Segelfartyg/motorbåtar

Ostindiska Kompaniet och ostindiefararen Götheborg

2018-09-26 14:07 #0 av: Göstage

Det som idag är Göteborgs Stadsmuseums lokaler var på sin tid Ostindiska Compagniets kontor (och huvudlager), vilket framgår av fasadtexten. Till höger om byggnaden ligger Sahlgrenska huset och Tyska kyrkan. Den här tråden kommer dock inte att handla så mycket om själva Ostindiska, om det kan man läsa på länkarna nedan.

Däremot blir det en del bilder och lite text om ostindiefararen Götheborg, varav visst material tidigare finns på Mina foton iFokus.

https://www.soic.se/

http://www.ostindiskakompaniet.se/

https://popularhistoria.se/artiklar/det-stora-aventyret-pengarna-kulturen-och-ostindiska-kompaniet

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 14:12 #1 av: Jimmy.L

Denna tråd ska bli spännande att följa. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-26 14:31 #2 av: Göstage

#1 Hoppas det! SkämtarKommer lite nytt med jämna mellanrum.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 14:31 #3 av: Göstage

Ostindiefararen Götheborg sjösattes på Sveriges nationaldag den 6 juni 2003 i vårt kungapars närvaro, och drottningen förrättade dopet. Det uppskattades att det fanns 100.000 åskådare på plats, och ceremonien visades i direktsändning på den statliga kinesiska televisionen, där enligt uppgift 300 miljoner tittare såg på.

Idag har hon sannolikt gjort sin sista seglats, och ligger nu som museifartyg vid pir fyra 2 på Eriksberg i väntan på vad framtiden har att erbjuda om permanent placering.

Några krassa fakta om Götheborg:

Längd: 47 meter
Bredd: 11 meter
Djupgående akterut: 5,25 m
Material: Furu och ek
Däck: 3 samt hytt och sundäck akterut
Hytter: 20 st
Fasta kojer: 42 st
Besättning: Max 80 st vid segling
Utbildade: Cirka 20 st
Jungmän: Cirka 60

Källa och hemsida:
https://www.soic.se/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 15:13 #4 av: Göstage

Mitt första möte med Götheborg var när man var ute och trimmade hennes motorer och jag var ombord på en passerande Danmarksfärja. Jag har sedan sett henne då och då, tyvärr dock aldrig för segel.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 15:29 #5 av: Jimmy.L

Hon är så vacker. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-26 15:36 #6 av: Göstage

Götheborg har besökt många hamnar och tagits emot som en drottning, men det största äventyret var väl ändå jungfruturen till Kina som påbörjades 2005. Här är en liten trailer från filmen om den resan.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 16:07 #7 av: Göstage

#5 Ja, det är en skönhet!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 16:25 #8 av: Göstage

Mycket av repverket ombord är helt hantverksmässigt slaget på repslageriet i Älvängen, ett levande museum  och unikt i sitt slag.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 16:28 #9 av: Göstage

Färdas man på älven så är det så här man ser Götheborg vid pir fyra vid Eriksberg. Men vi skall ta en närmare titt på henne och även göra ett besök ombord.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 18:05 #10 av: Göstage

Entréskylten talar om att vi faktiskt hamnat rätt, så då kan vi väl börja med vår fartygsinspektion (att bese Götheborg från kaj kostar ingenting). I fören sitter ett respektingivande galjonslejon i motljuset, och namnbrädan ser riktigt välkomnande ut.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 18:10 #11 av: Göstage

I aktern vajar Ostindiska kompaniets flagga, som inte är en örlogsflagga, eftersom de var tretungade.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 18:12 #12 av: Göstage

Götheborg har en vacker akter, om man får säga så om en dam.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 18:16 #13 av: Göstage

Aktern är värd att titta på från närmare håll.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 18:53 #14 av: Jimmy.L

#12 Aktern spanar man väl in ofta hos en dam. Skämtar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-26 18:56 #15 av: Göstage

#14 Det får stanna oss emellan...HyscharGlad

Ja, hur som helst - nu är det slut på gratistitten! På kajen finns kombinerad butik och museum, där man löser entré till fartyget. I butiken kan man köpa te, vykort, T-shirts, böcker med mera.

För 120:- blir det en generöst anslagen guidning ombord under en dryg timme, där man får veta det mesta om fartyget, dess tillkomst, hur man levde ombord på de tidigare fartygen och hur det är att leva där idag som besättningsmedlem. Vi var bara tio personer i gruppen, varav fem vuxna, så vi hade gott om utrymme.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 19:35 #16 av: Göstage

Det första man ser när man stiger ombord är spelet, som besättningen får ta till när det vill till större kraftutväxling. När befälet ropar "gå i spelet" gäller det att ta plats och hugga i - "vackert" eller "villigt" beror på omständigheterna.

"Besättningen måste ständigt gå i spelet. Detta kostade på i hettan; gick alltså ganska tungt och långsamt", skrev skeppsläkaren Jacob Wallenberg i boken "Min son på Galejan".

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 19:42 #17 av: Göstage

Skeppsklockor från gamla skepp är numera antikobjekt och begärliga bärgningstroféer bland dykare. På fartyget hade den en viktig funktion, som ett varningshjälpmedel vid dimma och för markering vid vaktavlösning, det senare speciellt på örlogsfartyg. (Källa.)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 19:45 #18 av: Göstage

Rep, tackel, tåg eller tåtar - jag har inte riktigt koll på benämningarna, fast jag lärde mig genom filmen "SOS - en segelsällskapsresa"(tror jag) att det  anses obildat på sjön att säga "snöre". Glad

Jag gissar i alla fall att de här vad- det-nu-är kan vara slagna i Älvängen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 20:59 #19 av: Göstage

Götheborg lär förvisso ha  gjort sin sista turné, men hon måste underhållas ändå, och när vi visades runt höll man bland annat på att lyfta undan livbåtarna för  att kunna spola däcket.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 21:11 #20 av: Göstage

Lite lugnare på andra sidan däck. Svårt att föreställa sig när fartyget ligger förtöjt så här hur det är att ta sig fram på däck när sjön rullar och vågorna slår in över relingen...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 21:17 #21 av: Göstage

Hade jag bara varit trettio år yngre och tjugo kilo lättare så...så hade jag inte klättrat upp ändå. Pustar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 21:40 #22 av: Göstage

När sjön går riktigt grov kan det behövas fyra personer för att styra fartyget. Repen här är tillverkade av älghud, och även om det skjuts mycket älg i vårt land är hudar dugliga för det här ändamålet en bristvara.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 21:52 #23 av: Göstage

Kaptenens kajuta var "restricted area" - då som nu. Klev man över tröskeln här så var det för att få sig en åthutning, sjukanmäla sig eller begära avmönstring.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 22:06 #24 av: Göstage

Dags att klättra uppför lejdaren till halvdäck. Vad som såg ut som en gammal radiogrammofon visade sig vara skeppets moderna styrsystem, och eftersom man jobbat på det var det locket av. Det är annars inget som man visar upp. Enligt vår guide är den tekniska utrustningen av högsta klass och ett myndighetskrav -utan den skulle man inte ha fått trafikera världshaven.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 22:14 #25 av: Göstage

Känns rätt bra att stå så här på kommandobryggan.

"Ni där nere - se så, sätt fart annars blir det kölhalning! DjävlasEller i alla fall ingen rom till kvällen..."

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 22:20 #26 av: Göstage

Innan vi lämnar halvdäck hinner vi kasta en blick mot grannpiren och "Lady Ellen" - henne skall vi ägna oss åt i annat sammanhang senare.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-26 22:36 #27 av: Göstage

Dags att bege sig ner i fartygets innandömen! Vår guide inskärpte vikten av att vi klättrade ner på ett skeppsmässigt sätt - det var annars lätt att rasa ner.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 07:28 #28 av: Jimmy.L

riktigt kul att få följa med ombord, styrsystemet tycker jag kunde ha gjorts lite mer i trevligare färg.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-27 07:54 #29 av: Göstage

Ja, det kan jag ju hålla med om - hade varit snyggare om den varit mer diskret, Sedan kanske det finns någon tanke med att sjöräddare etc. snabbt skall se den vid akut läge i svår sjö eller liknande.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 14:06 #30 av: Göstage

Aktersalongen blev nästa anhalt, och där slog vi oss ner och fick veta lite mer om Kompaniets affärer. Nutida ekonomihistoriker har inte mycket att hämta i form av gamla räkenskaper, eftersom det var rutin att så snabbt så möjligt undanröja sådana handlingar som kunde intressera dåtida myndigheter. 

Men att det var lönsamma affärer framgår av projektets hemsida: "Svenska Ostindiska Companiet var egentligen flera olika bolag, som bildades och upplöstes vid olika tidpunkter. Även om verksamheten skyddades från insyn och de detaljerade räkenskaperna förstördes från gång till gång, visar beräkningar att den genomsnittliga avkastningen på satsat kapital var ca 40 procent. I själva verket är companiet Sveriges kanske mest lönsamma bolag någonsin."---

Aktersalongen är lite blandning av gammalt och nytt, men tänker man bort elljus, mikrougnar och kaffebryggare bland annat så kan man lätt föreställa sig hur salongen såg ut i original. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 14:23 #31 av: Göstage

Vafalls -spioner? Nej, det är bara Paddanrundtursåkande som smyger fram för att ta sig en titt. Trevligt om man lagt om turen så att de kör ända fram till Götheborg. Förra året när jag åkte med Paddan vände den så tidigt  att besvikna turister bara såg masttopparna på ostindiefararen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 14:32 #32 av: Göstage

Kanondäcket var ett riktigt allrum. Kring de tio kanonerna åt och sov man, och här stallades kor och grisar upp.

Bildspel.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 14:40 #33 av: Göstage

Vattenkärlet med sitt innehåll var livsviktigt - och kanske livsfarligt?

Bonusinfo: lite om vad man åt och drack på dåtida fartyg berättas på länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=oyKdODSjElk

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 14:52 #34 av: Göstage

Färden går vidare - dags att uppsöka besättningens skans som den var i dåtid och som det  även fungerat i nutid. Gå försiktigt i lejdaren! Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 14:56 #35 av: Jimmy.L

#34 Där var det brant, det gäller att gå försiktigt ner för. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-27 15:00 #36 av: Göstage

En del sov i hängmattor, andra i alkoverna. För vår tids besättning finns det ett litet förvaringsskåp där man förvarar sina personliga prylar, och det gäller att välja vad man absolut vill ha med sig.

Även om toaletten ser spartansk ut är den dock ett tecken på att vi är i nutid - "originalbesättningen" fick sköta hygienen på däck och uträtta behov i tunnor som tömdes över relingen.

Bildspel.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 15:06 #37 av: Göstage

#35 Jag satte en fot på vardera räcke och åkte ner, som vi sjöbjörnar gör! Skämtar

Okej då, om sanningen skall fram så klättrade jag försiktigt ner som resten av gruppen...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 15:36 #38 av: Göstage

Dags att ta farväl av vår guide och ta en titt på egen hand på fartyget från grannpiren.

Hur ter sig då framtiden för Ostindiefararen Götheborg? Ja, inget tyder på att hon kommer att göra någon mer segling, nästa färd kanske blir tvärs över älven - förhoppningsvis väntar Masthuggskajen henne så småningom.

"Stadens män" som var så stolta över sitt skepp när hon sjösattes och var en välsedd gäst i många stora hamnar verkar numera mest tänka på vad hon kan kosta dem (även om det finns sponsorer som backar upp).

Nu är det dock inte bara snöd ekonomi som stoppar Götheborgs fortsatta seglatser. Jag vill minnas att jag läst någonstans att redan när hon sjösattes så talade man om att hennes hållbarhet skulle räcka fram till omkring 2020, sedan skulle hon inte vara seglingsduglig utan mycket stora investeringar.

Hur som helst är Götheborg fortfarande ett ståtligt fartyg, och hon tronar på många fina minnen - inte minst för de som haft ynnesten att få segla med henne till fjärran land.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/definitiva-beslutet-slutseglat-for-ostindiefararen-gotheborg

https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/ostindiefararen-som-ateruppstod-6812741

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/historien-om-ostindiefararen-gotheborg-pa-en-minut

https://www.ica.se/recept/gravlax-gotheborg-713203/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-27 15:52 #39 av: Jimmy.L

Hon är väldigt vacker och ståtlig, jag hopps hon inte säljs i framtiden. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-27 16:07 #40 av: Göstage

Ja, verkligen! Men osvuret är bäst i det fallet ...Ledsen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-07 11:15 #41 av: Göstage

En modell tillverkad i Kina föreställande Götheborg finns på Göteborgs sjöfartsmuseum.* Bilden tagen utan blixt för att slippa reflexer i glaset.

*  (Museet är stängt de närmaste två åren för ombyggnad.)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-18 13:08 #42 av: Göstage

"Ostindiefararen läcker in vatten och pumpas dagligen. Under hösten ökade läckaget och extra åtgärder fick sättas in för att skeppet inte skulle ta skada.
– Hon är byggd för att segla, inte vara ett museiskepp, säger Anders Wästfelt som var med och startade projektet med Ostindiefararen."---

GP (betalartikel)

Trist...Ledsen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 13:25 #43 av: Göstage

"Våren 2020 ska Ostindiefararen Götheborg åter lätta ankar. Detta sedan logistikföretaget Greencarrier tagit på sig det finansiella ansvaret för skeppet under de kommande två åren.
”Vi undersöker möjligheten för en andra seglats till Kina”, skriver bolaget i ett pressmeddelande."---

https://www.expressen.se/gt/finansieringen-sakrad-gotheborg-ska-segla-igen/

Hoppsan - det var en intressant nyhet! Man kanske vill ha henne ship shape när staden firar 400 år (2021) ?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 13:32 #44 av: eskils

#43 Kul nyhet, fint fartyg! Glad


Anmäl
2019-08-08 13:53 #45 av: Jimmy.L

#43 Det låter lovande.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-08 17:32 #46 av: Göstage

#41 #42 Ja, man blir ju lite glatt förvånad, eftersom det sagts att hennes utmätta tid skulle vara ute och att det skulle kosta för mycket att få henne seglingsbar igen. På den vandring jag gick på fartyget sade guiden, som själv varit med och seglat henne, att det var "uteslutet" att hon skulle segla igen. Så kan det gå! Glad

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 18:05 #47 av: Göstage

I TS ser vi ett faktiskt minne från Ostindiskas tid, men det finns flera byggnader kvar sedan kompaniets tid. Ute vid Klippan, strax innanför nya Älvsborgsbrons dragning, hade man sin terminal. Detta av praktiska skäl, älven var helt enkelt för grund, och i höjd med Klippan fastnade de ankommande tungt lastade skeppen i dyn. Där stod de medan de tömdes på sitt innehåll, som omlastades till pråmar och fördes in till lagerhuset på Klippan. Det som senare skulle vidare transporterades på pråmar, segelskutor eller med häst och vagn in mot Göteborg. Majorna var vid den tiden inte inkorporerat med Göteborg, och det gav upphov till ljusskygg verksamhet i form av smuggling och svarta affärer. I Majorna och längs dåvarande Allmänna Vägen var det tätt mellan krogar och bordeller, så många sjömän hann inte så långt innan nästa hyra.

Har en del bilder på  byggnader som finns kvar ute i Klippan sedan Kompaniets verksamhet - jag skriver inte så mycket om dem, eftersom jag inte kan deras historia och inte vill trötta med torra fakta, men kolla gärna in på de bifogade länkarna, där får man veta mer om byggnaderna!   

På den här egna "akvarellen" kan man se ungefär hur det såg ut på den tiden, om man tänker bort en del moderna detaljer. Den vita "kiosken" är tullpaviljongen, som tillkom först 1912, och då stod den längre ut i älven, ungefär i höjd med de högra båtarna. Den röda byggnaden är själva lagerhuset, som vi snart återkommer till. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 18:26 #48 av: Göstage

"Röda byggnaden", Klippan 4., uppfört 1762.

Klicka på bilden för större version.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 18:36 #49 av: Göstage

Corps de logie, uppfört 1792.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 18:49 #50 av: Göstage

Ankarsmedjan skall ha tillkommit 1770. Idag är det Ulf Wagner som serverar mat för gastronomer här.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 19:06 #51 av: Göstage

Så slutligen det dåvarande lagerhuset, uppfört 1775. På senare år har det genomgått en större renovering, och är idag känt som Sjömagasinet, där bland annat stjärnor som Mick Jagger och Bruce Springsten var välsedda gäster på Leif Mannerströms tid, och där Ulf Wagner nu är "the boss".

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 19:11 #52 av: Göstage

Sjömagasinet, Ångbåtsbryggan och Älvsborgsbron. Det var alltså ute i älven till höger om båtarna vid piren som Ostindiefararna lade sig tungt i dyn för att tömmas på sin värdefulla last.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 19:49 #53 av: Jimmy.L

Intressant historia. Tummen upp

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-08 20:14 #54 av: Göstage

Även den här byggnaden, Gunnebo slott uppfört runt 1790,  har faktiskt anknytning till Ostindiefärderna. John Hall d.ä. var på sin tid ansedd som Sveriges rikaste person (hans son dog utfattig...), och fick via ingifte i Ostindiekompaniets inre krets möjlighet att bli delaktig i några av de oktrojer som bildades inför Asienresorna. 

Men en uppsättning eleganta engelska möbler han importerade verkar ha nått Sverige på hemliga vägar, enligt en intressant artikel jag läste för en tid sedan. Det rådde då importförbud av den typen av varor (vilket f.ö. innebar ett uppsving för våra inhemska möbelskapare). Smuggling var ju inget hinder, för den som hade de rätta kontakterna.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-08 20:16 #55 av: Göstage

#53 Ja, egentligen borde väl Klippan vara den rätta platsen för Götheborgs  "slutförvaring", men vad jag förstår hamnar hon i centrala stan.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.