Kust & hav iFokus

Kust & hav

Etikettskärgården
Läst 401 ggr
Fornöga
1

Stockholms skärgård-5

tlf02.jpg
Foto Anarki.

Tråden Stockholms skärgård-4 är fullskriven, så vi fortsätter här.

Se gärna även sajten Skärgårdsbåtarna.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2026-09-06 10:25 av Fornöga
Fornöga
1

För sextio år sedan skrev Astrid Lindgren in "Vi på Saltkråkan" i hjärtat på flera generationer svenskar, och nu när Maria Johansson som spelade Tjorven uppnått folkpensionsålder gör SVT en ny version (med en annan Tjorven förstås, liksom övrig rillbesättning). Inget talar emot att man kan förvänta sig en ny skärgårdsboom när den nya versionen kommer på TV nästa år.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Vi är många som har växt upp med ”Vi på Saltkråkan”, skrattat åt farbror Melkers fumlighet och Tjorvens förnumstiga kommentarer. En sann skärgårdsidyll, men so
[anarki]
1

Det är problem med avgångsskyltarna vid Vaxholm och Strömkajen.
https://www.skargarden.se/skyltkaos-i-sjotrafiken/

Under de senaste veckorna har informationstavlorna på Strömkajen och i Vaxholm saknat information, eller visat felaktig information. Det har vållat irritation bland såväl resenärer som ombordpersonal, som fått hantera många frågor.
[anarki]
1

Utö Swimrun nu på lördag.
https://otilloswimrun.com/races/uto-sweden/

Welcome to the birthplace of swimrun. ÖTILLÖ Swimrun Utö is the start of the Swedish swimrun season and a tribute to the origin of our sport.
Fornöga
0

Militärövningen Baltops 24 pågår i Stockholms skärgård.

Militärövningen Baltops 24 är igång och ska pågå till och med den 20 juni.Ett 50-tal fartyg, cirka 25 stridsflygplan, 60 helikoptrar och totalt omkring ...
Fornöga
0

Brand i fastighet på Färingsö efter blixtnedslag. De boende har kunnat ta sig ut, släckningsarbete pågår.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
  • Redigerat 2024-06-09 18:01 av Fornöga
[anarki]
1
Här blir du uppdaterad om senaste nytt från Stromma. I vårt nyhetsrum får du löpande uppdateringar och nyheter om företaget och om våra produkter.
[anarki]
1

Flakmoppen är ett bra fordon och på Runmarö har man skapat en hyllning till flakmoppen den 24 juli.
https://www.mitti.se/nyheter/de-hyllar-skargardens-mest-omtyckta-fordon-flakmoppen-6.19.225880.bc66b68876

Dagens finaste flakmoped koras. Värmdö, skärgården, Stockholms skärgård, Runmarö, flakmoped, flakmoppar, Restaurang Svängen
[anarki]
0
Under midsommarhelgen brukar många åka ut i skärgården för att fira. Helgen är dessutom startskottet på Waxholmsbolagets högsäsong, och trafiken går därmed...
[anarki]
0
Massa-projektet vill göra Munkbron till park med sten från tunnelbanan
[anarki]
0
Polisen vill lättare kunna nå ut till människor i Stockholms skärgård.I sommar utgår de från en ny bas i Sandhamn.Arvid Söderman vid sjöpolisen berättar ...
[anarki]
0

Just nu mäter man djupet runt om i skärgården och förhoppningsvis blir det nya sjökort till nästa år.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-uppdateras-sjokorten-150-ar-sedan-sist

Delar av Stockholms skärgårds havsdjup har inte mätts sen 1800-talet.Men det blir det ändringar på nu när Sjöfartsverket gett sig ut för att göra nya mätningar.Avvikelser ...
[anarki]
0

Vad gör man om man har tråkigt, jo man ber polarna att dra en längs Djurgårdskanalen.
https://www.skippo.se/nyheter/se-den-egendomliga-wakeboardfarden-i-djurgardskanalen

Vad ska man göra när hastighetsbegränsningen hindrar en från att utöva vattensport? Dra ihop kompisgänget som får agera dragbåt såklart!
[anarki]
0

Vill du äta ångbåtsbiffen ombord på Storskär och Norrskär till lunch så blir du besviken, Blidösundsbolaget har tagit bort varma rätter och ersatt dom med kalla rätter till lunch men till kvällsmenyn hittar du fortfarande ångbåtsbiff ombord.

https://www.skargarden.se/angbatsbiff-saknad-till-sjoss/

I år har Blidösundsbolaget strukit ett streck över den traditionella lunchmenyn på Storskär och Norrskär, vilket innebär att resenärerna inte längre kan äta den berömda ångbåtsbiffen på dagskryssningarna. – En institution har gått i graven, det är en ren katastrof, säger Rune Söderberg.
Fornöga
0

#13 Kulturskymning…😏

[anarki]
0
Fornöga
0

Fjäderholmarna är ett bekant namn för K&H-besökare, Men hur många har gått i land där?

Detta är en artikeln som beskriver ön Fjäderholmarna som Skippo besöker och upptäcker. En gång i tiden en dumpningsplats för latrin. Idag en svårslagen idyll med många sjökrogar och historia att upptäcka.
Fornöga
1

#16 Apropå nedslag i skärgården: här finns en sprillans färsk bildberättelse från ett besök där.

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
[anarki]
1

#16: Blandade känslor om Fjäderholmarna, vissa tycker det är en turistfälla med höga priser andra gillar den.

[anarki]
0
[anarki]
0

Norrtälje hamn ser ut att förlora Nord-Sydlinjen till säsongen 2025.
https://www.skargarden.se/nord-sydlinjen-hotas-av-farre-anlop-i-norrtalje-skargard/

I måndags avgick de första turerna för säsongen på Nord-sydlinjen som går från Norrtälje till Nynäshamn. Samtidigt föreslås nya riktlinjer för region Stockholms kollektivtrafik i vilket tre hållplatser på linjen i Norrtälje kommun ska tas bort år 2025.
[anarki]
1

En artikel om musikkvällar ombord på s/s Blidösund.

https://www.stim.se/sv/artiklar/pa-baten-bland-manniskorna-mitt-i-musiken

Vid Skeppsbrokajen i Stockholm ligger den vackra ångbåten s/s Blidösund, där det blir livemusik till sjöss under hela sommaren.
Fornöga
0

#21 Trevligt! 👍

[anarki]
0
Statsminister Ulf Kristerssons (M) statssekreterare Johan Jakobsson polisanmäldes i november för sitt omtalade bryggbygge på Värmdö – men nu kan han andas ut. Länsstyrelsen godkänner bryggan.
[anarki]
0
[anarki]
0
Magiska Landsort - en unik året-runt upplevelse. Så marknadsför Nynäshamn Landsort på sin hemsida. Samtidigt vill kommunen inte betala för några offentliga toaletter på norra sidan av ön. Det gör att besökare kan få gå tre kilometer för att uträtta sina behov.
[anarki]
0
Kajrenoveringen i Vaxholm 2024: Bil och bil-likt föremål bland skrot som hittats på botten.
Fornöga
0

Hårdare kontroll efter Natointrädet av att inte båtfolket lägger till vid militära skyddsobjekt i skärgården.

Efter Sveriges inträde i Nato och den påbörjade försvarsutbyggnaden kan den militära närvaron i skärgården märkas tydligare. Under sommarmånaderna patrullerar försvarsmakten Stockholms skärgård för att se till att båtgäster inte lägger till kring skyddsobjekt.
[anarki]
1
På bara ett par timmar är du ute i Stockholms övärld – här är några tips på öar att besöka. Värmdö, Stockholms skärgård, Vaxholmsbåt, Nämdö, Sandhamn, Runmarö, Möja, Ornö, Utö, Ingmarsö, Svartsö.
Fornöga
2

#28 Bruce gjorde som det tipsades om i rubriken ovan.

Sedan i lördags har Bruce Springsteen befunnit sig på svensk mark. Dagen efter den sista konserten blev det en tur i Stockholm med en skärgårdsbåt.
[anarki]
1
Batteri Arholma avvecklades 1992. I dag är den forna försvarsanläggningen museum. Men på senare tid har frågorna från besökarna bytt karaktär. – Det märks att det finns en oro, säger guiden Arvid Fock Lindqvist.
Herrgrå
1

Arrenden för den som vill bedriva jordbruk hos Skärgårdsstiftelsen blir dyrare.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog Sjögull till Vaxholm idag, nu mer gäller SL-taxa till Vaxholm

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Och nu blir det reklam. För några år sen började man med reklambåtar som tuffar runt längs kajerna.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Fjäderholmslinjen

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Tack Sjögull, länge sen jag åkte med henne och fortfarande riktig trevlig att åka med trots mycket folk. Jag gissar det var minst 50 % av passagerarna som skulle till Vaxholm.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Vaxholms Hembygdsgårds Café besökte jag.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Dom har mycket att välja på.

Billigt nix.

Mättsamt ja.

Ut på tur aldrig sur!

Fornöga
2

#32 ff Trevlig Nationaldagstripp! 😊

Herrgrå
2

#38: Tack, var egentligen inte meningen, planen var att ut och göra våfflor med färska jordgubbar vid en grillplats, men torghandlaren här hade stängt idag så nödlösningen blev att besöka Vaxholm.

Ut på tur aldrig sur!

• Redigerat 2026-06-06 19:19 av Herrgrå
Carmarino
1

#39: Det ser trevligt ut i alla fall. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Flyttat inlägg.

• Redigerat 2026-06-18 10:26 av Fornöga
Herrgrå
1

I tisdags kom beskedet från Trafiknämnden att man sänker priset på 30-dagar periodkortet från 1060 kr till 530 kr från första juli till 1 december.

Ut på tur aldrig sur!

Från 1 juli börjar nya lägre priser gälla för Waxholmsbolagets 30-dagarsbiljett under en begränsad period. Prissänkningen gäller både för vuxenpris och rabatterat pris.
Herrgrå
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Brorsan åkte till Nåttarö igår, han rapporterade om fint väder, endel tältare vid tältplatsen, några grannar i tält bredvid var imponerad över hans Powerstation, och tältsängen, och tältet.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Sitter på V-båten Väddö och på väg ut i skärgården. Jag löste 30-dagar som kostar 530 kr för fria resor i 30 dagar. Lå gt ifrån fullt ombord. Många passade på att köpa 30-dagar jag tror det blir väldigt lyckat.

Ut på tur aldrig sur!

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

#44: 530 kronor för att båtluffa fritt i en månad låter ju attraktivt. Får man ta med sig cyklar, mopeder eller motorcyklar relativt fritt/gratis? Får man tälta fritt på öarna, men det borde man ju få eftersom allamansregeln gäller även där!? Jag vet ju vad campingplatserna här på Öland tar per natt så campingarna är väl uteslutna. Vore trevligt att båtluffa en månad i Stockholms Skärgård. Har aldrig gjort det tidigare.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Herrgrå
1

#45: Cyklar är okej ej moped, jag har sätt folk med lådcykel, samt elcyklar. Vissa öar som Grinda och Finnhamn får man bara tälta på anvisad tältplats som kostar 150-200 natten med dusch i servicebyggnad, anledningen till det är högt besöktryck.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Det var mindre folk än jag trodde på denna tur som åker mot Husarö, vid Vaxholm steg det fler av än på.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Skärgårdens närmsta ö bukar man kalla Grinda för men vi passerar flera öar på utvägen.

Grinda har två bryggor, jag steg av på Södra Grinda dit flest åker till, hit trafikerar även Vaxholmsbolagets ångbåtar men även Strömma stannar här med Cinderella 2 som går till Sandhamn.

Ut på tur aldrig sur!

• Redigerat 2026-07-01 19:05 av Herrgrå
Herrgrå
2

Kort om Grinda, Ön har 2-4 bofasta och det är dom som driver lantbruk på ön.

Det finns ett värdshus som har öppet tidig vår fram till december, lågsäsong är det ofta öppet på helger medans högsäsong dagligen.

Boende finns hos värdshuset som har både hotell och små enkla stugor.

Äta, Värdshuset har restaurang, vid gästhamen har dom enklare servering som pizza, sen har man enklare grillbuffe vid stugorna vissa dagar Det är dyrt att äta på ön.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

En av Grindas 3 badplatser, den första ligger i anslutning till Södra Grinda.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Värdshuset

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Grinda lanthandel, finns även färsk bröd på morgonen och ett cafe.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Grinda tältplats, på Grinda får man bara tälta här.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Norra Grinda

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Från Norra Grinda tog jag Väddö tillbaka till Stockholm.

Pris, 30-dagar 530 kr.

Enkelbiljett Taxa 4 125 kr = 250 kr T&R

Ska sammanställa hur mycket jag har åkt för motsvarande för enkelbiljetter under denna månad.

(Jag delar kort med min bror).

Totalt 250 kr

Ut på tur aldrig sur!

Fornöga
2

#44 ff Tack för den fina skärgårdsskildringen! 👍

Herrgrå
2

#56: Tack näst tur blir nästa vecka då min bror ska ut och tälta 2 dagar under denna helg.

Ut på tur aldrig sur!

Fornöga
2

#48 ff Apropå Grinda med omgivande öar- här är några två- fyrbenta naturvårdare därute.

Köttdjur, naturvård och virtuella stängsel – så bevarar bönderna på Hjälmö, Lådna och Grinda skärgårdens öppna landskap.
Herrgrå
1

#55: Brorsan tältar på Nåttarö igen denna helg.

Han lånade månadskortet.

Så här långt har vi åkt för 458 kr, kortet är snart intjänad.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
1

Lidingö kommun äger två öar i skärgården och nu har man rustat upp dom.

Ut på tur aldrig sur!

Lidingös egna öar rustas upp – Björkskär och Lilla Nassa blir mer tillgängliga.
Herrgrå
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Nåttarö blev det för mig tor-fre

Så här långt har vi åkt för 666 kr, redan nu är kortet intjänad 30-dagarskort kostar 530kr.

Ut på tur aldrig sur!

• Redigerat 2026-07-11 13:32 av Herrgrå
Herrgrå
2

Kaos i Nynäshamn i morse läste jag på sociala medier, Restaurangpersonal som skulle till Ålö blev kvar på kajen när båten blev fullsatt dom fick helt enkelt öppna senare.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Fullt med folk på Strömkajen i morse när jag kom dit ca 08.20.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Sjöbris som jag åkte med var det mycket folk ombord redan nu var det över 20 grader i luften

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Nacka Strand

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Vi passerade några färjor

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Efter en timme var vi i Vaxholm

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
1

Lunchen i tog jag vid Unique Living Restaurant & Interior. Ja dom heter så.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Gich till hamnen och besökte Glass på Hörnet för att testa Glasstrenden prinsesstårtaglass var den god då ja helt okej

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Många skulle ut mot skärgården

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Vaxholm fästning

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Sandhamnspilen såldes i våras och går inte till Sandhamn låter rörigt jag vet.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2

Så kommer båten som ska ta mig till Strömkajen

Ut på tur aldrig sur!

Fornöga
2

#63 Härligt att kunna sitta så här vid datorn och känna havsbrisen från Stockholms skärgård! 😊👍

Herrgrå
2

#74: Så mycket vind var det inte idag utom när båten körde. Jag trodde Vaxholm skulle bjuda på lite svalka men icke, jag borde ha sökt mig ner mot Nynäshamn. Mysingen blåser alltid.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
1

Du vet väl att du kan åka på SL-biljett fram till Vaxholm.

Ut på tur aldrig sur!

SL-kortet gäller inte bara på pendelbåtarna utan också för resor till 44 bryggor i Waxholmsbolagets trafik.
Fornöga
2

Här är skärgårdens bästa krogar från Utö till Högmarsö- enligt Vagabond.

Havet som utsikt, färska råvaror på tallriken och en skärgårdsö som tystnar när solen går ner. Vi har hittat sju krogar i Stockholms skärgård som är värda att…
Herrgrå
2

#77: Utö Värdshus och Sandhamn har tappat i kvalité enligt dom som varit där, Hade nog styrt till Nåttarö eller ätit på Utö bageri som säljer slut på det mesta nästan varje dag. Ingmarsö krog ska vara riktigt bra säger dom som ätit där.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#61: Brorsan är på Nåttarö…

874 kr är vi uppe i om vi hade löst enkelbiljetter. 30-dagarkort lönar sig.

Ut på tur aldrig sur!

• Redigerat 2026-07-21 14:23 av Herrgrå
Herrgrå
1

Båtluffar i skärgården i 2v.

Ut på tur aldrig sur!

Herrgrå
1

Mobiltäckningen verkar vara sämre på vissa platser i skärgården.

Ut på tur aldrig sur!

Flera besökare i Stockholms skärgård upplever att mobiltäckningen har försämrats under det senaste året. En av dem är Frida Gustafsson, som oroar sig för vilka konsekvenser det kan få om en olycka inträffar.
Herrgrå
2

Elfärjan Abisko som ska trafikera Vaxholmsleden är nu levererad.

Ut på tur aldrig sur!

Elfärjan Abisko har anlänt till Vaxholm och ska trafikera Vaxholmsleden. Färjerederiet räknar fortsatt med trafikstart under 2026 efter tester och intrimning.
  • Redigerat 2026-08-31 18:16 av Herrgrå
Herrgrå
1

Elbåten Nova har ställt in mer än 50 avgångar.

Ut på tur aldrig sur!

Tekniska problem och inställda turer. Oklart när elbåten kan fortsätta köra. Nova, bärplansbåt, skärgården, Möja, Sollenkroka
Fornöga
2

Skärgårdshöst- en förbisedd upplevelse?

Hösten i skärgården är fantastisk. Det är nu vi sakta men säkert kommer in i det vi kallar ”The Magic Season”: när...
  • Redigerat 2026-09-18 13:16 av Fornöga
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.