Övrigt

Över Atlanten (TV5)

2019-08-20 13:24 #0 av: Göstage

Den 19 januari i år mönstrade sex kändismatroser utan nämnvärd sjövana på en segelbåt i Las Palmas för att under den desto mer sjövane seglaren Gurra Krantz överinseende försöka ta sig till Västindien. 

Om du följer serien så berätta gärna vad du tycker om programmet. Första avsnittet ikväll klockan 21.00.

Kan även ses på Dplay.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-20 14:26 #1 av: Jimmy.L

Den måste man se. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-20 18:19 #2 av: Göstage

Drar besättning i rätt tåtar och lyckas fånga de rätta vindarna är det här de har tänkt sig landa.

Anmäl
2019-08-20 22:17 #3 av: Göstage

Första avsnittet var för min del lite bättre än förväntat. Några frågor finns det ju: de två besättningsmedlemmar som Gurra smög in, hur mycket gör de egentligen ombord? Hur stort är inspelningsteamet, och har de någon sjövana? Sedan hade det varit lite kul att få veta lite mer om segelbåten, men det kanske kommer? 

Peter Magnusson verkar vara den som har sjövana av de sex, och han ser ut att klara sig bäst ombord. Sämst förutsättningar tycks den i övrigt sympatiske Viktor Frisk ha - undrar om han lära sig var aktern är innan de kommer fram? Eller har han bara fått rollen som obildbar?

Nästa tisdag får vi veta mer!

Anmäl
2019-08-20 22:52 #4 av: eskils

Det här har jag missat. Ska kolla på Dplay! Tummen upp (Har inte Kanal 5)

Anmäl
2019-08-21 15:37 #5 av: Göstage

Lite inhämtat om segelbåten, som heter Tugela och är Maltaregistrerad. Det är en 79 fots Nautor Swan från Oy Nautor Ab i Finland. Företaget har sin verksamhet i Kållby i Pedersöre kommun och vid hamnen i Jakobstad.

Anmäl
2019-08-21 16:34 #6 av: Jimmy.L

Ja hon såg riktigt fin ut, när det gäller deltagarna så ser det okej ut, sjösjuka var ju rätt väntat. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-27 14:17 #7 av: Göstage

Dags för avsnitt två ikväll.

Anmäl
2019-09-04 11:50 #8 av: Göstage

Så är tredje avsnittet avslutat, och jag tycker inte programmet riktigt får någon vind i seglen. De medverkande verkar komma bra överens, men jag tror att tittarna fått veta mer om besättningen om de befunnit sig på landbacken där de inte behövt ägna mesta tiden åt att spy.

Inte heller verkar de medverka så mycket i seglingen - istället är det de två skuggfigurerna som skymtar förbi då och då som  tycks sköta verksamheten när inte kameran är på. Intressantast är det när Gurra berättar och försöker lära ut lite sjömanskunskap. Det får bli två sjöstjärnor av fem möjliga så här långt.

Anmäl
2019-09-04 11:59 #9 av: Jimmy.L

Håller med dig, det hade varit roligare med en riktig besättning som kan sina saker eller att dom hade följt med någon bulk eller containerfartyg detta känns lite som en dokusåpa tyvärr.

Jag ger den en våg av 5 möjliga.

Våg

Anmäl
2019-09-04 13:06 #10 av: eskils

Tycker det är lite för mycket fokus på deltagarna och för lite på seglingen, omgivningen och övriga omständigheter. Nästa vecka ska det komma en storm, då blir det kanske lite mindre idolporträtt och lite mer action.

Ger två vågor av fem.

VågVåg

Anmäl
2019-09-10 10:59 #11 av: Göstage

Då får vi se om det blir lite mer action i kvällens avsnitt...

Anmäl
2019-09-19 17:13 #12 av: Göstage

Måste erkänna att jag blev lite misstänksam över det där felet på vattenfiltret som beskrivs som "en direkt fara för alla ombord". Var det så, eller bara ett grepp för att skapa mer dramatik på en monoton sträcka? 

Anmäl
2019-09-19 17:24 #13 av: Jimmy.L

Det kändes lite överdrivet tycker jag. 

Anmäl
2019-09-19 17:28 #14 av: Göstage

Ja, de sitter nog och "smygsuper" vatten utanför kamerans räckhåll...Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.