Annons:
Etikettövrigt
Läst 524 ggr
Eda
7/2/20, 10:47 PM

Båtförfrågan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Foton är från Miwex hemsida

Jag har tidigare gjort ett blogginlägg om fritidsbåtar för rullstolsanvändare. Det finns jättebra sådana båtar, men de är dyra så det är nog dessvärre få som har råd med dessa. (Fritidsbåtar som även passar rullstolsburna). 

En tanke jag har när det gäller barn och rörelsenedsatta personer som inte är så tunga och om det finns två starka behjälpliga personer, tror ni inte att det skulle fungera med bärsitsen ni ser i bild att lyfta i personen i en smal båt som har låg reling t.ex. ovältbar kajak (det finns sådana uppblåsbara att köpa), där de hjälpande kunde gå ner i vattnet på var sida om båten och lyfta i och ur personen? Givetvis måste den rörelsenedsatta personen bära räddningsväst (inte flytväst om personen skulle hamna i vattnet och inte kan använda armarna). Skriv gärna om ni har någon erfarenhet eller åsikt om detta.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Göstage]
7/2/20, 11:23 PM
#1

Har ingen erfarenhet av att hjälpa handikappade ombord, men bärsitsen kan nog vara användbar i passande situationer. En nackdel är priset- 2500:- är mer än vad jag tippade att den skulle kosta. Har kollat runt som hastigast på en del läns hemsidor, och ser att det finns just sådana här sitsar till utlåning, vilket förstås kan vara en fördel om det bara gäller enstaka resor, eller om man vill testa om sitsen fungerar innan man går och köper en.

https://www.1177.se/Kalmar-lan/behandling--hjalpmedel/hjalpmedel/olika-typer-av-hjalpmedel/i-hemmet-och-pa-fritiden/fritidshjalpmedel-som-gar-att-lana-i-kalmar-lan/

[Jimmy.L]
7/3/20, 6:59 AM
#2

Svårt att säga, allt hänger ju på var man är och hur båten eller kajaken är utformad.

Eda
7/3/20, 9:57 AM
#3

#1 Håller med om att selen är förvånansvärt dyr, på Miwex hemsida står det t.o.m. att den är ännu dyrare och kostar mellan 2.888:- - 3.163:-. Men om man är händig borde man kunna sy ihop något liknande själv betydligt billigare. 
Det är ju jättebra att man kan få låna fritidshjälpmedel i Kalmar, jag  sökte på Stockholm fritidshjälpmedel, men hittade inget där.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
7/5/20, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag hittade ytterligare ett foto från Miwex på bärselen som visar ilyft till segellbåt.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: