Kust & hav iFokus

Kust & hav

Etikettövrigt
Läst 108 ggr
Cojimar
2

Gustav simmar över Östersjön

Gustav Kvikant har påbörjat en 500 kilometer lång simtur som ska ta honom från Stockholm till Helsingfors.

"Kvikant siktar på att simma i genomsnitt 15 kilometer per dag, och hela simturen beräknas ta mellan 35 och 45 dagar. Hela projektet The Baltic Swim 2022 genomförs för att samla in pengar i gott ändamål för Östersjön", skriver HBL.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Klockan fyra på fredagsmorgonen påbörjade Gustav Kvikant sin 500 kilometer långa simtur som ska ta honom från Stockholm till Helsingfors. Första etappen är 18 kilometer lång och går från Wasahamnen till Vaxholm i Stockholms skärgård.
  • Redigerat 2022-06-04 08:00 av Cojimar
Cojimar
0

Här kan man följa Gustavs simtur.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Longest staged individual swim performed in the Baltic Sea to raise awareness around its condition. One man. 500 km. Stockholm to Helsinki.
Cojimar
1

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Cojimar
0

#1 Gustav har avverkat 27 km nu, enligt hemsidan.

Cojimar
0

40 km avverkade.

Cojimar
1

Tio dagar sedan vi senast kollade hur det går för Gustav. Det visar sig att han vid det här laget har avverkat 138,5 kilometer och befinner sig vid Åland.

Cojimar
1

Gustav har nått finska skärgården efter att ha avverkat 18 mil på sin simning, så nu är det "bara" 32 mil kvar. Han verkar dock njuta mer av strapatserna än han trodde på förhand, och inte ens sjukdom eller en stukad fot har stoppat honom.

För 18 dagar sen började Gustav Kvikant sin 500 kilometer långa simning över Östersjön. Efter sjukdomsfall och en stukad fot så har han nått den finska skärgården.
Fornöga
3

2023 Gustavs pappa Patrik tog sig en simtur mellan Tallinn och Helsingfors istället.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

På den tredje dagens kväll stiger en frusen man i land i Helsingfors. Patrik Kvikant lyckades simma från Tallinn till Helsingfors, och samla in pengar för att barn ska få simundervisning.
Herrgrå
2

Kristiina Kangastalo-Hoda tar sig över Östersjön.

Ut på tur aldrig sur!

Ett försök till världsrekord är i full gång. Kristiina Kangastalo-Hoda, 47, satsar på att bli först i världen med att ensam simma över Bottenviken, från Finland till Luleå. – Läget är under kontroll, säger Rei Hoda.
Fornöga
2

#8 Inte den här gången dock- för starka vindar satte stopp för det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kristiina-tvingas-avbryta-rekordforsoket-for-starka-vindar

I fredags började Kristiina Kangastalo-Hoda, 47, simma från Finland till Luleå i ett försök till världsrekord. Nu meddelar besättningen att hon tvingats avbryta på grund av allt för starka vindar. – Besvikelsen är mycket stor, skriver hennes stödteam.
  • Redigerat 2026-07-15 15:30 av Fornöga
Fornöga
2

Man behöver ingen båt för att ta sig sjövägen mellan Sverige och Polen, det har Bartłomiej Kubkowski bevisat. 😮

Polsk simmare först att klara sträckan Sverige–Polen
Fornöga
2

"För två år sedan kunde Veronica Wallenberg inte crawla. Nu simmar hon och hennes man Johan Sonestedt över Sveriges fem största sjöar.

– Jag vill känna att jag inte har några begränsningar", säger hon till SVT Nyheter.

För två år sedan kunde Veronica Wallenberg inte crawla. Nu simmar hon och hennes man Johan Sonestedt över Sveriges fem största sjöar. – Jag vill känna att jag inte har några begränsningar.
Fornöga
2

2012 häpnade tidningsläsare över artiklar om fransmannen Philippe Croizon, som klarade av att simma mellan jordens alla kontinenter trots att han mist armar och ben vid en olycka arton år tidigare.

Källa.

Han får OS-simmarnas prestationer att te sig bleka i jämförelse. Philippe Croizon heter fransmannen som nu har fullbordat sin unika målsättning, att simma mellan alla världens kontinenter – utan vare sig armar eller ben.