Hur kunna öva segla på segelbåt?
Hej!
Jag har sedan jag var barn alltid drömt om att kunna segla på segelbåt. Jag älskar skärgården och vara vid/på vatten. Men jag hade vid ung ålder haft tron att segelbåt eller båtliv, det är för de som haft turen att växa upp med det.
Sedan förra året tänkte jag helt plötsligt, vänta det måste väl gå att lära sig segling som en vuxen?! Sökte på nätet och insåg att ja visst! Man kan ta förarkort etc.
Men nu till mitt nästa hinder som jag inte vet hur man löser; Efter att jag tagit förarkort och kurser etc behöver jag kunna öva för att det jag lärt mig ska sitta. Men hur gör man det om man inte har båt eller har råd för det än?
-Jag tänkte, man kan ju hyra kanske 1gr i veckan eller så och öva. Men hyrkostnaderna jag ser när jag söker är på 1000kr per dag!
-Sen tänkte jag, jag kan gå med i en segel/marina klubb? Nope verkar inte vara så att det finns båt att låna för medlemmar liksom, (Stockholmsområdet)
-Sedan såg jag en klubb som heter Blue card där man "delar" på tillgångar så som båtar etc. Men hittar inte mer info om klubben än deras hemsida, är den på riktig eller kan det vara scam?
Snälla tacksam för alla råd! Vill så gärna kunna lära mig segla, ta med familjen på små turer i skärgården eller bara segla och känna mig fri
- Redigerat 2026-06-26 14:00 av Aquila-e
Chansen att du får ett bra svar här är nog inte så stor, vi är bara ett fåtal medlemmar som just nu håller på att hjälpligt få igång sajten igen efter att den har legat nere.
Kanske kan du få bättre hjälp här? Lycka till! 👍
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-06-26 14:32 av Fornöga
Har du Facebook så gå med gruppen:
Båtliv i Stockholms skärgård, tips på evenemang & smultronställen!
https://www.facebook.com/groups/389623984891539
Där lär du säkert komma i kontakt med andra som har båt som brukar ta med personer som vill lära sig, lycka till.
Ut på tur aldrig sur!