Hamnar, broar och slussar

Göteborg, hamnstad under förändring

2018-10-10 18:30 #0 av: Göstage

Största utbyggnaden av Göteborgs hamn sedan 70-talet är nu igång.

"Det var 40 år sedan det byggdes på samma sätt i Göteborgs hamn. Men nu har "första spadtaget" tagits i den nya hamnterminalen – 30 fotbollsplaner stor på Hisingssidan vid Göta Älvs mynning.

Det var 40 år sedan det byggdes på samma sätt i Göteborgs hamn. Men nu har "första spadtaget" tagits i den nya hamnterminalen – 30 fotbollsplaner stor på Hisingssidan vid Göta Älvs mynning."---

http://www.gp.se/ekonomi/skarpt-läge-i-hamnen-största-bygget-på-40-år-är-nu-igång-1.9873415

"Ska byggas på Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.
Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas hösten 2018 och terminalen väntas vara klar 2025.
Terminalen kommer att byggas av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken."

Källa: Göteborgs hamn AB

Edit: ändrad rubrik 190502 då tråden nu omfattar mer än yttre hamnen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-10 18:31 #1 av: Jimmy.L

Kul att dom blir större. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-10 18:34 #2 av: Göstage

Ja, det behövs för att hänga med i konkurrensen!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-10 18:41 #3 av: Jimmy.L

Jo många hamnar bygger ut nu då gäller det att hänga med. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-05-02 21:45 #4 av: Göstage

Göteborgs skyline förändras i allt raskare takt, och planerna känns rätt futuristiska för den som levt ett halvsekel i staden och dess närhet utan att man levt upplevt så mycket av förändringar. 

Redan i år börjar en konstgjord halvö att börja byggas mellan Stenas Danmarksterminal och bakom Järntorget, och det beräknas pågå det närmaste decenniet.

"Det brukar kallas Nordens största stadsutvecklingsprojekt – utbyggnaden av Älvstaden, som ska ge 25 000 bostäder i centrala Göteborg fram till 2035. Men projektet har kantats av motgångar i samband med att planerna för Skeppsbron och Frihamnen bromsats och blivit försenade.
Men planen för Masthuggskajen, som ska ge 1 300 bostäder och 6 000 arbetsplatser, flyter på som planerat."--- 

"En av de svåraste utmaningarna i planerna är den delen som innebär bygget av en konstgjord halvö som ska byggas ut i älven, på den högra sidan av Stenas Danmarksterminal.
– Rent tekniskt är det inte lätt. Det är en stor sak att bygga ut halvön så här, men vi har bra koll på det, säger Lena Andersson.
På halvön ska bland annat kontorsfastigheten Global Business Gate byggas, ett 24 våningar högt hus med 2 500 nya arbetsplatser. Här kommer även Riksbyggen och Stena Fastigheter att bygga bostäder."---

"Jätteprojektet vid Masthuggskajen kommer att pågå under de kommande tio åren. Det handlar om ett område mellan Järntorget, Långgatorna och Göta älv, som dagligen har stora trafikflöden med biltrafiken på Oscarsleden och kollektivtrafiken som passerar Järntorget."---

 https://www.gp.se/nyheter/göteborg/jätteprojektet-vid-masthuggskajen-redo-för-byggstart-1.14864600

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-05-03 06:36 #5 av: Jimmy.L

Det är storslagna planer, lite som Frihamnen i Stockholm. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-03 16:40 #6 av: Göstage

Ja, storstäderna är stadda i förändring...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-03 16:47 #7 av: Jimmy.L

Vet inte om jag gillar denna utveckling. bort försvinner båtarna och känslan för "hamnområde".

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-03 17:05 #8 av: Göstage

#7 Det är lite både och, båtarna blir allt större och stuvarna och kranarna har ersatts av stora maskiner och varven lagts ner. Älven är ju faktiskt rätt grund, och Älvsborgsbrons segelfria höjd är begränsad, så utflyttningen är nog ofrånkomlig. Tror att Stockholm genomgår liknande utveckling med sin yttre hamn. Sedan är det bra att det är så mycket renare nu.

Men visst, närheten till sjöfarten var större förr, och då jobbade ju så många fler i näringen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-10 11:04 #9 av: Göstage

Till bilden av en stad i förändring bidrar de infrastrukturutbyggnader som pågår. Västlänken är väl inte något som så mycket berör K&H, men vid Marieholm  norr om innerstadskärnan byggs Marieholmstunneln som skall avlasta Tingstadstunneln med början nästa år, och parallellt med nuvarande Götaälvbron, uppförd 1939,  växer Hisingsbron fram. Den skall stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 är det tänkt, och den är ett irritationsmoment för Vänerkommunerna, som menar att den har för låg segelfri höjd och försvårar fartygstrafiken på älven. Det har till och med gått till domstol, som dömde i Göteborgs favör.

I anslutning till brofästet på Göteborgssidan växer även nya höghus upp som kommer att ge innerstaden en förändrad skyline. Här är några bilder från arbetena.

Bilden: Hisingbron växer vid storebror Göta Älvbrons sida, men när den nya bron är igång kommer den gamla att rivas. 

Klicka på bilden för större format.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-10 11:11 #10 av: Göstage

Ett "V-tecken" för den nya bron?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-10 11:16 #11 av: Göstage

För en lekman känns det svårt att förstå att bron kommer att stå klar till jubileumsåret. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-10 11:18 #12 av: Göstage

Och det byggs som sagt en del annat också i anslutning till brofästet på citysidan.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-10 11:36 #13 av: Göstage

Ännu så länge dominerar dock Läppstiftet skylinen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-19 11:32 #14 av: Göstage

Det 245 meter höga Karlatornet på Lindholmen försenas med kanske upp till ett år, och beräknas nu stå färdigt andra halvåret 2022.

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-24 07:58 #15 av: Göstage

Adam Cwejman kritiserar på ledarplats i GP vissa göteborgspolitikers envisa kamp för en linbaneförbindelse över älven, trots att den skulle bli en tung ekonomisk belastning i tider när kommunens ekonomi är allt annat än tillfredsställande. 

Cwejman påpekar att kommunen tidigare utrett andra älvförbindelser som kan vara ett bättre alternativ, bland annat gång- och cykelbroar.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-09 12:02 #16 av: Göstage

#4 Startskottet för Stordalens jättehotell vid Järntorget nära älven avlossas idag.

https://www.expressen.se/gt/stordalen-presenterar-sitt-nya-jatteprojekt-i-goteborg/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-16 13:06 #17 av: Göstage

#0 "Förra året gav Göteborgs politiker grönt ljus till hamnens nya miljardsatsning. Bara drygt ett år senare, efter hundratals redan investerade miljoner, har politikerna börjat utreda en försäljning.
Göteborgs Hamns styrelse har varnat kommunledningen om att en utförsäljning skulle få katastrofala följder för svenskt näringsliv.
– Som jag ser det skulle vi kasta pengarna till kapitalisterna, säger Cecilia Magnusson (M), styrelseordförande Göteborgs Hamn AB."---

GP (betalsida)

Vad håller dom på med i Göteborg? Först linbanevelandet, och så nu detta...Funderar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-16 14:06 #18 av: Jimmy.L

Det låter inte bra. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-09-18 07:08 #19 av: Göstage

Med anledning av att Sjömansgården/Sjömanskyrkan i Göteborg hamnat i ekonomiska svårigheter skriver Torbjörn Dalnäs en fin hyllning i Sjöfartstidningen, med en förhoppning om att den måtte klara krisen.

 https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiks-bloggen/#trygg-hamn-vid-det-villande-hav

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-19 13:53 #20 av: Göstage

Energibolaget St1 bygger en ny anläggning för förnybara bränslen bredvid sin befintliga i Göteborgs hamn. Prislappen lyder på 2,1 miljarder kronor och anläggningen beräknas stå klar 2022. 

Källa

Nya demonstrationer att vänta?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-21 14:31 #21 av: Göstage

Fler spadar i jorden längs älvens  strand.

"För någon vecka sedan var det byggstart för Hotell Draken och idag satte bygget av NCC:s stora kontorshus igång. Det är området som tidigare varit parkeringsplats, mellan Kindstrand-huset och Götatunneln som nu ska bebyggas.
Bakom projektet står NCC som investerar 1,4 miljarder i bygget.

– Det är jättespännande. Vi har jobbat i området länge och Masthuggskajen är den största innerstadsplanen i Göteborg i modern tid, säger Johanna Hult Rentsch, regionchef Väst NCC Property Development."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/fler-byggen-drar-igång-på-masthuggskajen-1.18412612

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-24 08:53 #22 av: Göstage

Även om det är stor byggaktivitet kring hamnen och älven så finns det dock en del mindre lyckade projekt, som linbanan och Frihamnen. Om det senare skriver GP i en betalartikel. Lite från ingressen går dock att rädda: "Frihamnen skulle knyta ihop Hisingen med centrala staden, bryta segregationen, bli en ny mötesplats där alla kände sig välkomna. Ett Göteborgs Manhattan, med en stor park, ett pulserande gatuliv och hyror så billiga att vem som helst kunde bo där.
Nu är framtiden för det som skulle bli juvelen i kronan under stadens 400-årsfirande oviss."---

GP

Den nya Göta älvbron är ett annat bekymmer inför jubileet. Visserligen är den under byggnation, men nio månaders fördröjning i väntan på leverans av stål från Spanien har gjort tidtabellen osäker.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-23 11:28 #23 av: Göstage

Paddanbåtarna (numera i Strömmas regi) har trafikerat Göteborgs kanaler och hamn i åttio år. En film från 1950-talet visar att en del är sig likt, men att mer än man tror har förändrats i stadsbilden sedan dess.

 Och utvecklingen står ju inte stilla - om ytterligare ett halvsekel kommer den tidens iFokusbesökare att titta med stora ögon på en filmad paddantur anno 2020...Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-10-27 17:12 #24 av: Göstage

Ett friluftsbad och flytande pooler efter utländska förebilder planeras längs Göta älv, men det finns stötestönar i form av vädrets makter och föroreningar.
GP har en ännu ej  betalbelagd artikel om planerna.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.