Kust & hav iFokus

Kust & hav

Etikettsjömat
Läst 184 ggr
[Göstage]
0

Till lutfiskens lov

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingressfilm från 1932. "Följ lutfisken väg till julbordet från det att fiskeflottan lägger ut från Mollösund."

Bitte Assarmo sjunger lutfiskens lov på DGS.

#Idag är det Annadagen, den 9 december. Det är den dagen lutfisken ska läggas i blöt, enligt det gamla allmogesamhället.

Numera köper nog de flesta sin lutfisk avlutad – om de alls äter lutfisk längre. Det är synd att lutfisken idag är så styvmoderligt behandlad, för det är verkligen en helt fantastisk fiskrätt. Det är förstås inte helt lätt att hitta plats för att lägga stora torkade fisksjok i blöt i en vanlig lägenhet, men det finns ju alltid färdig att köpa den här tiden på året och det tycker jag absolut man ska göra – lutfisk är en urgammal klassiker bland svensk julmat.

I min barndom, när morfar fortfarande var pigg och kry, så följde han alltid den gamla traditionen. Han hade ju utrymmen så det räckte, nere i den svala källaren. Och när lutfisken sen serverades, oftast på kvällen före julafton eller som tidig lunch på julafton, var det en ren delikatess med vit sås, ärter och nykokt potatis.---

https://detgodasamhallet.com/2020/12/09/bitte-assarmo-lutfisk-och-pepparkakor-hor-annadagen-till/

Det där med fisken under lutningen i källaren känner jag igen från mitt barndomshem, där tillredde de alltid sin lutfisk själva. Kanske bidrog det luktminnet till att jag själv inte äter lutfisk…

Lutfisk.nu - för den som inte kan få nog av det goda! 😉

Idag är det Annadagen, den 9 december. Det är den dagen lutfisken ska läggas i blöt, enligt det gamla allmogesamhället. Numera köper not de flesta sin lutfisk avlutad – om de alls äter lutfisk längre. Det är synd att lutfisken idag är så styvmoderligt behandlad, för det är verkligen en helt fantastisk diskrätt. Det är…
  • Redigerat 2020-12-09 07:26 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#0: Lutfisk är ingen favorit hos mig.

[Göstage]
1

#1 Det är som sagt det samma här, men jag gillar traditionen ändå, konstigt nog…

Gissar att lutfisken,med viss överdrift, är en av dessa rätter som man endera älskar eller också avskyr.

• Redigerat 2020-12-09 07:36 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#2: Visst är det så.

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var liten var jag med min mor i affären när hon skulle välja ut lutfisken. De torkade fiskarna stod lutade mot en hylla så det var bara att "bläddra" igenom dem för att hitta en i lagom storlek. Det satt små prislappar på dem, och jag vill minnas att den vi valde kostade runt fyra kronor. (Ja, det är längesedan. 😊)

Sedan sågades den torkade fisken upp i lagom bitar och lades i blöt enligt alla konstens regler. Vill minnas att den förvarades på balkongen, utom ett år när det var så kallt att vattnet frös till is. Då fick den stå i farstun utanför köksdörren.

Förstår dem som inte tycker om lutfisk, för varken lukten eller konsistensen är särskilt aptitligt. I sig själv smakar den inte särskilt mycket, men när man äter den tillsammans med massor med sås och kokt potatis så får den en fantastiskt god smak.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Göstage]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Amerikanska Jessie prövar på lutfisk. Om hon gillade det? Se själv - hon borde nog ha tagit "massor med sås och kokt potatis"…😉

Carmarino
1

#5: Tror inte att ens jag hade gillat den serverad med smör. Det låter som en riktigt motbjudande kombination. 😖

En förutsättning för att man ska gilla lite ovanliga rätter, som lutfisk och surströmming, är ju att de serveras med rätt tillbehör och inte rakt upp och ner som de är. (Nej, jag äter inte surströmming. Tål inte sill/strömming, så jag hade inte testat det oavsett hur den serverades.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Jimmy.L]
0

#5: 😂😂

[Jimmy.L]
1

I Finland är det gädda som gäller på julbordet.