15 14:30 #9 av: Göstage

Estonia bygges 1980 på Jos. L. Meyer Schiffswerft i Papenburg, Västtyskland.
Längd 155,4 m, bredd 24,2 m. 15.566 brt. plats för 2.000 personer (1.190 bäddar), 400 bilar eller 52 långtradare.

Gick i trafik på Viking Line  1980-90 som M/S Viking Sally. Därefter chartrades hon kortvarigt av Silja Line och hette då Silja Star, varefter hon blev Wasa King i Wasalines regi.  193 blev hon slutligen Estonia, och resten vet vi.

Uppgifter från Fakta om fartyg och Viking Line.

Anmäl
2019-07-18 19:04 #10 av: Göstage

#8 Nästan 25 år efter att  M/S Estonia förliste på Östersjön och 852 passagerare är det nu dags för rättegång. Av de ursprungligen cirka 1000 som väckte krav på ansvar återstår troligen ungefär hälften, säger advokaten, som aldrig hört talas om en rättegång som tagit så lång tid i första instans.

"Nu kommer avgörandet i det civilrättsliga målet efter Nordens värsta maritima olycka i modern tid, där två europeiska företag riskerar skadestånd i mångmiljonklassen."--- 

"Om fredagens dom faller till de kärandes fördel är det första gången som en institution bedöms delvis skyldig till det förödande haveriet på Östersjön.
De svarande? Det franska klassningssällskapet Bureau Veritas, som certifierade Estonia, och det tyska varvet Jos L Meyer-Werft, som byggde henne."---

TT

Edit.

Anmäl
2019-07-19 14:58 #11 av: Göstage

#10 Den franska domstolen avslog skadeståndskraven, vilket knappast lär ha kommit som någon överraskning.

Källa.

Anmäl
2019-09-24 17:33 #12 av: Göstage

Om ett par dagar är det 25 år sedan förlisningen skedde. I samband med det (?) har det tyska fartyget Fritz Reuter varit på plats vid haveriplatsen, och från finsk sida misstänker att det skett brott mot gravfriden  i form av  en nersänd undervattensrobot. Enligt den finska gränsbevakningen fanns det svenskspråkiga personer ombord på det tyska fartyget.

Källa.

Anmäl
2019-09-24 17:43 #13 av: MonicaLagerquist

Blomma

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-09-25 13:13 #14 av: Göstage

”Nu måste vi få veta varför Estonia sjönk” , skriver överlevaren Anders Eriksson på DN Åsikt inför 25-årsdagen av fartygets förlisning.

https://www.dn.se/asikt/nu-maste-vi-fa-veta-varfor-estonia-sjonk/

Länkningar till DN resulterar mestadels i blanka sidor. Händer det så ta bort det avslutade snedtecknet i adressfältet och tryck på enter så bör artikeln komma upp.

Anmäl
2019-09-25 17:13 #15 av: Göstage

#12 Svensk åklagare har påbörjat utredning kring den misstänkta Estoniakränkningen.

Källa.

Anmäl
2019-09-25 17:16 #16 av: Jimmy.L

Läggs nog ner.

Anmäl
2019-09-25 17:19 #17 av: Göstage

Sannolikt. Men de måste väl markera på något sätt så att andra ser att det inte är fritt fram...

Anmäl
2019-09-27 08:05 #18 av: Jimmy.L

I morgon är det 25 år sedan passagerarfärjan Estonia förliste på Östersjön. 852 personer omkom, 137 överlevde. Anders Eriksson, som vid tiden för olyckan bodde i Karlskoga, är en av de överlevande. – Jag hade gått och lagt mig och hörde två jättekraftiga smällar precis efter tolv, berättar han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/25-ar-sedan-estonia-forliste-anders-eriksson-en-av-de-overlevande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.