Övrigt

Kanaler båtar och kärlek

2019-07-10 12:19 #0 av: MonicaLagerquist

Kahn varmt rekommendera TV programmen om Tom och Pru.

Finns att se på TV play.

https://urplay.se/serie/203757-kanaler-batar-och-karlek

Det finns två avsnitt från Sverige.

Dels Göta kanal och dels Stockholms skärgård.

De brittiska skådespelarna Prunella Scales, känd från serien Fawlty Towers, och Timothy West (Coronation Street och East Enders) har varit ett par i över 50 år. Förutom kärleken till varandra och skådespelandet älskar de båtliv och att ge sig ut på spektakulära kanalfärder runt om i Europa.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-07-10 12:23 #1 av: Jimmy.L

#0 Postats tidigare här men är alltid kul att se deras olika kanaläventyr. Tummen upp

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-07-10 12:25 #2 av: Göstage

Tack för påminnelsen! Tummen upp

Har med stor behållning sett de två svenska avsnitten plus någon färd i Skottlands whiskydistrikt, och  jag har flera gånger tänkt se fler, men det har inte blivit av. Nu kan det vara dags!

Inte minst är jag imponerad av hur elegant de hanterar Prunella Scales öppna kamp med sin alzheimer - det manövrerar de lika säkert som de styr båtarna! Tummen upp

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-10 12:27 #3 av: Jimmy.L

#2 Avsnitten från Holland är även fantastiska vilka härliga miljöer. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-07-10 12:29 #4 av: Göstage

Finns en hel del spännande resor som väntar!Tummen upp

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-10 12:30 #5 av: MonicaLagerquist

Sorry om det postats tidigare. Vi såg delen om Göta kanal igår och jag blev så glad över  att se hur bra Tom tar hand om sin fru.

Anmäl
2019-07-10 12:32 #6 av: Jimmy.L

#5 Bara kul med fler som gillar programmet och båtar. Tummen upp

Anmäl
2019-07-10 12:37 #7 av: Maria

#5 Vilken kanal? Nu menar jag TV-kanalSkrattar

/Maria

Anmäl
2019-07-10 12:40 #8 av: Jimmy.L

När vi ändå är inne på kanaler, jag känner till 4 kanaler med handdrivna slussar, Göta Kanal.  Kinda kanal, Hjälmare kanal och Sicklasluss finns det fler?

Anmäl
2019-07-10 12:44 #9 av: Maria

Min bror är slussvakt i Göta Kanal.

/Maria

Anmäl
2019-07-10 12:47 #10 av: MonicaLagerquist

https://urplay.se/serie/203757-kanaler-batar-och-karlek

Anmäl
2019-07-10 12:50 #11 av: eskils

Trevliga program tycker även jag! T ex färderna i Göta kanal, gamla kanaler i England och vid Strasbourg.

#7 Den sänds nu på söndagkvällar i Kunskapskanalen.

Anmäl
2019-07-10 12:56 #12 av: Göstage

#8 Dalslands kanal är ytterligare en. 

Anmäl
2019-07-10 13:17 #13 av: Jimmy.L

#12 Tack, kul att det finns lite slussar kvar med handdrift. 

Anmäl
2019-07-10 21:25 #14 av: Record

Vågar ni slussas med denna lyft 25m upp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falkirkhjulet

Tom o Pru kommer dit. Skottarna sparar på vattnet.Skrattar

Anmäl
2019-07-11 07:18 #15 av: Jimmy.L

#14 Häftig sluss, dom diskuterade något liknande vid ny vägdragning över Göta kanal utanför Söderköping men senaste jag hörde var det mer aktuellt med en  akvedukt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.