Kust & hav iFokus

Kust & hav

Etiketterkryssningsfartygfärjor
Läst 865 ggr
[Jimmy.L]
1

Birka Cruise lägger ner

Eckerökoncernens dotterbolag Birka Cruises Ab har idag kallat till MBL-förhandlingar, medbestämmandeförhandling, angående bolagets avsikt att lägga ned verksamheten. Det aviserar man i ett pressmeddelande.

[Göstage]
1

Trist…😕

[Jimmy.L]
1

Rätt väntat det har varit tyst från dom ett tag nu.

[[eskils_]]
1

#0 Men fy så tråkigt! 😕 Dem har vi åkt med och tänkt åka med igen, efter pandemin. 

Har du någon länk? Försökte gå in på hemsidan men får meddelandet "Bad gateway" etc.

[Jimmy.L]
0

Hon lär säljas nu men det blir nog inte lätt att sälja.

[Jimmy.L]
0
[Jimmy.L]
0

Som vi har längtat under hela våren och försommaren efter att få hälsa dig välkommen ombord igen. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig och efter att ha kryssat under 49 år på Östersjön lägger vi nu till för gott.

https://www.birka.se/aktuell-information-angaende-coronavirus

LBB
0

Stockholm- Finland/Åland/Baltikum har väl varit rätt överetablerat sedan tullfriheten för cigaretter/alkohol försvann. Detsamma har ju hänt de linjer som gick ner till kontinenten från syd o västkusten. Att "tura" var ju länge ett bgrepp

På sundets båtar så turar väl mest a-lagarna nu för tiden eftersom på båtarna kan man köpa bir dygnet runt. Kungslinjen har lagt ner, ska väl eventuellt köras från Ystad istället. Kan då bli ett bra alternativ för oss som kör bil ner till Europa.  Men för nöjesturerna ser det mörkt ut

[Jimmy.L]
5

#7 Märks att du inget vet.

Birkas kundkrets var äldre, dom satsade även på lyxiga kryssningar så som julkryssning till norra Finland, skidresa till Sundsvall, kryssningar till Tyskland, Danmark och Gotland samt norra Sverige.

Taxfree var en liten del av deras inkomst. Den var minst bland fartygen på Östersjön.

Maten var deras affärsidé så som svensk kött, närproducerat och olika tema beroende på vilken säsong det var.

[[eskils_]]
2

#6 Tack för länk. Fick samma text i ett mail, eftersom jag är medlem där.

#8 Du har så rätt. 🙂 Hade planerat en kryssning till Klaipeda eller Höga kusten i sommar…

[Hayabusa]
3

#8 Som ett "by the way": Att "tura" över sundet, dvs Öresund Helsingborg-Helsingör, är inte en företeelse som upphört. Det är gott om turister, nöjesåkare m.fl - även i tider som dessa.  

Saxat från HD 24.05.2020:

"För nu är butiken ombord het. Priserna på alkohol är lägre än i land och när de stora festinköpen inte längre kan göras i Bordershopen i Tyskland blir Forsea ett alternativ.

– Jag vet inte riktigt hur många kunder vi har, men dagskassor bra dagar är ungefär som en semesterdag i juli, säger Pia Stefors medan hon förbereder öppnandet av den del av butiken där alkoholen finns.

Petra Hall och Peter Larsson från Örkelljunga är beredda med varsin kärra. De ska handla till sonens studentfirande."

LBB
0

#8 Märks att du inte läser vad jag skriver innan du kommenterar .

Jag skrev

"Stockholm- Finland/Åland/Baltikum har väl varit rätt överetablerat sedan tullfriheten för cigaretter/alkohol försvann. Detsamma har ju hänt de linjer som gick ner till kontinenten från syd o västkusten. Att "tura" var ju länge ett bgrepp"

Inte ett ord specifikt Birka..

Jag tror att det fanns fler rederier och fler som utgick från Stockholmsregionen mot Finland/Baltikum för 20 år sedan

Ånedinlinjen var väl ett av dem som försvann

Idag turas (dvs före coronatider) det mycket för att inhandla alkoholhaltiga drycker/ byggmateriel och annat som är billigare i vissa grannländer. Men den stora mängd av folk som bara åkte fram och tillbaka i rent rekreationssyfte har minskat i takt med kronans lägre värde och att priserna på öl, vin o sprit stigit.

För 20 år sedan skänktes inte hyttplatser bort, bara för att folk skulle åka och konsumera på båtarna..ett tecken på vad jag beskrivit.

Idag kör väl tre rederier på Stockholm..Hur många var det år 2000?

Rätta mig gärna om jag har fel.

[Jimmy.L]
3

"Stockholm- Finland/Åland/Baltikum har väl varit rätt överetablerat sedan tullfriheten för cigaretter/alkohol försvann. Detsamma har ju hänt de linjer som gick ner till kontinenten från syd o västkusten. Att "tura" var ju länge ett bgrepp"

Fel! Tallink, Silja, Viking och Eckerö största inkomst är frakt.

Jag tror att det fanns fler rederier och fler som utgick från Stockholmsregionen mot Finland/Baltikum för 20 år sedan

Ånedinlinjen var väl ett av dem som försvann

Fel igen! Ånedinlinjen var den enda som la ner medans Tallink köptes upp av Silja Line.

Idag turas (dvs före coronatider) det mycket för att inhandla alkoholhaltiga drycker/ byggmateriel och annat som är billigare i vissa grannländer. Men den stora mängd av folk som bara åkte fram och tillbaka i rent rekreationssyfte har minskat i takt med kronans lägre värde och att priserna på öl, vin o sprit stigit.

Fel.  Båtarna drar fullt med nöjesåkare hur vore det att läsa på lite vet du vad mat är för något och artister?

För 20 år sedan skänktes inte hyttplatser bort, bara för att folk skulle åka och konsumera på båtarna..ett tecken på vad jag beskrivit.

Vilka skänker bort hyttplatser idag, jag såg en jämförelse på hyttpris på en A-hytt på Galaxy och buffè som har stigit med 146 % från 10 år sen. Det fanns fribiljetter för 20 år sen under lågsäsong och idag med.

Är dyrare ombord idag än för 20 år sen.

Jag kunde kryssa till Helsingfors för 20 år sen för under 500 kr idag ligger den billigaste hytten på ca 900 kr. 

Jag kunde käka prisvärd buffé för 200 kr för 20 år sen idag ligger den kring 380 kr.

Jag har gjort 100-tals kryssningar med Viking, Silja, Tallink, Eckerö och Birka.

LBB
0

Att rederier slås ut förutspåddes ju redan för 15, 20 år sedan

https://www.aftonbladet.se/resa/a/rLlwW3/kryssningskrig-pa-ostersjon

[Jimmy.L]
3

Den enda kyssningsfartyget som finns är Birka. Resten är färjor. Aftonbladet ser inte skillnad på dom två inte du heller.

Vi tar det igen deras största inkomstkälla är frakt det är där dom gör vinst.

LBB
0

#14 som jag skrev , så handlade det inte om frakt utan just nöjesåkarna.

Frakten är inte lika priskänslig, eftersom den i stort sett måste över.

Därför dök väl ånedinlinjen och nu birka.

[Jimmy.L]
2

#15 Fortfarande är rederiernas viktigaste inkomster frakt.

Birkas ägare äger även Eckerölinjen.

Vet du ens att Birka har levererat vinst varje år?

Att dom tvingas lägga ner beror på att man inte har råd att ha henne liggande vid kaj hamnavgiften är svindyr. Men även läget i Sverige gjorde det ohållbart att fortsätta.

LBB
0

#16 ja, men det var stor skillnad i täckningsbidraget för de olika grenarna inom företaget. Och hamnavgifter drabbar väl alla som går in till kaj

[Jimmy.L]
2

#17 Nej som vanligt tar du inte reda på fakta! Birka Cruse står i ett eget bolag från övriga inom Eckerö linjen. 

Eckerö har flera fraktlinjer i både Sverige och Finland.

Viking Line överlever tack vare sjöfartsstödet från Finland och att dom kunnat få köra vissa linjer, samma sak med Silja.

Och nej hamn avgifterna ser olika ut och vissa färjor behöver landström vid kajen.

LBB
0

Naturligtvis är hamnavgifterna olika, samma sak med P avgifterna i stan, beroende på var de ligger och vilken service man behöver. Att färjor behöver landsström borde väl egentligen vara positivt..då behöver de ju inte ha sina motorer igång vid kaj,,bra för miljön

[[eskils_]]
3

(Kan bara inflika att jag har stort förtroende för Jimmys kunskaper på det här området. 🙂)

[Jimmy.L]
1

#20 Tack.

LBB
0

#20 Jag betvivlar inte hans kunskap. Jag åker inte så ofta på dessa linjer, men när tullfriheten inskränktes på båtarna märktes en uppenbar försämring. Nu är det maten, passagerarna som ska finansiering sig själva..tidigare tog försäljning av alkohol, vin öl och cigaretter en stor del av den bördan. Är väl därför Finland är tvungna att hålla med sjöfartsstöd, för att kunna behålla de för dem livsvikta sjötransportlederna. Det var därför jag skrev att det existerade en viss överetablering. Priskriget ledde ju till att Ånedinlinjen försvann I Göteborg lades ju både turerna till Holland och Storbritannien ned. Priset för Överfarterna med bil Helsingborg/Puttgarden blev snabbt betydligt dyrare och så vidare. Fram till coronan så gick ju båtarna halvfulla 😉 med bilar som skulle ner och bunkra drycker vilket hjälpte upp en hel del. Men det skulle inte förvåna mig om färjorna kommer att uppleva en renässans, då flyget förmodligen kommer att bli dyrare då våra flygvanor ändras. Man kommer att vilja ta bilen till våra grannländer istället för att flyga dit.

[Jimmy.L]
3

#22 Exakt vad har Ånedinlinjen, taxfree och färjorna i södra Sverige med att göra med att Birka slutar kryssa? Och var kom plötsligt flyg in i bilden?

Är en apelsin och en banan samma sak?

LBB sluta upp med dra in allt som inte har med Birka att göra!

[Jimmy.L]
0

Birka kan säljas till Kina.

LBB
0

#23  Tja det hela är ju en smula mer facetterat än bara de dansande pensionärerna som är ute och roar sig. För området i höjd med Stockholm och en linje i nordvästlig riktning lönar det sig inte att köra ner till Tyskland/Polen via färjor för att handla de alkoholhaltiga drycker som så övertaxeras i Sverige. Fram till dess att EU förbjöd taxfree på rutter inom EU så köpte man istället på båtarna. Vilket utgjorde en icke föraktlig del av omsättningen. Därefter hårdnade konkurrensen.Samtidigt som res-beteendet ändrades. Där har du orsakerna.

Att den här typen av gränshandel omsätter stora summor visar väl bland annat de norska handlarnas omsättningsrekord…eftersom gränsen till Sverige varit stängd. Systemet säljer väl även de som aldrig förr.

Birka lägger ner därför att man inte tjänar pengar på verksamheten..Vad jag har gjort är att se på orsakerna.

Men visst, man kan strunta i orsakerna och bara konstatera att Birka lägger ner.

Punkt.

[Jimmy.L]
3

#25 Eller så börjar du läsa på varför dom lägger ner och inser att allt du skriver har inget med Birka att göra!

LBB
0

#26  Jag skrev : -Birka lägger ner därför att man inte tjänar pengar på verksamheten..    Från Birka själva kommer följande uttalande:-Styrelsen har då gjort bedömningen att vi inte kommer att kunna svänga den negativa trenden, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.

Alltså tjänar man inte längre pengar på verksamheten.

[Göstage]
2

Birka Cruises har fått drygt fyra miljoner i krisstöd från skatteverket. Frågan är om bolaget får behålla stödet, eller om myndigheten kräver tillbaka det framför näsan på fordringsägarna?

"Bolaget meddelade för några veckor sedan att verksamheten kommer läggas ner på grund av pandemins följdverkningar.

– En av mina viktigaste uppgifter nu är att ta hand om personalen och se till att vi löser situationen så bra som möjligt med våra fordringsägare, säger vd Tomas Karlsson.

Vad som kommer att hända med stödet är i nuläget inte klart."---

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dOxOwz/scandic-har-fatt-148-miljoner-i-coronastod

[Jimmy.L]
1

M/S Birka Stockholm är till salu för 100 miljoner dollar

https://www.yachtworld.com/boats/2004/cruise-ship--1-800-2-000-passengers-3697070/

[Göstage]
1

#29 Skall vi…?😃

[Jimmy.L]
1

#30 Ska tömma spargrisen, 😃

[Jimmy.L]
1

Det kostar ungefär en miljon euro per år att ha Birka Stockholm upplagd i Mariehamn.

• Vi behöver ha en besättning på 5-10 personer som gör underhåll och sen tillkommer hamnavgifter och bränslekostnader som gör att summan landar där någonstans, säger Eckerökoncernens vd Björn Blomqvist.

Eftersom det inte finns tillräckligt med landström vid kajplatsen där fartyget ligger så måste de egna generatorerna användas för att hålla fartyget uppvärmt.

https://alandsradio.ax/nyheter/kostar-miljon-om-aret-ha-birka-liggande

[Jimmy.L]
0

Samarbetsförhandlingarna inom Rederi Ab Eckerö är avslutade och elva personer sägs upp.

Lasse Karlsson uppger att avvecklingen av Birka Cruises lett till arbetsbrist.

https://alandsradio.ax/nyheter/rederi-ab-eckero-sager-elva-anstallda