60 År sedan skeppet Vasa bärgades
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lördag 24 april är det på dagen 60 år sedan skeppet Vasa bärgades. Men bakom det historiska ögonblicket ligger många års maktstrid och konflikt – där det mest avgörande beslutet togs över två öl på Mosebacke.
- Redigerat 2021-04-24 17:51 av [Jimmy.L]
#0: Helt otroligt att man lyckades få upp henne.
Nu var det säkert över 20år sen jag besökte museet, måste göra ett nytt besök sen när de kan öppna igen.
// Harley
#1: I år kommer dom uppmärksamma dykarna hörde jag.
#2: Spännande!
// Harley
Den här speciella händelsen uppmärksammar Vasamuseet digitalt på flera olika sätt. Lyssna på den nyproducerade podden där bland andra dåvarande chef för marinens pressdetalj som ansvarade för informationsarbetet om Vasa-projekte Jarl Ellsén, 101 år gör poddpremiär! Övriga medverkande är Eva Wiebe, guide på Vasamuseet, dykaren Åke Lindquist, samt Klas Helmerson, före detta museichef på Vasamuseet. Se även filmerna om bärgingen och läs mer här nedanför.
2023 Regalskeppet Vasa skall få en ny vagga. Den gamla stöttningen av trä byts ut, och arbetet skall vara klart om fem år, när Vasa firar 400 år.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-05-10 14:18 av Fornöga
#5: Otroligt populärt att besöka bland turister som kommer till Stockholm.
Den 25 september sänder Vetenskapens värld på SVT det första av två avsnitt av en internationell samproduktion om Vasaskeppet och dess besättning som nu börjat träda fram ur anonymiteten.
Kommer att kunna ses på SVT Play till den 7 oktober 2025.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#7 Vasas utsmyckningar och färgsättning var ett uttryck för stärkande av krigsmoralen för den egna besättningen och propagandakrigföringen mot fienden, sägs det i programmet.
- Redigerat 2023-09-24 07:56 av Fornöga
#7 SVT repriserar Vetenskapens Världs "Vasaskeppets hemligheter" i två delar från 2023, det första sänds ikväll. Kan ses på SVT Play till 31 mars 2026.
- Redigerat 2024-07-15 09:32 av Fornöga
#10: Ooh, toppen, då vet jag vad jag ska kolla på ikväll, tack! 😄
// Harley