Särskilda fartyg

Lady Ellen

2018-10-21 11:33 #0 av: Göstage

Hon är skönheten som föddes i ett affärskaos och som åter drabbats av affärsvärldens snåla vindar, men ladyn från Skärhamn lär nog segla välbehållen även ur den ofrivilliga stiltjen.

Bröderna Johansson i Skärhamn kallades på sin tid för "Tjörns Onassis" och deras företag hade i mitten på sjuttiotalet 3000 anställda. Men i slutet på sjuttiotalet sviktade affärerna, och bröderna beviljades ett miljardlån med personlig borgen. Det hjälpte dock inte, vårvintern 1982 sattes deras koncern i konkurs. Det hela slutade i uppslitande processer, och för Vilgot Johansson, den av bröderna som ännu är i livet (Lars avled 2001) ändade det i livslång skuld för lånet. 2015 uppgick skulden till 377 miljoner och ökade med 680.000 kronor i månaden. 

Om detta kan mycket sägas, men nu skall det handla om  Lady Ellen. Medan imperiet höll på att gå under lät Lars Johansson och hans son bygga ett segelfartyg som av många anses som ett av de vackraste som byggts i vårt land, och hennes namn är alltså Lady Ellen. Hon är en tremastad bramsegelskonare, kölsträckt på Kockums i Malmö, riggad i Skagen och inredd på Vindövarvet på Orust. En skonare som hette Ellen, byggd på Thurö 1908 sägs ha stått förebild för ladyn. Lars Johansson hade själv varit jungman på Ellen d.ä. i sin ungdom.

När den oundvikliga konkursen kom i OT-rederierna berördes inte Lady Ellen, eftersom hon tillhörde ett separat bolag.  Vid den tiden gick Lady Ellen som kryssningsyacht i Karibien och  Medelhavet. I juni 1991 köpte en Henåbo fartyget i San Remo, tog hem henne och fräschade upp henne på varv, varefter hon gick i chartertrafik på svenska västkusten. 

2010 såldes fartyget på nytt, och chartertrafiken bedrivs av det då nybildade företaget Lady Ellen Charter AB. I våras meddelade Kulturbåtarna i Göteborg att man hyrt in  Lady Ellen på två år för att göra kryssningar med utgångspunkt från Göteborg. Det som därefter hänt är att Kulturbåtarna har gått i konkurs, och i somras låg hon vid Eriksberg, vid en grannpir till Ostindiefararen Götheborg. "Lady Ellen tar inte emot några bokningar 2018" meddelas det på hennes hemsida.

Källor om Lady Ellen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lady_Ellen
http://www.lanspumpen.se/bat_maj18.html
http://ladyellen.se/om-lady-ellen/

Marine Traffic om Lady Ellen

Mer om OT-rederiernas uppgång och fall:

https://fiske.zaramis.se/2015/06/09/johanssons-pa-tjorn-uppgangen/

http://fiske.zaramis.se/2015/06/09/johanssons-pa-tjorn-nedgangen/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 11:40 #1 av: Göstage

Några bilder på Lady Ellen tagna vid Eriksbergspiren sommaren 2018.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 11:46 #2 av: Jimmy.L

Intressant fakta bakom henne. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-21 11:52 #3 av: Göstage

#1 Lite synd med en gummibåt på aktern istället för en dinge, men det är förstås för säkerheten.

#2 Ja, hon byggdes väl i grevens tid kan man säga - efter konkursen hade det nog inte gått, även om hon hörde till ett fristående bolag. Hoppas hon kommer att segla vidare efter våra kuster och inte chartras ut till andra vatten...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-21 13:05 #4 av: Göstage

Den Ellen som  Ladyn döptes efter var tydligen med om åtskilliga äventyrliga seglatser. Enligt Ingemar Gollungbergs hemsida om skutor finns det uppgifter om att hon år 1965 gjorde en resa med last av ammunition till en hamn i Röda Havet, och året därpå levererade en last med sprängämnen till Chile.  

1967 såldes hon till USA och sjönk i San Pedros hamn 1968 men bärgades och medverkade i en filminspelning. Därefter blev hon  restaurang på land (!) i San Francisco, innan hon snöpligen höggs upp med grävmaskin 2002.
Läs mer om hennes historia här:
http://ingemarblogspot.blogspot.com/p/blog-page_31.html
Observera att det finns flera skutor med namnet Ellen i bloggen, men det här gäller alltså Ellen byggd i danska Thurö 1908.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.