Kyssningsfartyg och färjor

Polardestinationer, vinterkryssningar och säkerhet

2019-03-27 11:24 #0 av: Göstage

Haveriet med fiskefartyget Northguider vid  Svalbard tidigare i vintras och dramat med kryssningsfartyget Viking Sky nu i mars har skapat uppmärksamhet kring frågan om räddningsresurserna motsvarar de nya behoven när kryssningsfartygen rör sig mot ishaven på andra årstider än tidigare kryssningssäsonger och sommartid söker sig allt närmare polerna. 

Samtidigt vågar sig fiskefartygen mot jungfruliga vatten och handelssjöfarten  trafikerar nya rutter genom isen mellan kontinenterna, vilket också ökar behovet av närvarande räddningsresurser av tillräcklig dimension. 

Några av inläggen i tråden har tidigare publicerats i andra diskussioner.  

Edit.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-27 11:25 #1 av: Göstage

Norska Miljøvernforbundet menar nu att norska myndigheter inte hängt med i den snabba utvecklingen med vinterkryssningar längs norska kusten, med allt vad det innebär av ovädersrisker. År 2009 skedde bara två kryssningsskeppsbesök vintertid, mot beräknade 150 den här säsongen, samtidigt som fartygen tenderar att bli allt större och ta fler passagerare.

Miljøvernforbundets talesman påpekar att Kystverkets flotta av fyra tillgängliga bogserbåtar är för liten - det behövs minst sex stycken, och med större kapacitet än de man nu har, som inte var kraftfulla nog att sättas in i ett för kryssningsfartyget kritiskt skede.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-27 11:26 #2 av: Göstage

Havets uppvärmning och polarisarnas smältning i Arktis gör att fiskefartyg och kryssningsfartyg drar sig allt längre norrut, samtidigt som räddningsstyrkorna inte hänger med i utvecklingen, vilket bland annat synliggjordes vid strandningen av fiskefartyget Northguider vid Svalbard.

"Nu har huvudräddningscentralen för Nordnorge fått 35 miljoner NKR från EU till det femåriga projektet ARCSAR - sökande, räddning och oljeskydd i arktiska farvatten.
21 partners från Island, Färöarna, Storbritannien, Irland, Italien, USA, Ryssland, Tyskland, Finland, Sverige, Nya Zealand, Kanada och Norge ingår i projektet", skriver NRK.

.https://www.nrk.no/nordland/dette-kartet-bekymrer-norske-redningsarbeidere-1.14451299

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-27 11:27 #3 av: Göstage

Vad hade hänt om det dramatiska haveriet med Viking Sky hade skett ännu längre norrut på norskt vatten, frågade Arbeiderpartiledaren Jonas Gahr Støre den norska statsministern Erna Solberg i Stortingets utfrågning. Det raka svaret blev:

"Vi har inte tillräcklig beredskap för att i norr hantera den typen av situation vi hade utanför Hustavika. Det är för långt dit upp. Då är frågan: är det riktigt att ha sådana resurser som krävs tillgängliga då något sker, eller gäller andra regler där?"

Statsministern påpekade att man samarbetar i frågan med flera andra länder, men att man idag inte kan känna sig nöjda med den befintliga krisberedskapen.
Støre påpekade att antalet incidenter på havet har dubblerats de senaste 15 åren, och att kryssningstrafiken i norr stadigt ökar.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-27 11:32 #4 av: Jimmy.L

Och i Sverige står våra räddningshelikoptrar på marken ibland.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-27 11:57 #5 av: Göstage

Norge har också helikopterproblem, vilket blev tydligt vid Northguiders haveri. 

"Bristen på norska helikoptrar i området har funnits sedan 2014. Nu säger källor med god insikt  i Luftförsvaret att Kustvaktens nya helikoptrar som skall lösa krisen inte kan komma i drift enligt planerna förrän tidigast 2025."---  

"Den 28 december gick den norskägda trålaren Northguider på grund norr om Spetsbergen. De 14 ombord blev räddade av två räddningshelikoptrar från Sysselmannen.

Den helikopter som räddade den siste ombord, hade två minuter på sig innan den hade varit tvingad att lämna området för att bränslet skulle räcka."---

"Kustvaktsfartygens aktionsradie har varit kraftigt reducerade sedan utslitna Lynxhelikoptrar pensionerades 2014."---

"Om Kustvakten kan ta helikoptrarna av typen NH90 i bruk som tidigast 2025, sker det minst tre år senare än försvarsminister Frank Bakke-Jensen jar varslat. Och 21 år efter att de beställdes."---

Aftenposten

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-27 12:35 #6 av: Göstage

David Titley är chef för den arbetsgrupp inom den amerikanska flottan som arbetar med klimatförändringar och dess konsekvenser internationellt. 

 "Han tror att Berings sund sannolikt kommer att bli en av världens viktigaste sjöfartsleder tillsammans med Persiska vilken och Malackasundet i takt med att den isfria perioden gradvis förlängs. Han sa att det krävs ett ökat samarbete mellan de stater som gränsar till Ishavet för att bygga upp logistiken och möjligheterna att undsätta fartyg i sjönöd då antalet opererande fartyg i regionen ökar. 

Han sa vidare att det är ren tur att det inte inträffat några katastrofer i stil med Titanic med tanke på hur många kryssningsfartyg som opererar i de arktiska farvattnen."---

http://www.affarsresenaren.se/2019/01/10/nordostpassagen-41432317

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-05 14:47 #7 av: Göstage

#3 Samma fråga: om nu ett kryssningsfartyg som Viking Sky hamnat i sjönöd runt Grönland eller någon annanstans i de arktiska områdena - vad hade hänt då?

"I de arktiska regionerna finns det inte någon nation som på egen hand kan klara en allvarlig nödsituation", förklararar en av danska försvarets fartygschefer i en video som danska Sjöräddningen lagt upp på Facebook i samband med en aktuell övning. "Det vill till ett nära samarbete mellan flera parter", enligt fartygschefen.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-05 14:52 #8 av: Jimmy.L

#7 En mardröm om ett stort kryssningsfartyg får problem där.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-04-05 15:03 #9 av: Göstage

#8 Verkligen! Förskräckt 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-07 12:01 #10 av: Göstage

#7 Ökad marin aktivitet i Arktis innebär som konstaterat större behov av sjöräddning. I regi Arctic Coast Guard Forum hölls den gångna veckan övningen "Polaris" där åtta nationer samtränade i att lösa ett haveriscenario med ett kryssningsfartyg stående i brand i Bottenviken utanför Finland  och trettio passagerare rapporteras saknade.

Medlemmar i forumet är Danmark, Finland, Island, Kanada, Norge, Ryssland, Sverige och USA,  och deltagande fartyg i övningen var Turva (Finland), Halli (Finland), Pansio (Finland), Nordkapp (Norge), Nadezjnij (Ryssland) och KBV 202 (Sverige). Isbrytaren Fennica (Finland) figurerade det nödställda fartyget.

Från luften medverkade två  H215-helikoptrar från finska Gränsbevakningsväsendet och en NH90-helikopter från finska Försvarsmakten. Dessutom en norsk NH90-helikopter.

Utöver det deltog även ett isländskt Dash-8-flygplan och ett danskt Challenger CL604-flygplan i övningen. En dansk fartygschef framhäver Challengerplanets betydelse vid möjliga katastrofer i ishavsområdet, då det kan vara snabbt framme och sända bilder samt med radar eftersöka fartyg och nödställda.

https://www.hbl.fi/artikel/viking-skys-problem-gjorde-sjoraddningsovning-hogaktuell/

https://maritimedanmark.dk/?Id=40672

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 18:59 #11 av: Göstage

De här fiskarpojkarna från Föröarna befinner sig på Barents Hav öster om Svalbard och sannolikt långt från all hjälp, men de tycks klara sig rätt bra... Förskräckt 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-02 20:20 #12 av: Jimmy.L

Jösses. Förskräckt

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.