Övrigt

Traditions- och K-märkta fartyg

2018-09-18 18:32 #0 av: Göstage

Precis som  kulturhistoriskt värdefulla byggnader k-märks görs samma sak med fartyg.

Så här lyder programförklaringen: "Statens maritima museer k-märker genom Sjöhistoriska museet kulturhistoriskt intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och brukas.
Genom k-märkningen visar vi vår uppmuntran och ger stöd och hjälp till ägarna i deras arbete med att förvalta vårt historiska arv. Ägaren ansöker själv om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen k-märkt kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg eller som på annat sätt främjar kunskapen om sjöfartshistorien i svenska farvatten."

Listan på k-märkta fartyg är lång och intressant - se länk nedan. Sannolikt har du såväl sett som åkt med åtminstone något av fartygen på listan. Vi kanske kan samla några av våra bilder och berättelser om de fartyg på listan  vi själva kommit i kontakt med? 

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg

Ingressbilden: på Maritiman i Göteborg ligger flera av de k-märkta fartygen. De förvaltas av respektive vänförening. 

Klicka på bilden för större format.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-18 21:29 #1 av: Jimmy.L

M/S Birger Jarl byggd 1951 som S/S Birger Jarl på Finnboda Varv i Nacka. Mellan 1979 och 2013 trafikerade hon rutten Stockholm–Mariehamn innan man tvingades lägga ner linjen tack vare färre passagerare

K-märkningen gjorde nog henne svår att renovera.

Omgjord till vandrarhem men köptes tillslut av Leif-Ivan Karlsson som hade stora planer för henne med partykryssningar i skärgården. I början var det nog rätt lyckat men stigande kostnader gjorde att Leif-Ivan Karlsson kom i bråk med personalen och satte företaget i konkurs för att bli v med personalen och det väntas en rättegång om det.

Sägs hon förfaller nu, många hytter sägs ha problem med svartmögel och gäster klagar på dålig frukost, lyhört och ostädade hytter. hon måste göra minst 80 -turer enligt avtalet med Stockholm hamn men det verkar inte vara något som görs. 

Leif-Ivan Karlsson ville flytta henne norrut som bostad till studenter men fick nej. 

Nu vill han bara bli av med henne och sägs ha registrerat henne som fritidsfartyg. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-18 22:09 #2 av: Göstage

Synd på så rara ärtor...Ledsen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-19 07:00 #3 av: Jimmy.L

Ja hon kommer behövas renoveras och det finns nog inte många som har dom pengarna att återställa henne.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-19 08:21 #4 av: Göstage

Kanske risk att hon går utomlands då - eller hamnar på skroten...Ledsen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-19 10:15 #5 av: Jimmy.L

Ja det är två alternativ som tyvärr känns troligast.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-19 21:18 #6 av: Göstage

Blidösund som är K-märkt skall väl du ta en närmare titt på vad jag förstått?

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg/blidosund

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-19 21:31 #7 av: Jimmy.L

Japp åker med henne 30 september från Uppsala via Sigtuna. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-20 15:13 #8 av: Göstage

Ångaren Bohuslän byggdes på Eriksberg 1914 och är och något av en institution i Göteborg. Fartyget byggdes för Marstrands Nya Ångfartygs AB och gick i trafik Göteborg-Marstrand-Lysekil-Gravarne (Kungshamn) till sommaren 1953. Hon var bland annat enda postdistributör till och från Marstrand. 

1963 såldes hon till Rederi AB Sundfart i Malmö och gick en kort tid mellan Strömstad och Sandefjord i Norge, men såldes året efter som skrot och skulle huggas upp. Hon räddades dock av Sällskapet Ångbåten, som fortfarande äger Bohuslän och ytterligare några intressanta fartyg.

S/S Bohuslän går på nöjeskryssningar i Göteborgs skärgård och till Bohuslän varje sommar. Även Lysekil brukar få något besök, och i somras gästade hon Åmål i samband med en veteranbåtsträff.

Jag har åkt med Bohuslän, men det var länge sedan. På den tiden  var en bekant från jobbet maskinist ombord, så vi fick en förevisning av maskinen.

Känner att det nog kan vara dags för en tur igen, när sommaren återvänder och Bohuslän slipper vintertäcket. 

http://www.steamboat.se/index.php/sv/fartygen/bohuslan

Klicka på bilden för större format.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-20 15:18 #9 av: Göstage

#8 https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg/bohuslan

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-20 15:46 #10 av: Jimmy.L

Motala Express även kallad för Vätterns fånge efter som hon var 4 meter för lång för att passa i slussarna. Hon kortades av och kunde sedan gå till Stockholm och har nu mer kajplats på Strandvägen 

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg/motala-express

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-22 18:17 #11 av: Göstage

Traditionsfartyg är inte att förväxla med K-märkta fartyg, även om en del är bådadera. Det finns ett sextiotal traditionsmärkta fartyg i landet.

Hamnfärjan II är ett av traditionsfartygen. För en bredare allmänhet är hon känd som "spårvagnen"- hon påminner genom sin konstruktion faktiskt om en sådan, liksom sin föregångare som följdaktligen hette Hamnfärjan I, och hon trafikerade liksom den senare överfarten från Koön till Marstrandsön.
Hamnfärjan II byggdes 1948 hos Gösta Johansson i Kungsviken på Orust. Det unika med henne var inte bara utseendet - hennes åttahästars ASEA-motor drivs av sammankopplade batterier som laddades varje gång färjan lade till vid de två lägena. Hamnfärjan II skall kunna gå upp emot tio timmar med fulladdade batterier. Hon var alltså tekniskt långt före sin tid, men 1985 såg hennes tid vara ute då kommunen ville skrota henne.
Turligt nog grep lokala krafter in och bildade föreningen Färjans vänner, och de äger henne fortfarande. 

I bakgrunden syns den gamla försvarsanläggningen Södra strandverket (ej att förväxla med Carlstens fästning).

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-22 18:22 #12 av: Jimmy.L

Lite ovanlig form på henne. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-22 18:27 #13 av: Göstage

#12 Javisst passar smeknamnet "Spårvagnen"? GladÄndå är nog  batteridriften det mest  unika med henne.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-22 18:44 #14 av: Jimmy.L

S/S Ejdern. K-märkt sen 2002.

Byggd: av Göteborgs Mekaniska Werkstad år 1880

 Material: Stål

 Längd: 22,39 Bredd: 4,26 

Djup: 1,70

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-10-12 17:45 #15 av: Göstage

MD15, Svanen West, byggdes 1950 på Holms varv i Råå då under namnet "Fortuna", beställarna fanns på Brunskär i Kungälvs kommun.
Hon är idag K-märkt och används vid olika maritima arrangemang.

https://web.archive.org/web/20150701025146/http://www.svanenwest.se/vara-tjanster

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.